Провадження у справах про адміністративні проступки - особливий різновид адміністративно-деліктних проваджень у системі адміністративного процесу, який значною мірою врегульований правовими нормами, що сконцентровані в розділах IV та V КУпАП (глави 18-33).
Провадження у справах про адміністративні проступки за своєю структурою схоже на кримінальний процес, проте воно значно простіше і містить менше процесуальних дій.
Таке провадження має чотири стадії:
1) порушення справи та адміністративне розслідування; 2) розгляд та прийняття рішення у справі; 3) оскарження та опротестування прийнятого рішення; 4) виконання постанови.
Порушення справи та адміністративне розслідування є початковою стадією провадження в справах про адміністративні правопорушення, воно становить цілий комплекс процесуальних дій, спрямованих на встановлення самої події правопорушення, обставин правопорушення, їх фіксацію та кваліфікацію. На цій стадії створюються умови для об'єктивного та швидкого розгляду справи, застосування до винного передбачених законодавством заходів впливу.
Підставою для порушення адміністративної справи та попереднього з'ясування її обставин є вчинення особою діяння, яке містить в собі ознаки адміністративного правопорушення (фактична підстава). Проте фактичної підстави не завжди достатньо для того, щоб провадження у справі розпочалося. Для цього необхідна ще й формальна, процесуальна підстава, тобто інформація про правопорушення. Іншими словами, крім підстави для порушення справи про адміністративне правопорушення має бути ще й привід.
Приводом для порушення адміністративної справи може бути: заява (письмова або усна) свідків, потерпілих та інших громадян; повідомлення посадових осіб, адміністрації підприємств, установ, організацій, судово-слідчих органів; повідомлення преси та інших засобів масової інформації; повідомлення громадських організацій, товариських судів; безпосереднє виявлення порушення уповноваженою особою.
Безпосереднє виявлення порушення уповноваженою особою відрізняється від інших приводів насамперед тим, що питання про порушення адміністративної справи вирішується за власною ініціативою осіб, які здійснюють адміністративний нагляд. Зазначений привід має деякі особливості.
По-перше, безпосередній розсуд уповноваженої особи ніде не фіксується і тому не завжди підлягає контролю.
По-друге, припущення про порушення виникає тільки в свідомості уповноваженої особи. У випадку непідтвердження такого припущення немає необхідності офіційно спростовувати його винесенням якогось спеціального документа.
Право порушення справ про адміністративні проступки мають також представники деяких громадських організацій: члени добровільних народних дружин, громадські мисливські інспектори, інспектори рибоохорони та ін. При виконанні своїх обов'язків вони повинні мати відповідні документи або знаки встановленої форми та пред'являти їх в разі вимоги особи, в якої беруться пояснення, вимагаються відомості, документи.
У той самий час треба зауважити, що КУпАП встановлюються обставини, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення (ст, 255). Так, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочате, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:
1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;
2) недосягнення особою на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку;
3) неосудність особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність;
4) вчинення дії особою в стані крайньої необхідності або необхідної оборони;
5) видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;
6) скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;
7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків;
8) наявність за тим самим фактом щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, або не скасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також порушення за даним фактом кримінальної справи;
9) смерть особи, щодо якої було розпочато провадження в справі.
Необхідно зазначити, що провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки) починається без складання якого-не-будь спеціального документа. Початковим моментом порушення справи можна вважати час, коли інформація (привід) про проступок надійшла до органу, стала відома посадовій особі.
Процесуальним документом, який фіксує закінчення стадії порушення адміністративної справи, є протокол. Він складається про кожне правопорушення, крім випадків, прямо передбачених законодавством. Інколи протокол розглядають як документ про порушення адміністративної справи, а його складання - як процесуальний момент порушення справи. Але це скоріше звинувачувальний документ. Ще до його складання проводяться усі необхідні процесуальні дії: опитуються свідки, потерпілі, беруться пояснення в порушників, проводяться огляди і т. ін.
Види посадових осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, а також їх повноваження щодо складання протоколів про те чи інше правопорушення закріплено в ст. 255 КУпАП.
Відповідно до зазначеної статті протоколи складають:
1) уповноважені на те посадові особи. Наприклад, уповноважені органів державного пожежного нагляду; органів охорони здоров'я; органів охорони культурної спадщини; органів державного енергонагляду; органів, установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби тощо.
2) посадові особи, уповноважені на те сільськими, селищними, міськими виконавчими комітетами:
а) посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами селищних, міських рад або місцевими державними адміністраціями;
б) голова, заступник голови, секретар, інші члени виборчої комісії, комісії з референдуму;
в) кандидати, уповноважені особи, офіційні спостерігачі;
3) власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган;
4) посадові особи, уповноважені відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, до сфери управління яких належать аеродроми;
5) працівники, які здійснюють охорону підприємств, установ, організацій;
6) державні виконавці;
7) секретар судового засідання, секретар суду; а) судовий розпорядник;
8) слідчий, особа, яка провадить дізнання, прокурор або уповноважена ним особа з числа працівників прокуратури;
9) представники громадських організацій або органів громадської самодіяльності;
10) державні інспектори з питань інтелектуальної власності;
11) прокурор або уповноважена ним особа з числа працівників прокуратури;
12) державні інспектори з охорони прав на сорти рослин.
Крім того, протоколи про адміністративні правопорушення мають право складати:
1) посадові особи органів, що здійснюють контроль за використанням нафтопродуктів у промисловості та сільському господарстві;
2) член громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону;
3) позаштатний інспектор Головної державної інспекції України з безпеки судноплавства;
4) громадський лісовий інспектор;
5) громадський інспектор з охорони довкілля:
а) громадський інспектор з контролю за використанням та охороною земель;
6) посадові особи органів залізничного транспорту;
7) працівники відомчої, сільської пожежної охорони та члени добровільних пожежних дружин (команд), протипожежних об'єднань громадян;
8) посадові особи військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку в Збройних Силах України;
9) посадові особи органів внутрішніх справ;
10) посадові особи органів Державної прикордонної служби України;
11) державні інспектори з охорони прав на сорти рослин;
12) посадові особи Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг України.
У випадках, прямо передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення можуть складати також посадові особи інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування і представники органів самоорганізації населення.
Необхідно зазначити, що протокол надсилається органу (посадовій особі), уповноваженому розглядати справу про адміністративне правопорушення (проступки).
Протокол про вчинення адміністративного корупційного правопорушення разом з іншими матеріалами у триденний строк з моменту його складання надсилається до місцевого загального суду за місцем вчинення корупційного правопорушення.
У разі вчинення корупційного правопорушення службовою особою, яка працює в апараті суду, протокол разом з іншими матеріалами надсилається до суду вищої інстанції для визначення підсудності.
Особа, яка склала протокол про вчинення адміністративного корупційного правопорушення, одночасно з надісланням його до суду надсилає прокурору, органу державної влади, органу місцевого самоврядування, керівникові підприємства, установи чи організації, де працює особа, яка притягається до відповідальності, повідомлення про складення протоколу із зазначенням характеру вчиненого правопорушення та норми закону, яку порушено.
Адміністративне правопорушення може бути підставою для застосування не тільки адміністративних стягнень, а й інших заходів адміністративного примусу, зокрема заходів припинення (вимоги припинити правопорушення, поміщення до медвитверезника, застосування спеціальних засобів, зброї тощо).
Необхідно також наголосити на тому, що прокурор, заступник прокурора, здійснюючи нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів при провадженні в справах про адміністративне правопорушення (проступки) має право: порушувати провадження в справі про адміністративне правопорушення (проступки); знайомитися з матеріалами справи; перевіряти законність дій органів (посадових осіб) при провадженні в справі; брати участь у розгляді справи; заявляти клопотання; давати висновки з питань, що виникають під час розгляду справи; перевіряти правильність застосування відповідними органами (посадовими особами) заходів впливу за адміністративні правопорушення; опротестовувати постанову і рішення у скарзі в справі про адміністративне правопорушення; зупиняти виконання постанови, а також вчиняти інші передбачені законом дії.
При провадженні у справах про адміністративні корупційні правопорушення (проступки) участь прокурора у розгляді справи судом є обов'язковою.
Оскарження та опротестування прийнятого рішення
Виконання постанов у справі про адміністративні проступки
ОСОБЛИВА ЧАСТИНА
РОЗДІЛ 1. ПУБЛІЧНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ В ЕКОНОМІЧНІЙ СФЕРІ
Тема 18. Публічне адміністрування в сфері економіки
1. Економіка як об'єкт публічного адміністрування
2. Суб'єкти публічного адміністрування в сфері економіки
3. Адміністративні послуги в сфері економіки
4. Адміністративна відповідальність за правопорушення в сфері економіки