Вертикальний розподіл доходів і видатків бюджету виражається насамперед в Існуванні двох складових бюджету - загального та спеціального фондів.
Розмежування бюджету на дві частини зумовлено необхідністю посилення контролю за витрачанням коштів, що мобілізуються державою до централізованих фондів. 31 створенням спеціального фонду бюджету до його складу почали зараховуватися колишні позабюджетні фонди коштів.
Загальний фонд бюджету включає:
1) всі доходи бюджету, крім тих, що призначені для зарахування до спеціального фонду;
2) всі видатки бюджету за рахунок надходжень до загального фонду бюджету;
3) фінансування загального фонду бюджету. Спеціальний фонд бюджету включає:
1) бюджетні призначення на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень;
2) гранти або дарунки (у вартісному обрахунку), одержані розпорядниками бюджетних коштів на конкретну мету;
3) різницю між доходами і видатками спеціального фонду бюджету.
Розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди визначається законом про Державний бюджет України. Джерела формування спеціального фонду визначаються виключно законами України. Підставою для рішення відповідної ради про створення спеціального фонду у складі місцевого бюджету може бути виключно закон про Державний бюджет України.
Передача коштів між загальним та спеціальним фондами бюджету дозволяється тільки в межах бюджетних призначень шляхом внесення змін до закону про Державний бюджет України чи рішення відповідної ради. Платежі за рахунок спеціального фонду здійснюються в межах коштів, що надійшли до цього фонду на відповідну мету.
Відповідно до статті 13 Бюджетного кодексу України створення позабюджетних фондів органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами не допускається.
Окрім того, у державному бюджеті України обов'язково передбачається резервний фонд. Рішення щодо необхідності створення резервного фонду місцевого бюджету приймає відповідна рада.
Резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру й не могли бути передбачені при складанні проекту бюджету. Порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається Кабінетом Міністрів України. Резервний фонд бюджету не може перевищувати одного відсотка обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету.
Рішення про виділення коштів з резервного фонду бюджету приймаються відповідно Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями та виконавчими органами місцевого самоврядування. Кабінет Міністрів України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та виконавчі органи місцевого самоврядування щомісячно звітують відповідно перед Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим та відповідною радою про витрачання коштів резервного фонду відповідного бюджету.
Горизонтальний розподіл бюджету передбачає виділення доходно! Та видаткової частин, які повинні бути збалансовані між собою.
Бюджетним кодексом передбачений перелік доходів кожної з ланок бюджетної системи України.
Відповідно до статті 29 Бюджетного кодексу доходи Державного бюджеті; України включають:
1) доходи (за винятком тих, що згідно з статтями 64,66 та 69 Бюджетного кодексу закріплені за місцевими бюджетами), що отримуються відповідно до законодавства про податки, збори і обов'язкові платежі та Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів", а також від плати за послуги, що надаються бюджетними установами, які утримуються за рахунок Державного бюджету України, та інших визначених законодавством джерел, включаючи ' кошти від продажу активів, що належать державі або підприємствам , установам та організаціям, а також проценти й дивіденди, нараховані на частку майна, що належить державі в майні господарських товариств;
2) гранти й дарунки у вартісному обрахунку;
3) міжбюджетні трансферти з місцевих бюджетів;
4) 50 відсотків надходження адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, що накладаються уповноваженими органами (посадовими особами).
Склад доходів місцевих бюджетів закріплено у главі 11 Бюджетного кодексу.
Засади правового регулювання видатків бюджетів встановлені у Бюджетному кодексі України. У статті ЗО Бюджетного кодексу закріплено, що видатки Державного бюджету України включають бюджетні призначення, встановлені законом про Державний бюджет України на конкретні цілі, що пов'язані з реалізацією державних програм, перелік яких визначено статтею 87 Бюджетного кодексу. Відповідно до статті 70 Бюджетного кодексу видатки місцевих бюджетів включають бюджетні призначення, встановлені рішенням про місцевий бюджет, на конкретні цілі, що пов'язані з реалізацією програм, перелік яких визначено статтями 88 - 91 цього ж Кодексу.
Зміст цих положень вказує на юридичне значення законів і рішень про бюджет, а також про значення принципу законності у сфері закріплення видатків бюджетів.
Розподіл видатків між бюджетами здійснюється відповідно до глави 14 Бюджетного кодексу України. Цей перелік разом з бюджетною класифікацією є основою структури видатків щорічних нормативно-правових актів про бюджети.
Слід зазначити, що державний бюджет України має містити пояснення всіх видатків, за винятком видатків, що пов'язані з державною таємницею (таємних видатків). Таємні видатки, передбачені на діяльність органів державної влади, в інтересах національної безпеки включаються до Державного бюджету України без деталізації. Контроль за проведенням таємних видатків здійснюється Рахунковою палатою та Міністерством фінансів України у порядку, визначеному Верховною Радою України. Звіти про проведені таємні видатки розглядаються Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, Комітетом Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Комітетом Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією, Комітетом Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони. Окремі звіти про проведені таємні видатки розглядаються Верховною Радою України на закритому засіданні.
5. Поняття бюджетного процесу, його принципи, стадії та учасники
Тема 7. Предмет податкового права й особливості податково-правового регулювання
1. Поняття податкового права, його предмет, метод та ознаки
2. Система податкового права та його джерела
3. Податкові правовідносини
4. Податково-правові норми
5. Суб'єкти податкових правовідносин. Права й обов'язки платників податків
Тема 8. Зміст податку та його правовий механізм
1. Поняття податку