Усіх суб'єктів провадження у справах про адміністративні проступки можна класифікувати за характером процесуального статусу на три групи:
1) суб'єкти, що вирішують справу;
2) суб'єкти, стосовно яких вирішується справа;
3) допоміжні учасники процесу.
До першої групи належать державні органи, їх посадові особи, уповноважені розглядати та приймати рішення у справах про адміністративні проступки. Перелік цих органів визначений статтями 213, 218-2448КУпАП.
До другої групи можуть входити практично будь-які суб'єкти - як органи, так і посадові особи.
До третьої групи належать: свідки, постраждалі, експерти, перекладачі, адвокати.
Особлива група учасників провадження - громадські організації, трудові колективи, адміністрація за місцем роботи, навчання або проживання правопорушників. Вони співробітничають з державними органами, допомагаючи їм у виховній роботі. У ряді випадків такі учасники провадження мають бути поінформовані про заходи адміністративного впливу, вжиті до винних. Вони можуть подавати клопотання про скорочення строку позбавлення спеціального права.
Особа, яка вчинила правопорушення, може бути звільнена від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд товариського суду, громадської організації, трудового колективу.
Розглянемо детально зазначені групи суб'єктів провадження у справах про адміністративні проступки:
1) суб'єктів, які вирішують справу, можна поділити на:
а) суб'єктів, які розслідують справу і складають протокол;
б) суб'єктів, які розглядають і приймають рішення у справі.
У певних адміністративних справах зазначені суб'єкти не збігаються. Наприклад, за скоєння дрібного хуліганства у вигляді нецензурної лайки в громадських місцях (ст. 173 КУпАП) органи внутрішніх справ розслідують справу і складають протокол, а районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (судді) розглядають і приймають рішення (постанову) в адміністративній справі.
В інших справах зазначені суб'єкти мають право як розслідувати справу, так і приймати у ній рішення. Наприклад, проступок у вигляді придбання самогону та інших міцних спиртних напоїв домашнього вироблення розслідують і приймають рішення органи внутрішніх справ (ст. 177 КУпАП).
Згідно зі ст. 213 КУпАП справи про адміністративні правопорушення розглядаються:
1) адміністративними комісіями;
2) виконавчими комітетами селищних, сільських рад;
3) районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами (суддями), місцевими адміністративними та господарськими судами, апеляційними судами, вищими спеціалізованими судами та Верховним Судом України;
4) органами внутрішніх справ, органами державних інспекцій та іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на це законодавчими актами України.
Рішення про накладення адміністративного стягнення можуть приймати колегіальний орган або посадова особа.
До перших належать адміністративні комісії, виконкоми селищних, сільських рад, суд. Що стосується посадових осіб, то вони вирішують справи від імені відповідних органів у межах наданих їм повноважень і лише при виконанні службових обов'язків. Коло таких осіб встановлено законодавчими актами України. До них насамперед належать керівники відповідних публічних органів. У деяких випадках, передбачених законодавством, право накладати стягнення мають й інші посадові особи. Наприклад, за правопорушення, передбачені ст. 177 і частинами 1,2 ст. 178 КУпАП, накладати стягнення можуть дільничні інспектори (старші дільничні інспектори) міліції.
Органи (посадові особи) розглядають справи про адміністративні проступки у межах своєї підвідомчості. Встановлення підвідомчості - це розмежування компетенції між органами (посадовими особами). Кожен орган або посадова особа мають право розглядати і вирішувати тільки ті питання, які належать до їх відання. Встановлення підвідомчості справ - спосіб визначення компетенції. До компетенції входять також і повноваження. Повноваження визначають, що може зробити, яких заходів може вжити орган (посадова особа), в той час як підвідомчість окреслює межі повноважень за територією та за обсягом справ, які вирішуються.
Розрізняють два різновиди підвідомчості - предметну і територіальну.
Предметна (видова) підвідомчість - це нормативне вирішення питання, якому виду органів доручено розглядати відповідну категорію справ. Цьому в КУпАП присвячено гл. 17. Головний критерій закріплення предметної підвідомчості - категорія адміністративних правопорушень.
Наприклад, законодавством встановлено, що справи про порушення правил пожежної безпеки розглядаються органами, які здійснюють державний пожежний нагляд. Для визначення предметної підвідомчості справ законодавець використовує також і додаткові критерії. До них належать місце вчинення правопорушення, вік правопорушника.
Під територіальною підвідомчістю розуміється нормативне вирішення питання, де (а отже, і яким органом) має розглядатися конкретна справа. Головне правило територіальної підвідомчості - справа розглядається за місцем вчинення правопорушення. Але з цього правила є винятки: справи, підвідомчі адміністративним комісіям, розглядаються за місцем проживання правопорушників. Крім того для деяких категорій справ встановлена подвійна (альтернативна) територіальна підвідомчість. Так, справи про порушення правил дорожнього руху можуть розглядатися як за місцем вчинення правопорушення, так і за місцем обліку транспортного засобу або за місцем проживання порушника.
Особливе місце серед органів адміністративної юрисдикції посідають адміністративні комісії, які утворюються районними державними адміністраціями, виконкомами міських, районних у містах, селищних і сільських рад у складі голови, заступника голови, відповідального секретаря та членів комісії.
Адміністративні комісії розглядають усі справи про адміністративні проступки, за винятком віднесених до компетенції інших органів (посадових осіб). Зокрема, вони можуть розглядати справи про низку правопорушень у галузі охорони праці та здоров'я населення, охорони пам'ятників історії та культури, у будівництві, в галузі використання електричної та теплової енергії, в сільському господарстві, в галузі житлових прав громадян, житлово-комунального господарства, благоустрою тощо.
В адміністративних комісіях при виконавчих органах міських рад є посада звільненого відповідального секретаря комісії.
Адміністративні комісії мають право розглядати справи про адміністративні правопорушення за присутності не менш як половини членів їх складу, а виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад - за присутності не менш як двох третин від загального складу виконавчого комітету.
Адміністративні комісії при виконавчих комітетах районних у містах рад утворюються у разі надання районній у місті раді та її виконавчому комітету відповідних повноважень міською радою.
Повноваження виконавчих комітетів селищних і сільських рад щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення подібні до повноважень адміністративних комісій, але дещо вужчі. Компетенцію виконавчих комітетів закріплено у ст. 219 КУпАП.
Районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами (суддями) розглядаються справи про найбільш серйозні адміністративні проступки, за які передбачено найсуворіші адміністративні стягнення та стягнення, які застосовуються виключно у судовому порядку, - штраф у підвищеному розмірі, оплатне вилучення транспортних засобів, конфіскація, виправні роботи, громадські роботи та адміністративний арешт, а також справи про адміністративні правопорушення, вчинені особами віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років (ст. 221 КУпАП), і про правопорушення, пов'язані з корупцією.
Місцеві господарські та адміністративні суди, апеляційні суди, вищі спеціалізовані суди та Верховний Суд України розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 1853. Постанова суду, прийнята за результатами розгляду такої справи, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Органам внутрішніх справ (міліції) надано право розглядати справи про порушення: громадського порядку; правил паспортної системи; правил перебування в Україні і транзитного проїзду через територію України іноземців і осіб без громадянства; правил дорожнього руху, правил, що забезпечують безпеку руху транспорту; правил користування засобами транспорту, правил, спрямованих на забезпечення схоронності вантажів на транспорті; правил дозвільної системи та інші правопорушення, які посягають на громадський порядок і громадську безпеку (ст. 222 КУпАП). Повноваженнями з розгляду адміністративних справ в органах внутрішніх справ наділено багатьох посадових осіб: начальників або заступників начальників районних, міських, районних у містах відділів (управлінь) внутрішніх справ; начальників лінійних пунктів міліції; начальників або заступників начальників органів внутрішніх справ на транспорті, інших органів внутрішніх справ, прирівняних до районних, міських, районних у містах відділів (управлінь) внутрішніх справ; начальників відділень міліції у системі органів внутрішніх справ; дільничних інспекторів (старших дільничних інспекторів) міліції; начальника або заступника начальника відділення (відділу, управління, департаменту), командира або заступника командира окремого підрозділу Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ України, начальника відділу внутрішніх справ або особу, яка виконує його обов'язки; працівників Державтоінспекції МВС, які мають спеціальні звання; інших працівників міліції, на яких покладено нагляд за додержанням відповідних правил.
Органи державного контролю та нагляду (державні інспекції) та деякі галузеві органи управління розглядають справи про порушення тих загальнообов'язкових правил, нагляд і контроль за виконанням яких на них покладено. Зокрема, це органи державного пожежного нагляду, органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці, органи, установи та заклади державної санітарно-епідеміологічної служби, органи, які здійснюють державний пробірний контроль, тощо.
2) суб'єкти, стосовно яких вирішується справа Особу порушника характеризують вік, стать, службовий, соціальний стан, протиправна поведінка в минулому тощо, а також поведінка в трудовому колективі і в побуті, ставлення до сім'ї, колег по роботі, до навчання тощо. Усе перелічене має бути встановлено органом (посадовою особою), який розглядає справу, щоб мати повну уяву про особу порушника.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову у справі.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається у присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. За відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
При розгляді справ про нижчезазначені адміністративні правопорушення: незаконні виробництво, придбання, зберігання, перевезення, пересилання наркотичних засобів або психотропних речовин без мети збуту в невеликих розмірах; дрібне викрадення чужого майна шляхом крадіжки, шахрайства, привласнення чи розтрати; порушення правил реалізації, експлуатації радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв будь-якого виду і призначення; торгівля з рук у невстановлених місцях тощо присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, є обов'язковою. У разі ухилення від явки на виклик органу внутрішніх справ або судді районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду цю особу може бути органом внутрішніх справ (міліцією) піддано приводу.
Ступінь вини правопорушника визначається формою вини у вчиненні проступку. Зрозуміло, що вчинення правопорушення умисно відрізняється від вчинення його з необережності. У першому випадку ступінь вини порушника вищий. Деякі правопорушення може бути вчинено тільки умисно. У таких випадках для визначення ступеня вини порушника має значення вид умислу - прямий чи непрямий. Якщо проступок вчинено з прямим умислом, то ступінь вини порушника може підвищити наявність корисливого або іншого низького мотиву.
Майновий стан правопорушника також має бути врахований при застосуванні окремих адміністративних стягнень: штрафу, конфіскації, позбавлення спеціального права (наприклад у разі застосування позбавлення права керування транспортним засобом щодо професійного водія), виправних робіт. При цьому враховується не тільки розмір заробітної плати особи, а й усі інші види її прибутку, який підлягає оподаткуванню, а також наявність або відсутність у неї утриманців.
Обставинам, що пом'якшують і обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення, присвячено окремі статті КУпАП.
Стаття 34 пом'якшуючими відповідальність обставинами визнає:
1) щире розкаяння винного; 2) відвернення винним шкідливих наслідків правопорушення, добровільне відшкодування збитків або усунення заподіяної шкоди; 3) вчинення правопорушення під впливом сильного душевного хвилювання або при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин; 4) вчинення правопорушення неповнолітнім; 5) вчинення правопорушення вагітною жінкою або жінкою, яка має дитину віком до одного року. Цей перелік може бути доповнено законодавством, тобто він не вичерпний, відкритий. Більше того, орган (посадова особа), який розглядає справу, може визнати пом'якшуючими і обставини, не передбачені законом (наприклад бездоганну трудову діяльність, похилий вік, наявність у правопорушника утриманців тощо).
На відміну від переліку пом'якшуючих обставин, у ст. 35 КУпАП наводиться повний, вичерпний перелік обставин, що обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення. Тобто його не може бути розширено суб'єктами адміністративної юрисдикції.
До таких обставин віднесено:
1) продовження протиправної поведінки незважаючи на вимогу уповноважених на те осіб припинити її; 2) повторне протягом року вчинення однорідного правопорушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню; вчинення правопорушення особою, яка раніше вчинила злочин; 3) втягнення неповнолітнього у правопорушення; 4) вчинення правопорушення групою осіб; 5) вчинення правопорушення в умовах стихійного лиха або за інших надзвичайних обставин; 6) вчинення правопорушення у стані сп'яніння. Залежно від характеру адміністративного правопорушення орган (посадова особа), який накладає стягнення, може не визнати останню обставину обтяжуючою.
Обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, мають велике значення при накладенні стягнення. Врахування пом'якшуючих обставин дає органу (посадовій особі), який розглядає справу, право призначити стягнення ближче до мінімуму санкції статті, якою передбачено відповідальність за дане діяння, а якщо санкція альтернативна - застосувати більш м'який вид стягнення. Крім того у таких випадках можливе звільнення порушника від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів справи на розгляд товариського суду, громадської організації чи трудового колективу або з оголошенням усного зауваження. Наявність же обтяжуючих обставин, навпаки, зумовлює накладення стягнення, яке дорівнює максимуму санкції відповідної статті КУпАП або наближене до цього максимуму, а за альтернативної санкції - застосування більш суворого стягнення. 3) Допоміжні учасники процесу
У статтях 269-274 КУпАП наводиться вичерпний перелік процесуальних прав та обов'язків інших учасників провадження - потерпілого, законних представників особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, і потерпілого, адвоката, свідка, експерта і перекладача.
Потерпілому, тобто особі, якій адміністративним правопорушенням заподіяно моральну, фізичну або майнову шкоду, налається право знайомитися з матеріалами справи, заявляти клопотання, оскаржувати постанову у справі. Його може бути також опитано як свідка.
Законні представники (батьки, усиновителі, опікуни, піклувальники) представляють інтереси особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, чи потерпілого, які є неповнолітніми або через свої фізичні чи психічні вади не можуть самі здійснювати свої права. Представники мають право знайомитися з матеріалами справи, заявляти клопотання, від імені особи, інтереси якої вони представляють, оскаржувати рішення у справі.
Адвокат чи інший фахівець1 у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, може знайомитися з матеріалами справи, заявляти клопотання, за дорученням особи, яка його запросила, і від її імені вносити скарги на рішення у справі. Його повноваження на участь у розгляді справи посвідчуються документом, який підтверджує право на надання правової допомоги.
Як свідок у справі про адміністративне правопорушення може бути викликана будь-яка особа, про яку є дані, що їй відомі які-небудь обставини, що підлягають встановленню у даній справі. Свідок зобов'язаний з'явитися у зазначений час на виклик органу (чи посадової особи), який розглядає справу, дати правдиві пояснення, повідомити все відоме йому у справі і відповісти на поставлені запитання.
Експерт призначається органом (посадовою особою), який розглядає справу, в разі коли виникає потреба у спеціальних знаннях. Він зобов'язаний з'явитися на виклик і дати об'єктивний висновок за поставленими перед ним питаннями. Експерт має право знайомитися з матеріалами справи, які стосуються предмета експертизи, заявляти клопотання про надання йому додаткових матеріалів, необхідних для дачі висновку, з дозволу зазначеного органу (посадової особи), який розглядає справу, ставити особі, яка притягається до відповідальності, потерпілому, свідкам запитання, що стосуються предмета експертизи, бути присутнім при розгляді справи.
Перекладач, який також призначається, в разі необхідності, органом (посадовою особою), що розглядає справу, зобов'язаний з'явитися на виклик останнього і зробити повно і точно доручений йому переклад.
Доставлення порушника (ст. 259)
Привід (ст. 268)
Адміністративне затримання (ст. 262)
Особистий огляд і огляд речей (ст. 264)
Вилучення речей і документів (ст. 265)
Тимчасове вилучення посвідчення водія (ст. 265 )
Тимчасове затримання транспортних засобів (ст. 265)
Тимчасове вилучення ліцензійної картки на транспортний засіб (ст. 265)
17.4. Стадії провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)