Теорія держави і права - Кириченко В.М. - 4. Функції держави

Призначення держави реалізується через її основні функції. Те­рмін "функція", у перекладі з латинської, означає здійснити, викона­ти. Функції держави виражають соціальну природу держави і конкре­тизують її суть. Вони тісно пов'язані з завданнями, цілями і суттю держави, але не зводяться до них. Завдання — це те, що необхідно зробити, а функція — це діяльність, процес вирішення завдання. Цілі держави у тій чи іншій мірі визначають систему її функцій, проте це не означає їх тотожність.

Функції держави — це основні напрямки діяльності держави, в яких відображаються та конкретизуються її завдання і цілі, вияв­ляється сутність та соціальне призначення держави у суспільстві.

Функції держави реалізуються передусім в процесі її впливу на суспільні відносини і їх не слід ототожнювати з функціями окремих гілок державної влади (законодавчої, виконавчої, судової) та функція­ми окремих державних органів. Хоча законодавчі, управлінські, судові функції і наближаються до функцій держави, але вони є меншими за обсягом і не є їм тотожними. Аналогічно більш вузькій, локальний характер, порівняно з функціями держави, мають і функції окремих державних органів.

В основу формування функцій держави покладені суспільні по­треби й інтереси. Функції держави відображають реалізацію загальносоціальних або "спільних справ", що забезпечують об'єктивне існу­вання людей. Функції держави постійно розвиваються під впливом внутрішніх і зовнішніх факторів. Одні функції виникають, інші змі­нюються, треті зникають. Такими факторами можуть бути соціальні зміни в суспільстві; зміни типу, форми держави; міжнародна обстано­вка тощо.

Держава виконує надзвичайно багато функцій, які вивчаються різними галузями наук. Теорія держави аналізує лише основні функції держави, які можна класифікувати за такими критеріями: 1) за соціальним значенням державної діяльності:

основні функції — найважливіші напрямки діяльності держа­ви, які мають пріоритетне значення у визначений історичний період розвитку суспільства (захист прав і свобод людини, економічна, соціальна тощо);

неосновні (додаткові) функції — напрямки діяльності держа­ви по здійсненню конкретних завдань, які мають супроводжу­вальний, допоміжний або обслуговуючий характер (управлін­ня персоналом, оподаткування, фінансовий контроль тощо);

2) за часом їх дії:

постійні функції — напрямки діяльності держави, що здійс­нюються впродовж тривалого часу і притаманні їй на всіх або більшості етапах її існування, розвитку та функціонування (по­літична, соціальна, організація оборони країни тощо);

тимчасові функції — напрямки діяльності держави, які спря­мовані на вирішення деяких невідкладних завдань і здійсню­ються протягом певного періоду її існування (боротьба з сти­хійним лихом, введення надзвичайного стану тощо);

3) за сферою суспільного життя:

гуманітарні функції — напрямки діяльності держави та її ор­ганів із забезпечення кожній людині належних умов життя;

економічні функції — напрямки діяльності держави та її ор­ганів щодо регулювання сфери економічних відносин на рин­кових засадах і добросовісної конкуренції, створення умов для розвитку виробництва, захист різних форм власності;

політичні функції — напрямки діяльності держави та її орга­нів зі створення умов для формування і функціонування дер­жавної влади на засадах демократії, регулювання сфери полі­тичних відносин, забезпечення народовладдя;

4) за територіальною спрямованістю:

внутрішні функції — напрямки діяльності держави, що здій­снюються в межах її території і в яких конкретизується її вну­трішня політика відносно економічних, ідеологічних, культур­них та інших сторін життя суспільства;

зовнішні функції — напрямки діяльності держави, що здійс­нюються за межами її території у взаємовідносинах з іншими державами та міжнародними організаціями, в яких виявляєть­ся її зовнішня політика.

Як внутрішні, так і зовнішні функції не можуть бути однакови­ми для всіх держав. Певні відмінності залежать від типу держави і ха­рактеру політичного режиму, від етапів її розвитку, міжнародної об­становки, характеру взаємовідносин співіснуючих між собою держав. Між внутрішніми і зовнішніми функціями існує тісний зв'язок. Кожна держава заради найефективнішого вирішення своїх внутрішніх за­вдань вступає у відносини з іншими країнами у сфері економіки, полі­тики, культури тощо. З їх допомогою держава може швидше і ефекти­вніше вирішувати свої внутрішні проблеми, особливо тоді, коли для цього у неї немає необхідних сировинних та інших матеріальних ре­сурсів. Це призводить до того, що значна частина зовнішніх функцій стає, по суті, продовженням внутрішніх, особливо у державах з одно­типною соціальною базою.

Внутрішні і зовнішні функції держав соціальнодемократичної орієнтації можна класифікувати залежно від сфери впливу: в гумані­тарній, економічній і політичній сферах.

Види внутрішніх функцій Української держави:

1) у гуманітарній сфері:

гуманітарна функція — забезпечення, охорона та захист прав і свобод людини і громадянина;

екологічна функція — забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги, охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природ­них ресурсів;

соціальна функція — забезпечення соціального захисту осо­би, охорона здоров'я, соціальне забезпечення нормальних умов існування людини;

культурновиховна функція — організація освіти, вихован­ня особи, підтримка і розвиток науки, культури;

2) в економічній сфері:

господарськостимулююча функція — створення умов для розвитку виробництва, захист різних форм власності;

господарськоорганізаційна функція — організація і про­грамування виробництва на державних підприємствах, роз­порядження об'єктами державної власності, забезпечення права громадян на підприємницьку діяльність;

науковоорганізаторська функція — організація і стиму­лювання наукових досліджень у господарській сфері;

3) у політичній сфері:

функція демократизації суспільного життя — створення умов для розвитку демократичних форм і інститутів, які вра­ховували б інтереси різних соціальних груп суспільства, створення умов для існування легальної опозиції, для діяль­ності всіх політичних партій та інших громадських об'єд­нань, які діють в межах Конституції та законів України;

національнозабезпечувальна функція — створення умов для збереження і розвитку національної самобутності корін­ної та всіх інших націй;

охоронна функція — охорона і захист конституційного ладу, законності та правопорядку, забезпечення громадського миру, прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина.

Зовнішні функції Української держави:

1) у гуманітарній сфері:

участь у міжнародному забезпеченні та захисту прав людини;

допомога населенню інших країн у разі стихійного лиха та кризових ситуацій;

участь у захисті природного середовища;

участь у міжнародному культурному співробітництві;

2) в економічній сфері:

участь у міжнародному економічному співробітництві, інтег­рація до світової економіки;

участь у розв'язуванні глобальних економічних і наукових проблем енергетики, космічного простору, використання мо­рів і океанів тощо;

3) у політичній сфері:

організація, підтримка і розвиток міждержавних договірних відносин на основі загальновизнаних принципів міжнародно­го права;

захист державного суверенітету, оборона країни від зовніш­нього нападу, анексії;

участь у забезпеченні ненасильницького миру в усіх регіонах світу;

участь у боротьбі з порушеннями міжнародного правопоряд­ку, в тому числі з використанням військових засобів.

Отже, групування функцій держави на різні види залежить від багатьох факторів і може здійснюватися за різноманітними напрямка­ми діяльності держави.

Держава виконує свої функції у притаманних їй формах.

Форми здійснення функцій держави — це специфічні одно­рідні напрямки діяльності держави, за допомогою яких реалізу­ються її функції.

За наявності правових наслідків, названі форми поділяються на правові та організаційні. Правові форми завжди є організаційними, проте не всі організаційні форми є правовими. Серед форм діяльності держави пріоритетне місце посідають правові форми. Саме в них ві­дображається зв'язок держави і права, обов'язок держави при здійс­ненні своїх функцій діяти на основі права і в межах закону.

Правові форми здійснення функцій держави — це визначена чинним законодавством діяльність державних органів та їх поса­дових осіб, пов'язана з виданням та застосуванням юридичних актів, які спрямовані на здійснення функцій держави.

Правовими формами здійснення функцій держави є такі:

1) правотворча діяльність — це діяльність компетентних держа­вних органів та їх посадових осіб щодо розробки, прийняття, зміни, скасуванні та систематизації нормативноправових актів, які регламентують процес реалізації функцій держави;

2) правозастосовна діяльність — це діяльність компетентних дер­жавних органів та їх посадових осіб щодо застосування право­вих норм і винесення обов'язкових для виконання індивідуаль­ноправових приписів;

3) правоохоронна діяльність — це діяльність спеціально створених державних органів та їх посадових осіб щодо нагляду і контролю за дотриманням норм права, їх охорони від правопорушень, захи­сту наданих громадянам суб'єктивних прав і забезпеченню вико­нання покладених на них юридичних обов'язків, а також віднов­лення правового стану у разі нанесення шкоди інтересам суспільства, правопорядку.

Організаційні форми здійснення функцій держави — це дія­льність державних органів, яка спрямована на сприяння реалізації функцій держави, і не пов'язана з виданням юридичних фактів. Виділяють наступні організаційні форми:

1) організаційнорегламентуюча діяльність держави — це по­точна організаційна робота щодо вирішення конкретнополі­тичних завдань та технікоорганізаційного забезпечення функ­ціонування різних ланок державного механізму (підбір та розстановка кадрів, підготовка документів, організація прове­дення виборів тощо);

2) організаційногосподарська діяльність держави — це пото­чна господарська робота щодо матеріального забезпечення ви­конання різних державних функцій (бухгалтерський облік, статистика, організація постачання, збуту тощо);

3) організаційноідеологічна діяльність держави — це повсяк­денна роз'яснювальна, виховна робота, пов'язана із забезпе­ченням та виконання різних функцій держави (роз'яснення змісту виданих законів та інших нормативноправових актів, формування суспільної думки, робота засобів масової інфор­мації тощо).

При здійсненні своїх функцій держава, поряд з певними форма­ми, використовує також різноманітні методи, а саме:

1) метод переконання — реалізується шляхом правового вихован­ня населення, проведенням різних профілактичних заходів;

2) метод заохочення — реалізується шляхом пропаганди позитив­ного досвіду та надання різних матеріальних чи моральних зао­хочень колективам, особам, які не допускають правопорушень і беруть активну участь у боротьбі з правопорушниками;

3) метод примусу — реалізація шляхом застосування до суб'єктів, які скоїли правопорушення відповідних заходів впливу, переви­ховання та спонукання до діяльності спрямованої на усунення шкоди, що заподіяна такою поведінкою іншим суб'єктам. Отже, функції держави являють собою єдність змісту, форм і методів здійснення державної влади у певній сфері державної діяль­ності.

ТЕМА 4. ФОРМА ДЕРЖАВИ
1. Поняття та структура форми держави
2. Форма державного правління
3. Форми державного устрою
4. Форма державного режиму
Тема 5. МЕХАНІЗМ ТА АПАРАТ ДЕРЖАВИ
1. Поняття та структура механізму держави
2. Поняття і принципи організації та функціонування апарату держави
3. Поняття та види органів держави. Державні органи України
Тема 6. ПРАВОВА ДЕРЖАВА
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru