Визначаючи місце Верховної Ради України в системі органів державної влади, слід відмітити, що вона забезпечує законодавче регулювання всіх суспільних відносин в державі. В той же час згідно із здійсненням державної влади на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу і судову, Верховна Рада є частиною механізму стримувань і противаг, який усуває можливість узурпації влади органами держави або посадовими особами.
Верховна Рада України складається із 450 народних депутатів, обраних у відповідності з Законом України "Про вибори народних депутатів України" в редакції від 7 липня 2005 р. строком на 5 років, які здійснюють свої повноваження на постійній основі.
Статус народного депутата закріплений у Конституції України (ст. 78-81,86,88,93), а також у Законі України "Про статус народного депутата України" від 21 листопада 1992 р., в редакції від 22 березня 2001 р.
Вказані акти регламентують питання повноважень народних депутатів, основні права, обов'язки і гарантії їх діяльності, а також підстави дострокового припинення їх повноважень і можливі юридичні наслідки, що виникають внаслідок цього.
Робота Верховної Ради України чітко визначена. Вона регламентується не тільки Конституцією, а й спеціальним Регламентом Верховної Ради, який має силу закону, встановлює порядок скликання і проведення сесій Верховної Ради, ЇЇ засідань, формування керівних органів Парламенту, визначає законодавчу процедуру, порядок здійснення контрольної та інших видів діяльності Верховної Ради, її органів і народних депутатів, які випливають із їх повноважень.
Залежно від суті і призначення повноваження Верховної Ради України можна класифікувати на окремі групи:
1) повноваження, пов'язані із внесенням змін до Конституції України;
2) повноваження, пов'язані з прийняттям законів, внесенням до них змін і доповнень;
3) повноваження/ пов'язані з функцією контролю за бюджетом;
4) повноваження, пов'язані з визначенням засад політики держави та програм суспільного розвитку;
5) повноваження, пов'язані з визначенням взаємовідносин з Президентом України;
6) повноваження, пов'язані з формуванням визначених законом державних органів;
7) повноваження, пов'язані з функцією парламентського контролю Верховної Ради;
8) повноваження, пов'язані з організацією адміністративно-територіального поділу країни;
9) повноваження, пов'язані зі здійсненням зовнішніх функцій держави та ін.
Головним завданням Верховної Ради є прийняття законів держави. Конституція в ст. 92 закріплює, що виключно законами України визначаються:
- права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, обов'язки громадянина;
- громадянство, правосуб'єктність громадян;, статус іноземців та осіб без громадянства;
- права корінних народів і національних меншин;
- порядок застосування мов;
- засади використання природних ресурсів, виключної (морської) економічної зони, континентального шельфу, освоєння космічного простору, організації та експлуатації енергосистем, транспорту і зв'язку;
- основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім'ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров'я; екологічної безпеки;
- правовий режим власності та інші питання. Виключно законами України встановлюються:
- державний бюджет України і бюджетна система України; система оподаткування, податки і збори, засади створення і функціонування фінансового, грошового, кредитного та інвестиційного ринків; статус національної валюти, а також статус іноземних валют на території України; порядок утворення і погашення державного внутрішнього і зовнішнього боргу; порядок випуску та обігу державних цінних паперів, їх види і типи;
- порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав; порядок допуску та умови перебування підрозділів збройних сил інших держав на території України;
- одиниці ваги, міри і часу; порядок встановлення державних стандартів;
- порядок використання і захисту державних символів;
- державні нагороди;
- військові звання, дипломатичні ранги та інші спеціальні звання;
- державні свята;
- порядок утворення і функціонування вільних та інших спеціальних зон, що мають економічний чи міграційний режим, відмінний від загального;
- оголошення амністії.
Закони Верховна Рада України приймає у визначеному конституційно-правовими нормами порядку, пов'язаному із розробкою, обговоренням прийняттям і введенням в дію законів держави, який отримав назву - "законодавчого процесу".
Законодавчий процес зумовлений політичною системою, історичними традиціями, загальною правовою свідомістю, правовою культурою, моральними засадами суспільства, поточною політичною та економічною ситуацією в країні, складом парламенту та іншими факторами.
Законодавчий процес врегульований Конституцією України, Регламентом Верховної Ради України та іншими законодавчими актами. Він має досить складну процедуру, свої етапи:
- підготовку проекту закону;
- внесення проекту до Верховної Ради;
- реєстрацію законопроекту;
- попередній розгляд проекту:
- розгляд проекту в комітетах Верховної Ради;
- внесення на розгляд на пленарному засіданні;
- внесення до порядку денного;
- перше читання проекту;
- внесення поправок;
- друге(третє) читання проекту;
- оформлення документа;
- розгляд Закону Президентом;
- розгляд зауважень Президента;
- опублікування Закону;
- введення Закону в дію.
Основними етапами законодавчого процесу є:
1) законодавча ініціатива - це право і можливість вносити у законодавчий орган законопроекти (попередні тексти законів), це право належить згідно ст. 93 Конституції Президентові України, народним депутатам України і Кабінету Міністрів України;
2) розгляд законопроекту в комітетах Верховної Ради України;
3) обговорення законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України;
4) прийняття закону Верховною Радою України;
5) підписання і офіційне опублікування, тобто оприлюднення закону Президентом України;
6) введення закону в дію.
Повноваження Верховної Ради України припиняються у день відкриття першого засідання Верховної Ради України нового скликання.
Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо:
1) протягом одного місяця у Верховній Раді не сформовано коаліцію депутатських фракцій, до складу якої повинно входити більшість народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України;
2) протягом шістдесяти днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України;
3) протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.
Повноваження Верховної Ради України не можуть бути достроково припинені Президентом України в останні шість місяців його повноважень і повноважень Верховної Ради України.
3.8. Конституційний статус Кабінету Міністрів України та інших органів виконавчої влади
3.9. Органи судової влади і судочинство в Україні
Розділ 4. Основи цивільного права України
4.1. Поняття цивільного права, його предмету і методу
4.2. Цивільні правовідносини
4.3. Особисті немайнові права фізичної особи
4.4. Поняття права власності та інших речових прав
4.5. Право інтелектуальної власності в Україні
4.6. Правочини в цивільному праві