Конституційне право України - Шаптала Н.К. - Організація діяльності Уповноваженого

Для забезпечення діяльності Уповноваженого утворюється секретаріат, який є юридичною особою, має свій рахунок у банку та печатку встановленого зразка. Структура секретаріату, розподіл обов'язків та інші питання щодо організації його роботи регулюються Положенням про секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. На працівників секретаріату поширюється дія Закону України "Про державну службу".

При Уповноваженому з метою надання консультаційної підтримки, проведення наукових досліджень, а також вивчення пропозицій щодо поліпшення стану захисту прав і свобод людини і громадянина може створюватися консультативна рада (яка може діяти і на громадських засадах) із осіб, що мають досвід роботи в галузі захисту прав і свобод людини і громадянина. Уповноважений має право призначати своїх представників у межах виділених коштів, затверджених Верховною Радою України. Фінансування діяльності Уповноваженого провадиться за рахунок Державного бюджету України окремим рядком.

Уповноважений має право:

1) невідкладного прийому Президентом України, Головою Верховної Ради України, Прем'єр-міністром України, головами Конституційного Суду України, Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів України, Генеральним прокурором України, керівниками інших державних органів, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ;

2) бути присутнім на засіданнях органів державної влади;

3) звертатися до Конституційного Суду України з поданням:

* про відповідність Конституції України законів України та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради АРК, які стосуються прав і свобод людини і громадянина;

* про офіційне тлумачення Конституції та законів України;

4) безперешкодно відвідувати органи державної влади, підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, органи місцевого самоврядування, бути присутнім на їх засіданнях;

5) на ознайомлення з документами, у тому числі й секретними, отримання їх копій в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, органах прокуратури, включаючи справи, які перебувають у судах;

6) вимагати від посадових і службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності сприяння проведенню перевірок діяльності підконтрольних і підпорядкованих їм підприємств, установ, організацій, виділення спеціалістів для участі у проведенні перевірок, експертиз і надання відповідних висновків;

7) запрошувати посадових і службових осіб, громадян України, іноземців та осіб без громадянства для отримання від них усних або письмових пояснень щодо обставин, які перевіряються у справі;

8) відвідувати у будь-який час установи відбування засудженими покарань та установи примусового лікування і перевиховання, психіатричні лікарні, місця тримання затриманих попереднього ув'язнення та ін.;

9) бути присутнім на засіданнях судів усіх інстанцій, у тому числі на закритих судових засіданнях, за умови згоди суб'єкта права, в інтересах якого судовий розгляд оголошено закритим;

10) звертатися до суду із заявою про захист прав і свобод людини та громадянина, які за станом здоров'я чи з інших поважних причин не можуть цього зробити самостійно;

11) направляти у відповідні органи акти реагування Уповноваженого у разі виявлення порушень прав і свобод людини та громадянина для вжиття цими органами заходів;

12) здійснювати контроль за забезпеченням рівних можливостей і прав жінок і чоловіків.

Уповноважений зобов'язаний:

1) додержуватися Конституції і законів України, інших правових актів;

2) забезпечувати виконання покладених на нього функцій та повною мірою використовувати надані йому права;

3) зберігати конфіденційну інформацію;

4) протягом першого кварталу кожного року подати Верховній Раді України щорічну доповідь про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні.

Актами реагування Уповноваженого щодо порушень положень Конституції і законів України, міжнародних договорів України стосовно прав І свобод людини та громадянина є:

1) конституційне подання Уповноваженого - це акт реагування до Конституційного Суду України щодо вирішення питання про відповідність Конституції України (конституційність) закону України чи іншого правового акта Верховної Ради України, акта Президента України та Кабінету Міністрів України, правового акта Автономної Республіки Крим та щодо офіційного тлумачення Конституції і законів України;

2) подання Уповноваженого - акт, який вноситься Уповноваженим до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, їх посадовим і службовим особам для вжиття заходів у місячний строк щодо усунення виявлених порушень прав і свобод людини і громадянина.

Уповноважений здійснює свою діяльність виходячи з відомостей про порушення прав і свобод людини та громадянина, які отримує:

1) за зверненнями громадян України, осіб без громадянства чи їх представників, іноземців ,

2) за зверненнями народних депутатів України;

3) за власною ініціативою.

Кожен може без обмежень і перешкод звернутися до Уповноваженого у законодавчо передбаченому порядку. При цьому не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними та іншими ознаками.

Кореспонденція Уповноваженому та його представникам від осіб, які затримані, перебувають під арештом, під вартою, в місцях позбавлення волі та місцях примусового тримання чи лікування, а також інших громадян України, іноземців та осіб без громадянства незалежно від місця їх перебування не підлягає будь-яким видам цензури та перевірок.

Першим Уповноваженим від 14 квітня 1998 року стала Ніна Карпачова, яка повторно була переобрана Верховною Радою України на цю посаду 19 червня 2003 року.

Розділ 10. Конституційно-правовий статус президента України
10.1. Поняття і юридичні форми глави держави
10.2. Президент України: поняття, ознаки і його місце в системі органів державної влади
10.3. Порядок обрання Президента України
Порядок висування і реєстрації кандидатів на пост Президента України
10.4. Компетенція і повноваження Президента України
10.5. Правові акти Президента України
10.6. Апарат Президента України
10.7. Рада національної безпеки і оборони України
Форми роботи РНБО
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru