Видання курсу лекцій "Проблеми теорії держави і права. Основи" є певним підсумком осмислення мною базових проблем загальноюридичної теорії. Тобто вирішення тих проблем, які формують підґрунтя юридичної теорії як такої. Таке розуміння місця та значення цих проблем для юридичної теорії, а відповідно і для юридичної науки загалом, обумовило появу у назві видання слова "Основи".
Без чіткого та свідомого вирішення проблем, пов'язаних з розумінням об'єкта та предмета юридичної науки в цілому, а також її окремих складових, без більш-менш чіткого розуміння, що являє собою держава і право, а також без уявлення методологічних засад наукової діяльності дуже важко, точніше - неможливо, побудувати юридичну теорію як загально-юридичну, так і галузеву. Зазначена вище теза якраз і визначила зміст цього видання - у нього увійшло п'ять лекцій: перша з них присвячена об'єкту та предмету юридичного знання (загально-юридичної теорії зокрема), друга - методологічним основам пізнання (у тому числі юридичного), третя - державорозумінню, четверта - і остання – праворозумінню. Крім цього, як і до всього іншого, у цей курс лекцій включений вступ, який відіграє не допоміжну, а важливу роль, включаючи формування певного концептуального підґрунтя для побудови певних теоретичних конструкцій.
Лекції написані у проблемному ключі, тобто я намагаюсь не так (і не тільки) викласти власну точку зору щодо того чи іншого питання, що розглядається, як дати уявлення про основні точки зору щодо нього, які існують у науковій (у першу чергу юридичній) літературі. При цьому іноді, якщо це необхідно, у праці даються загальні положення з того чи іншого питання.
У будь-якому випадку дані лекції, у межах визнаного на сьогодні поділу юридичних наук на окремі складові, слід розглядати, як такі, що стосуються загально-юридичної теоретичної науки, якою, на наш погляд, повинна бути теорія держави і права. При цьому це має бути теорія, яка як об'єкт вбачає саме державно-правову дійсність, а не окремо державну і правову дійсність.
Більше того, слід враховувати, що теорію держави і права можна розглядати, і як науку, і як навчальну дисципліну, а в межах конкретної комплексної інтерпретації державно-правової дійсності, і як певну наукову концепцію. Незалежно від того, що маємо на увазі, ведучи мову про теорію держави і права (науку, наукову концепцію, навчальну дисципліну тощо), можна стверджувати, що вона відіграє центральне місце у системі юридичного знання, у тому числі і в навчальному процесі, який спрямований на підготовку висококваліфікованих юристів-практиків та юристів-науковців, на формування у будь-якого соціального суб'єкта цілісної картини державно-правової дійсності.
У той же час необхідно мати на увазі, що не існує розриву між теорією держави і права як наукою, і як навчальною дисципліною, тому лекції, які розміщені у цьому виданні, мають не тільки навчальне, а й наукове спрямування.
Ці лекції з'явились завдяки підтримці та реальній допомозі моїх близьких, друзів та добрих знайомих. Особлива подяка Вікторії Мельник (Фещенко), Тетяні Верес, Анастасії Волковій і Геннадію Дубову, які допомогли мені здійснити переклад на українську мову. Окрема подяка Володимиру Бездитко і Андрію Массальському за підтримку та порозуміння.
Крім того, висловлюю слова подяки та пошани Наталії Сергіївні Прозоровій, яка сприяла моєму становленню, як вченого. На жаль, її вже немає з нами. Однак ми - її учні - завжди будемо їй вдячні і будемо її пам'ятати як прекрасну, добру та порядну людину та видатного вченого.
Слова подяки висловлюю рецензентам цього видання (Ж. Дзейко, О. Костенко, І. Безклубому), які знайшли час та можливість ознайомитись з цією працею та висловити свої позитивні та критичні зауваження.
А. Машков
Цілі та завдання лекції
Співвідношення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права") з наукою "Теорія держави і права" ("Теорія права")
Специфіка змісту навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права")
Основні ознаки (особливості) та функції наукової теорії
Світоглядні та загальнофілософські переконання суб'єктів пізнання, як один з найвирішальних факторів, що впливають на формування теоретичних уявлень конкретних суб'єктів
Значення підсвідомого та випадкового для наукового пошуку
Практичне значення загальнотеоретичного юридичного знання
Труднощі викладання та вивчення загальнотеоретичної юридичної науки
Цілі та завдання вивчення навчальної дисципліни "Проблеми теорії держави і права" (або "Проблеми теорії права")