На жаль, наявність глибоких наукових розробок щодо такого виду покарання, як тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців нами не встановлена, однак необхідно констатувати, що серед дванадцяти видів покарань, передбачених КК України, тільки покарання у виді тримання у дисциплінарному батальйоні застосовується відносно військовослужбовців.
Правовою підставою та умовами виконання вищезазначеного покарання є Кримінально-виконавчий кодекс України (Гл. 14, ст. 71-85), Положення "Про дисциплінарний батальйон у Збройних Силах України" та інші нормативні акти України. Керівництво Дисциплінарного батальйону (далі - ДБ) здійснює командуючий військами військового округу (оперативного командування), який забезпечує призначення кадрів офіцерського складу, контролює режим та умови тримання, охоплення постійною роботою, організацію праці, бойову підготовку та виховання засуджених.
У зв'язку з тим, що із засудженими, які відбувають покарання у дисциплінарних частинах, повинна проводитися робота, спрямована на їх виправлення і ресоціалізацію, до особового складу цих підрозділів пред'являються підвищені вимоги. Так, посади офіцерського складу та прапорщиків ДБ можуть займати на конкурсній основі дисципліновані, вольові, добре підготовлені військовослужбовці, які мають досвід практичної діяльності у військах не менш як 2 роки.
На посади сержантів і солдатів постійного складу дисциплінарних рот і підрозділів охорони та забезпечення приймають військовослужбовців строкової служби, навчених і відібраних у військових комісаріатах посадовими особами ДБ, або військовослужбовців, які проходять службу за контрактом.
Тривалість служби офіцерів у ДБ не повинна перевищувати; на посаді командира батальйону — 5-6 років, на інших посадах — 3-4 роки. За бажанням офіцерів, за умови їх позитивної атестації, строк служби як виняток може бути продовжено до 8 років.
Відповідно до Закону України "Про прокуратуру", нагляд за додержанням законів у ДБ здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому військові прокурори. Сутність кримінального покарання у виді тримання в ДБ військовослужбовців полягає в тому, що особи, які відбувають у ньому покарання, у примусовому порядку ізолюються від суспільства (у даному разі - від іншої маси військовослужбовців).
Ізоляція військовослужбовців, зумовлена утримуванням в ДБ, деякою мірою пов'язана з обмеженням їхніх духовних зв'язків із суспільством, цивільних прав, свободи пересування. Відбування військовослужбовцем покарання у ДБ має свої правові наслідки -час перебування в ньому не зараховується до строку служби, за винятком випадків, передбачених у законі.
Для відбування засудженими цього покарання в Збройних Силах України засновані спеціальні військово-виправні установи -дисциплінарні батальйони й окремі дисциплінарні роти. Застосування цього покарання до військовослужбовців строкової служби можливе лише за злочини, що не представляють великої суспільної небезпеки, у випадках, передбачених законом, а також у тих випадках, коли суд, з огляду на обставини справи й особистість засудженого, вважатиме доцільним замість застосування позбавлення волі на термін до двох років направляти до дисциплінарного батальйону на той же строк.
Отже, направлення військовослужбовців, що скоїли злочини, для відбування покарання до спеціальних військово-виправних установ досить обмежене і можливе тільки по відносно рядового і сержантського складу строкової служби. Що стосується офіцерів, прапорщиків, мічманів і то до них за вчинені злочини застосовуються ті самі покарання, що і до цивільних осіб, а виконання всіх кримінальних покарань щодо цієї категорії військовослужбовців здійснюється установами та органами, які входять до кримінально-виконавчої служби України.
Військова організація — особливий державний механізм. Вона вимагає виняткової централізації в керуванні, організованості і дисциплінованості всіх її ланок, твердого статутного порядку, який би забезпечував постійну боєготовність і боєздатність військ.
Тому кримінальним законодавством визнаються злочинними діяння, які, через спрямованість винятково проти порядку несення військової служби, заподіюють збиток військовим правовідносинам і загрожують тяжкими наслідками для Збройних Сил України.
Такі злочини, що називаються військовими, вимагають у деяких випадках і специфічного впливу на осіб, що їх вчинили: виникає необхідність виховання таких правопорушників не тільки як громадян, але і як воїнів. Це визначає наявність в українському кримінальному законодавстві специфічного військового покарання - направлення до дисциплінарного батальйону і створення в Збройних Силах спеціальної військово-виправної установи, призначеної для його виконання.
(Максимальна оцінка ведення конспекту — 1 бал)
Запитання для перевірки
(Максимальна оцінка відповіді на запитання — 2 бали)
1. Хто виконує покарання у виді виправних робіт?
2. Порядок виконання покарання у виді арешту.
3. Порядок виконання покарання у виді громадських робіт.
4. Хто виконує покарання у виді обмеження волі?
5. Що є правовою підставою тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців?
Самостійна робота
(Максимальна оцінка — 2 бали)
Завдання для самостійного опрацювання і закріплення матеріалу з теми
1. Окресліть порядок та підстави анулювання дозволу на зайняття певними видами діяльності.
2. Спробуйте обґрунтувати необхідність праці засуджених до покарань у виді тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців.
3. Поясніть роль медичного обслуговування засуджених до покарання у виді обмеження волі.
4. Розкрийте порядок залучення осіб, засуджених до покарання у виді арешту, до праці.
5. Окресліть матеріально-побутове забезпечення засуджених до покарань у виді арешту.
6. Спробуйте обґрунтувати обов'язки особи, засудженої до кримінального покарання у виді виправних робіт.
7. Визначте сутність покарання у виді громадських робіт.
8. Поясніть порядок і умови позбавлення військового звання.
9. Окресліть порядок і умови позбавлення спеціального звання.
10. Розкрийте умови виконання покарання у виді службового обмеження командира військової частини.
11. Спробуйте визначити суть примусового виконання конфіскації майна.
Мозковий штурм
(Максимальна оцінка — 4 бали)
І.Що таке "покарання, не пов'язані із позбавленням волі"? Кримінальні покарання, не пов'язані з позбавленням волі, можна визначити як види покарань, що за своїм статусом не
позбавляють особу, яка вчинила кримінальний злочин і за вироком суду визнана винною в ньому, соціальних зв'язків, роботи, сімейних відносин і виконання яких передбачає створення необхідних умов для досягнення мети покарання.
2. Чим визнана необхідність розробки системи та класифікації кримінальних покарань?
Прийняття нового Кримінально-виконавчого кодексу України вимагає від кримінально-правових наук поглибленого дослідження, системи і кваліфікації кримінальних покарань, а відсутність єдності думок щодо зазначених проблем, на нашу думку, тільки підвищує її роль, тим самим породжує нові, іноді оригінальні підходи до їх розв'язання.
3. Чи виправдано призначення покарань, не пов'язаних із позбавленням волі?
На нашу думку, в сучасних економічних умовах такі покарання практично себе виправдовують, успішно виконують завдання щодо боротьби зі злочинністю, і тому їх існування та подальший розвиток є економічно виправданим.
Використана література
1. Беца О., Панасюк М., Шкадюк В. Впровадження альтернативних видів покарань в Україні: Посібник / Ред. О. В. Беца. - К.: МП Леся, 2003. - 116 с.
2. Боеатирьов І. Г. Теорія і практика виконання кримінально-виконавчою інспекцією покарань, не пов'язаних з позбавленням волі: Монографія. - К.: Атіка, 2005. - 312 с.
3. Богатирьова О. /. Виконання кримінально-виконавчою інспекцією покарань за новим Кримінально-виконавчим кодексом України (кримінально-виконавчий аспект) // Юридична Україна: Щомісячн. правовий часопис. - № 8. - 2006. - С. 63-68.
4. Бодюл Е. М. Правові та організаційні заходи виконання покарання в кримінально-виконавчих установах відкритого типу: Автореф. дис.канд. юрид. наук К.:- 2005.
5. Вербенський М. Застосування покарань, не пов'язаних з позбавленням волі // Аспект — інформ. бюл-нь. - 2003. - № 1(9). -С. 3-5.
6. Гура Р. М. Виконання покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю. Автореф. дис. канд. юрид. наук:- Харків, 2003.
І.Дрьомін В. М. Деякі питання удосконалення діяльності органів, що виконують покарання, не пов'язані з позбавленням волі // Вісник Одеського ін-ту внутр. справ. - 2000. - № 3.
8. "Про державні нагороди України" Закон України від 16.03.2000.
9. "Про Державну кримінально-виконавчу службу України", Закон України 2005.
10. "Про загальний військовий обов'язок і військову службу" Закон України в редакції від 18.06.99 (ст. 5).
11. "Про державну службу" Закон України від 16.12.93.
12. "Про попереднє ув'язнення" Закон України від 30.06.93. (Із змінами і доповненнями).
13. "Про застосування амністії в Україні" // Відомості Верховної Ради, 1996, № 48, ст. 263). (Із змінами, внесеними згідно із Законом № 620/96-ВРвід 19.12.96 // ВВР, 1997, № 9, ст. 69).
14. Кримінальний кодекс України: Офіційний документ. — К.: Велес, 2006.-151с.
15. Кримінально-виконавче право України. Загальна частина. Навч. посібник / За заг. ред. А X. Степанюка. - Харків, 2005.
16. Кримінально-виконавчий кодекс України. Підписаний Президентом України 11.07.03 р. № 1129-ГУ. - К.: Атіка, 2003.
17. "Про затвердження Інструкції про порядок виконання покарань, не пов'язаних з позбавленням волі, та здійснення контролю щодо осіб, засуджених до таких покарань" Наказ ДДУПВП № 270/1560 від 19.12.03.
18. Положення про дисциплінарний батальйон у Збройних Силах України: (Затверджено Указом Президента України від 5.04.94 №139/94).
19. Про практику призначення судами кримінального покарання : Постанова Пленуму Верховного Суду України №22 від 22.12.95 (пп. 4,6, 9-13,17).
20. Ткакова О. В. Зміст та основні риси громадських робіт // Вісник Акад. прав. наук. - X., 2005. - № 3 (39). - С. 250-259.
21. Шинкарьов Ю. В. Окремі особливості притягання до праці засуджених до арешту // Вісник Харків, нац. ун-ту ім. В. Н. Кара-зіна. - "Громадянське суспільство". - 2006. - № 735. - С. 96-99.
22. Шинкарьов Ю. В. Арешт як вид кримінального покарання та особливості правового регулювання його виконання та відбування. - Львів., 2007. - Автореф. дисертації канд. юрид. наук. -2007.-16 с.
23. Черненок М. П. Проблеми теорії і практики виконання майнових покарань.- Автореф. дисертації канд. юрид. наук: X., -2003.-19 с.
24. Черненок М.П. Виконання майнових покарань: Монографія. - Харків: Видавець СПД ФО Вапнярчук Н.М., 2006. -176 с
Друге навчальне заняття. ВИКОНАННЯ ПОКАРАННЯ У ВИДІ ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІ НА ПЕВНИЙ СТРОК
Загальна характеристика виконання покарання у виді позбавлення волі на певний строк
Порядок і умови виконання покарання у виді позбавлення волі
Особливості відбування покарання засудженими в установах різних рівнів безпеки
Використана література
Третє навчальне заняття. ВИКОНАННЯ ПОКАРАНЬ У ВИДІ ДОВІЧНОГО ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІ
Загальна характеристика виконання покарань у виді довічного позбавлення волі
Порядок і умови виконання покарань у виді довічного позбавлення волі
Використана література