1. Добір кандидатів на посаду судді здійснюється з числа осіб, які відпий, дають вимогам, установленим Конституцією України та статтею 64 цього Закону, за результатами проходження спеціальної підготовки та складення кваліфікаційного іспиту відповідно до вимог цього Закону.
2. При доборі кандидатів на посаду судді забезпечується рівність їхніх прав незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.
3. Кожен, хто відповідав встановленим вимогам до кандидата на посаду судді, має право звернутися до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України з заявою про участь у доборі кандидатів на посаду судді.
Добір суддівських кадрів являє собою сукупність процедур з добору кандидатів на посаду судді на підставі аналізу й оцінки його професійних та особистих якостей, ступеня їх відповідності вимогам, встановленим законом, і вибір найбільш підготовлених кандидатів для виконання посадових обов'язків.
Кандидат на посаду судді - це особа, яка виявила бажання зайняти посаду судді, відповідає встановленим законодавством вимогам, пройшла спеціальну підготовку, склала кваліфікаційний іспит у порядку, встановленому цим Законом, і щодо якої внесене подання відповідному органу про призначення чи обрання на посаду судді.
Інститут кандидата на посаду судді існує вже у досить розвинутому вигляді у більшості країн світу. 6 цих країнах сформульовані вимоги до кандидатів на посади суддів; нормативно закріплена процедура оцінки знань, навичок, умінь, ділових та моральних властивостей кандидата, обов'язково передбачається навчання кандидатів на посади суддів у спеціальному учбовому закладі та стажування в суді. Тільки після цього порушується питання про можливість обрання конкретної особи на посаду судді.
На сучасному етапі розвитку суспільства та держави правові основи статусу кандидата на посаду судді закладено Конституцією і законами України "Про судоустрій і статус суддів", "Про Вищу раду юстиції". У цих нормативно-правових актах сформульовано перелік вимог, що висуваються до кандидатів, передбачені обмеження щодо допуску певних категорій осіб до здійснення судової влади, визначена компетенція відповідних органів щодо добору кандидатів, розроблено процедуру оцінки професійно важливих властивостей кандидатів та вступу їх на посаду. При доборі кандидатів на посади суддів забезпечується рівність їх прав незалежно від походження, соціального та майнового стану, расової та національної приналежності, статі, політичних поглядів, релігійних переконань та інших обставин.
У Загальній декларації прав людини проголошено, що всі люди народжуються вільними й рівними за своєю гідністю і правами. Кожна людина має всі права і всі свободи, проголошені цією Декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища. Відповідно до ст. 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Виходячи з наведених міжнародно-правових норм і конституційних прав і свобод кожному кандидату у професійні судді повинні бути забезпечені такі умови, які унеможливлювали б порушення його прав чи якусь дискримінацію з боку осіб, які здійснюють добір кандидатів,,
Вивчення кадрових питань судів, прогнозування необхідної потреби в спеціалістах, ведення статистичного і персонального обліку даних про кадри судів, роботу з підготовки матеріалів щодо призначення, обрання та звільнення суддів покладено на Вищу кваліфікаційну комісію суддів України.
Добір кандидатів у професійні судді для призначення суддею вперше починається з прийняття заяв від осіб, бажаючих працювати суддями. Відбір проводиться на конкурсній основі з числа осіб, які є громадянами України, віком не молодші двадцяти п'яти років, мають вищу юридичну освіту і стаж роботи в галузі права не менш як три роки, проживають в Україні не менш як десять років і володіють державною мовою.
Кожен громадянин, хто відповідає цим вимогам, вправі звернутися з заявою до ВККСУ щодо рекомендації його для призначення професійним суддею. ВККСУ готує матеріали щодо призначення на посаду судді вперше чи обрання суддею безстроково, які направляє до Вищої ради юстиції.
Секція з питань підготовки подань для призначення суддів уперше Вищої ради юстиції готує подання і направляє його Президентові України.
Вища кваліфікаційна комісія суддів зобов'язана забезпечити формування корпусу професійних суддів, здатних кваліфіковано, сумлінно та неупереджено здійснювати правосуддя. З цією метою Комісія проводять відбір і рекомендування осіб для зайняття посади професійного судді та визначає рівень фахової підготовленості професійних, суддів.
Діючи в межах своїх повноважень щодо формування корпусу професійних суддів, Вища кваліфікаційна комісія суддів: а) перевіряє відповідність кандидатів у судді вимогам закону (чи є громадянином України, чи досяг віку, встановленого для зайняття посади професійного судді у відповідному суді, чи має вищу юридичну освіту і відповідний стаж роботи в галузі права, чи володіє державною мовою та який час проживає в Україні; б) проводить кваліфікаційний іспит кандидатів у судді, оцінює їх професійний рівень; в) приймає рішення про рекомендацію чи нерекомендацію кандидата для призначення на посаду судді.
Після одержання Вищою радою юстиції рішення Вищої кваліфікаційної комісії судів матеріали щодо кандидата на посаду судді вивчаються на секції з питань підготовки подань для призначення суддів уперше та звільнення їх з посад, після чого кандидатура на посаду судді розглядається персонально на засіданні Вищої ради юстиції за доповіддю члена Вищої ради юстиції, який діє за дорученням названої секції. Вища рада юстиції для здійснення своїх повноважень може витребовувати та одержувати необхідну інформацію та судові справи від судів, підприємств, установ, організацій, громадян та їх об'єднань. За результатами обговорення на засіданні приймається один із таких актів: подання про призначення судді чи рішення про відмову в поданні про призначення.
Про порядок призначення судді на посаду вперше див. ст. 72 цього Закону. Вища рада юстиції за рекомендацією Вищої кваліфікаційної комісії суддів вносить подання Президенту України про призначення громадянина України на посаду судді вперше. До подання Вищої ради юстиції додаються відповідні документи (див. ст. 29 Закону "Про Вищу раду юстиції").
Вища кваліфікаційна комісія суддів України приймає рішення про рекомендацію для обрання суддею безстроково або про відмову в рекомендації для зайняття посади судді безстроково. За її поданням судді обираються безстроково Верховною Радою України, якщо немає обставин, що перешкоджають цьому.
Стаття 66. Порядок призначення на посаду судді вперше
Стаття 67. Подання кандидатом на посаду судді документів до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Стаття 68. Порядок проведення добору кандидатів на посаду судді
Стаття 69. Спеціальна підготовка кандидата на посаду судді
Стаття 70. Кваліфікаційний іспит
Стаття 71. Проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді
Стаття 72. Призначення на посаду судді
Стаття 73. Переведення судді до іншого суду в межах п'ятирічного строку
Глава 3. Розгляд питання про обрання на посаду судді безстроково