У правовому полі використовуються терміни "послуги" і "адміністративні послуги в сфері охорони здоров'я", які несуть різне змістовне навантаження.
Адміністративні послуги в сфері охорони здоров'я - це результат здійснення владних повноважень адміністративним органом охорони здоров'я, що відповідно до закону забезпечує юридичне оформлення умов реалізації фізичними та юридичними особами прав, свобод і законних інтересів за їх заявою (видача дозволів (ліцензій), сертифікатів, посвідчень, проведення реєстрації тощо).
Основними напрямами надання послуг у сфері охорони здоров'я є:
- індивідуально-орієнтовані клінічні послуги;
- орієнтовані на населення масові послуги (стандартні послуги, які передбачають контроль за розповсюдженням інфекційних захворювань, вакцинацію тощо);
- послуги, орієнтовані на сім'ю, громаду, які стимулюють самодопомогу.
Слід перерахувати послуги у сфері охорони здоров'я:
- послуги у сфері охорони здоров'я та з надання соціальної допомоги;
- послуги у сфері охорони здоров'я людини;
- послуги лікувальних закладів;
- послуги з лікарської практики;
- стоматологічні послуги;
- інші послуги з охорони здоров'я людини;
- акупунктура;
- апітерапія;
- фітотерапія;
- мануальна терапія;
- ветеринарні послуги;
- послуги з соціальної допомоги1.
Відмежування категорії "послуги" та "адміністративні" послуги грунтується на тому, що адміністративні послуги надаються публічною адміністрацією за зверненням фізичних або юридичних осіб і спрямовані на реалізацію їх прав, свобод та публічних інтересів.
У сфері охорони здоров'я визначено широкий перелік послуг. Вони мають свою специфіку, визначену особливістю самої сфери.
У числі адміністративних послуг, згідно із постановою КМУ від 17 липня 2009р. № 737 "Про заходи щодо упорядкування адміністративних послуг, у сфері охорони здоров'я надаються такі адміністративні послуги:
1) ліцензування господарської діяльності з медичної практики;
2) ліцензування господарської діяльності з переробки донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів;
3) ліцензування на проведення дезінфекційних, дезінсекційних, дератизаційних робіт (крім робіт на об'єктах ветеринарного контролю);
4) державна акредитація закладів охорони здоров'я.
Надання адміністративних послуг в сфері охорони здоров'я є результатом здійснення владних повноважень публічною адміністрацією, компетенція якої розповсюджується на сферу охорони здоров'я, що відповідно до закону забезпечує юридичне оформлення умов реалізації фізичними, юридичними або іншими колективними особами прав, свобод і законних інтересів в даній сфері за їх заявою (видача дозволів (ліцензій), сертифікатів, посвідчень, проведення реєстрації тощо).
Відповідно суб'єкти адміністративних послуг у сфері охорони здоров'я - це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, які перебувають у їх управлінні.
Адміністративні послуги в сфері охорони здоров'я можна поділити на групи, залежно від того, ким вони надаються:
1) Міністерством охорони здоров'я України;
2) центральними органами виконавчої влади;
3) місцевими державними адміністраціями;
4) органами місцевого самоврядування.
Міністерство охорони здоров'я України надає такі послуги
видає дозволи на:
- застосування методів профілактики, діагностики й лікування;
- зайняття народною медициною (цілительством), медико-соціальну експертизу з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності особи;
- медичну діяльність у галузі народної і нетрадиційної медицини;
- застосування в Україні лікарських засобів, які відпускаються без рецептів з аптек та їх структурних підрозділів, лікарських засобів, що підлягають лабораторному аналізу;
- ввезення на митну територію України незареєстрованих лікарських засобів, стандартних зразків, реагентів, ввезення і вивезення зразків біологічного матеріалу та супутніх матеріалів, призначених для проведення доклінічних, клінічних випробувань і наукових досліджень;
- ввезення незареєстрованих в Україні лікарських засобів у встановленому законодавством порядку;
- видачу ліцензії суб'єктам господарювання незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування на право провадження господарської діяльності з медичної практики;
видає сертифікати:
- закладам охорони здоров'я, крім фармацевтичних (аптечних) закладів, здійснює атестацію вимірювальних лабораторій у закладах охорони здоров'я, головних та базових організацій метрологічної служби МОЗ України;
- на виробництво лікарських засобів, лікарських засобів для міжнародної торгівлі, проведення сертифікації підприємств, які здійснюють оптову реалізацію (дистрибуцію) лікарських засобів тощо.
видає експертні висновки щодо:
- виявлення ступеня обмеження життєдіяльності особи;
- реєстраційних матеріалів (реєстраційного досьє) і здійснює контроль якості лікарських засобів;
проводить державний реєстр:
- лікарських засобів, допоміжних речовин, лікарської рослинної сировини, лікувальної косметики, імунобіологічних препаратів, біоматеріалів.
В той самий час, Державна служба України з лікарських засобів надає такі послуги:
- ліцензування господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами;
галузеву атестацію лабораторій з контролю якості лікарських засобів;
- проводить атестацію провізорів і фармацевтів;
- щодо державної реєстрації медичних виробів;
- одноразові дозволи на ввезення на митну територію України незареєстрованих медичних виробів ТОЩО.
Державна санітарно-епідеміологічна служба надає такі послуги:
- дозволи, висновки, гігієнічні сертифікати, інші документи дозвільного характеру тощо.
Державна служба з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань надає такі послуги:
- реєструє донорів крові та її компонентів;
- видає ліцензії на право провадження діяльності з переробки донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів, діяльності банків пуповинної крові, інших тканин і клітин людини;
- реєструє ліцензіатів з переробки донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів, діяльності банків пуповинної крові, інших тканин і клітин людини;
Державна служба України з контролю за наркотиками надає такі послуги:
- ліцензує та переоформляє ліцензії на провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів тощо.
4. Адміністративна відповідальність у сфері охорони здоров'я
Адміністративна відповідальність за порушення законодавства, яким регулюється сфера охорони здоров'я, загалом є реалізацією санкцій, законодавчо передбачених за здійснення адміністративного проступку у сфері охорони здоров'я.
До адміністративних правопорушень у галузі охорони здоров'я населення безпосередньо належать, зокрема:
- порушення санітарно-гігієнічних і санітарно протиепідемічних правил і норм (ст. 42 КУпАП);
- незаконне виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання наркотичних засобів або психотропних речовин без мети збуту в невеликих розмірах (ст. 44 КУпАП);
- порушення встановленого порядку взяття, переробки, зберігання, реалізації і застосування донорської крові та (або) її компонентів і препаратів (ст. 45і КУпАП)1;
- ухилення від медичного огляду чи медичного обстеження (ст. 44і КУпАП);
- ухилення від обстеження і профілактичного лікування осіб, хворих на венеричну хворобу (ст. 45 КУпАП);
- порушення встановленого порядку взяття, переробки, зберігання, реалізації і застосування донорської крові та (або) її компонентів і препаратів (ст. 45і КУпАП);
- умисне приховування джерела зараження венеричною хворобою (ст. 46 КУпАП);
- порушення встановлених вимог щодо зайняття народною медициною (ст. 462 КУпАП) тощо.
Разом із тим, слід зазначити, що, крім безпосередніх адміністративних правопорушень у сфері охорони здоров'я, визначені й опосередковані ті, які мають велике значення в контексті медичної діяльності, а саме: щодо якості виробництва медичних препаратів, які, в свою чергу, передбачені гл. 13 КУпАП "Адміністративні правопорушення в галузі стандартизації, якості продукції, метрології та сертифікації": випуск і реалізація продукції, яка не відповідає вимогам стандартів (ст. 167 КУпАП); випуск у продаж нестандартної продукції (ст. 168 КУпАП); виконання робіт, надання послуг громадянам-споживачам, що не відповідають вимогам стандартів, норм і правил (ст. 168і КУпАП); випуску продаж продукції з порушенням вимог щодо медичних попереджень споживачів тютюнових виробів (1682 КУпАП); передача замовнику або у виробництво документації, яка не відповідає вимогам стандартів (ст. 169 КУпАП); недодержання стандартів при транспортуванні, зберіганні і використанні продукції (ст. 170 КУпАП) тощо.
Крім того, КУпАП містить такі адміністративні проступки, як: невиконання законних вимог посадових осіб органів державного контролю якості лікарських засобів (ст. 18810 КУпАП); невиконання постанов, розпоряджень, приписів, висновків, а так само інших законних вимог посадових осіб органів, установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби (ст. 188" КУпАП); порушення права на інформацію (ст. 2123 КУпАП) - щодо останнього, однак, слід пам'ятати, що посадові особи, на яких поширюється дія Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції", притягаються до відповідальності за такі діяння відповідно до зазначеного Закону.
Тема 30. Публічне адміністрування у сфері молоді та спорту
1. Сфера молоді та спорту як об'єкт публічного адміністрування
Пріоритети державної політики у сфері фізичної культури і спорту.
Нормативно-правові акти, що регулюють державну молодіжну політику.
2. Суб'єкти публічного адміністрування у сфері молоді та спорту
Верховна Рада України
Президент України
Кабінет Міністрів України
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України