Курс адміністративного процесу - Кузьменко О.В. - 17.1. Поняття та особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)

17.1. Поняття та особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)

Адміністративні провадження здійснюється за певними стадіями з додержанням принципів адміністративного процесу.

Провадження у справах про адміністративні проступки - це нормативно врегульована діяльність уповноважених суб'єктів із застосування адміністративної відповідальності за скоєний адміністративний проступок, а також із попередження адміністративних правопорушень.

Дане провадження має такі ознаки:

1) здійснюється лише у зв'язку з вчиненням адміністративного проступку;

2) встановлене законодавством коло суб'єктів;

3) індивідуальність процесуальних актів, які приймаються у ході провадження;

4) застосування заходів державного примусу обумовлює високий ступінь формалізації процесу;

5) за допомогою даного провадження реалізуються заходи адміністративної відповідальності.

Завданнями провадження у справах про адміністративні правопорушення згідно із ст. 245 КУпАП є: своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законодавством, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється на засадах суворого додержання законності та принципу презумпції невинуватості, згідно з яким особа, що притягається до адміністративної відповідальності, вважається невинуватою до тих пір. поки протилежне не буде доведено і зафіксовано в установленому законом порядку.

Поряд із загальними принципами, характерними для всього адміністративного процесу (законності, об'єктивної істини, рівності громадян перед законом, оперативності тощо), провадженню у справах про адміністративні правопорушення значною мірою більше, ніж іншим провадженням, властивий принцип економічності, що, однак, не означає, що справи треба розглядати поверхово.

Строки розгляду справ про адміністративне правопорушення є короткими: 15,7,5,3,1 доба. Зазначене пояснюється тим, що адміністративне правопорушення здебільшого легко встановлюється і, як правило, не потребує багато часу для розслідування і розгляду порівняно з кримінальними справами.

Водночас, строк розгляду адміністративних справ про адміністративні корупційні правопорушення зупиняється судом у разі коли особа, щодо якої складено протокол про адміністративне корупційне правопорушення, умисно ухиляється від явки до суду або з поважних причин не може туди з'явитися (хвороба, перебування у відрядженні чи на лікуванні, у відпустці тощо).

Аналіз законодавства України дозволяє виділити два види провадження у справах про адміністративний проступок: звичайне та спрощене.

Звичайне здійснюється у більшості справ і детально регламентовано чинним законодавством. Воно передбачає складання протоколу, де зазначаються: зміст, запобіжні заходи і порядок їх застосування; права і обов'язки учасників провадження; порядок розгляду справи; факти, обставини, що є доказами.

Спрощене провадження застосовується щодо невеликої кількості правопорушень, прямо передбачених ст. 258 КУпАП. Таке провадження характеризується мінімумом процесуальних дій та їх оперативністю.

Так, протокол не складається в разі вчинення таких адміністративних проступків: самовільне сінокосіння та випасання худоби, самовільне збирання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід; засмічення лісів відходами; порушення вимог пожежної безпеки в лісах; порушення правил інших видів спеціального використання об'єктів тваринного світу; знищення або пошкодження зелених насаджень або інших об'єктів озеленення населених пунктів, якщо розмір штрафу не перевищує трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; порушення правил використання об'єктів тваринного світу, якщо розмір штрафу не перевищує семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; порушення правил охорони порядку і безпеки руху на залізничному транспорті; порушення правил користування засобами залізничного транспорту; порушення правил користування засобами морського транспорту; порушення правил охорони порядку і безпеки руху на річковому транспорті і маломірних суднах; порушення, пов'язані з викиданням за борт річкового або маломірного судна сміття та інших предметів, якщо особа не оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається.

Протоколи не складаються і у випадках, коли відповідно до закону штраф накладається і стягується, а попередження оформлюється на місці вчинення правопорушення.

Уповноважений орган (посадова особа) на місці вчинення правопорушення виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення. Якщо при складанні постанови у справі про адміністративне правопорушення особа оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, то уповноважена посадова особа зобов'язана скласти протокол про адміністративне правопорушення. Цей протокол є додатком до постанови у справі про адміністративне правопорушення. Постанова у справі про адміністративне правопорушення складається у двох екземплярах, один з яких вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

У разі виявлення адміністративного правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованого за допомогою працюючих в автоматичному режимі спеціальних технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, протокол про адміністративне правопорушення не складається, а постанова у справі про адміністративне правопорушення виноситься без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Копії постанови у справі про адміністративне правопорушення та матеріалів, зафіксованих за допомогою перелічених вище засобів, надсилаються особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, протягом трьох днів з дня винесення такої постанови.

Нормативне регулювання провадження у справах про адміністративні проступки здійснюється низкою актів, основним з яких є Кодекс України про адміністративні правопорушення. Кодекс було прийнято 07.12.1984 р., і, на жаль, багато його положень не відповідають вимогам часу і підлягають перегляду. Крім того часте внесення змін і доповнень робить Кодекс нестабільним і ускладнює користування ним. Сьогодні в Україні розробляється кодекс про адміністративні проступки.

Крім КУпАП, який регулює загальні положення провадження, існує низка спеціальних норм, що регламентують особливості провадження щодо окремих категорій адміністративних проступків.

17.2. Суб'єкти провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)
17.3. Заходи забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)
Доставлення порушника (ст. 259)
Привід (ст. 268)
Адміністративне затримання (ст. 262)
Особистий огляд і огляд речей (ст. 264)
Вилучення речей і документів (ст. 265)
Тимчасове вилучення посвідчення водія (ст. 265 )
Тимчасове затримання транспортних засобів (ст. 265)
Тимчасове вилучення ліцензійної картки на транспортний засіб (ст. 265)
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru