Курс адміністративного права України - Коваленко В.В. - 3. Способи реалізації адміністративно-правових норм

Реалізація норм адміністративного права - це процес практичного втілення в життя суб'єктами адміністративного права волі, вираженої в нормах.

Існує чотири форми реалізації норм адміністративного права: виконання, використання, додержання і застосування.

Виконання - це активна поведінка суб'єкта адміністративних правовідносин щодо виконання юридичних обов'язків. До даного варіанта реалізації адміністративно-правових норм належать такі дії, як сплата податків, подання звітів, здійснення реєстрації, одержання паспорта тощо.

Використання - це активна поведінка суб'єкта адміністративних правовідносин щодо здійснення наданих йому юридичних прав (можливостей). Діями щодо використання адміністративно-правових норм є: подання скарги, заява про відпустку, використання наданих державою пільг тощо.

Додержання - це пасивна поведінка суб'єкта адміністративних правовідносин, який не допускає порушень адміністративно-правових заборон.

Застосування - це діяльність публічної адміністрації з вирішення конкретних справ і видання індивідуальних юридичних актів, що ґрунтуються на вимогах матеріальних або процесуальних норм.

Норми адміністративного права здебільшого реалізуються шляхом виконання та застосування.

Застосування норм адміністративного права, на відміну від інших форм реалізації, має активний публічно-владний характер і здійснюється в установленому законом порядку.

Суть застосування адміністративно-правових норм проявляється в діяльності органів публічної влади, посадових осіб щодо конкретного факту, який має юридичне значення, і підведення його під певну адміністративну норму.

У результаті застосування норми адміністративного права виникають, змінюються або припиняються відповідні адміністративно-правові відносини.

Такі зміни проходять у результаті дії суб'єкта, який застосовує норми права і своїми діями хоче досягти мети, закладеної в нормі. Правозастосовна діяльність суб'єктів адміністративного права складається із встановлення обставин справи, вибору норми права, яка регулює конкретні відносини, з'ясування її змісту та прийняття у справі конкретного рішення.

Прийняття рішення у справі і буде реалізацією публічної влади. Дії уповноважених органів щодо застосування норм адміністративного права залежно від їх цілей можна розділити на кілька груп, до змісту яких повинні входити:

- дії, які мають своєю метою юридичне забезпечення, задоволення тих чи інших потреб суспільства і людини зокрема;

- дії з притягнення до відповідальності порушників адміністративно-правових норм.

Для з'ясування суті застосування адміністративно-правових норм правозастосовчу діяльність уповноважених органів треба розглядати в регулятивній та правоохоронній формах.

Регулятивна форма правозастосовчої діяльності допомагає вирішенню конкретних справ публічного адміністрування: організаційних, господарських, соціально-культурних та зовнішньополітичних питань, вирішення яких допомагає реалізації прав та законних інтересів: громадян, державних органів, підприємств, установ, громадських організацій в сфері публічного управління.

Правоохоронна форма слугує для охорони адміністративних відносин, урегульованих нормами адміністративного права.

З допомогою правоохоронної форми діяльності вирішуються суперечності щодо юридичних фактів, які виникають у сфері публічного управління, в охороні правового статусу державних органів і громадських організацій, їх посадових осіб і громадян та в застосуванні до цих суб'єктів заходів адміністративного примусу за невиконання юридичних обов'язків.

Застосування норм адміністративного права органами публічної влади ділиться за цілеспрямованістю, засобом вираження та методом застосування.

Зміст цілеспрямованості складають внутрішня та зовнішня правозастосовча діяльність публічної адміністрації.

Внутрішня правозастосовча діяльність забезпечує вирішення організаційно-штатних питань, керівництво підрозділами в органах виконавчої влади, а також управління підлеглими органами та співробітниками.

Зовнішня правозастосовча діяльність спрямована на реалізацію покладених на публічну адміністрацію адміністративних зобов'язань.

За засобом вираження правозастосовча діяльність може проявлятися в словесній і конклюдентній формах.

Словесна форма вираження правозастосовчої діяльності виступає в письмові та усній. Більше всього використовується письмовий спосіб вираження. Усний спосіб використовується при вирішенні управлінських питань, які мають оперативний характер.

Конклюдентна форма правозастосування може виражатися у вигляді жестів, рухів, знаків, сигналів та інших дій (наприклад правила дорожнього руху), які виражають волевиявлення суб'єктів застосування норм адміністративного права.

4. Адміністративно-правові відносини, їх особливості то структура
Тема 3. Суб'єкти адміністративного права
1. Загальноюридична характеристика поняття "суб'єкт адміністративного права"
2. Система органів виконавчої влади
3. Президент України як суб'єкт адміністративного права
4. Кабінет Міністрів України як суб'єкт адміністративного права
Тема 4. Центральні, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування як суб'єкти адміністративного права
1. Центральні органи виконавчої влади як суб'єкти адміністративного права
Міністерства
Міністр
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru