Законом установлено податок із власників деяких наземних і водних транспортних засобів, самохідних машин і механізмів як джерело фінансування будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних шляхів загального користування та проведення природоохоронних заходів на водоймищах. Податок із власників транспортних засобів стягується відповідно до Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" від 11 грудня 1991 р.
Платниками податку є як юридичні, так і фізичні особи України, іноземні юридичні особи, а також іноземні громадяни та особи без громадянства, котрі мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно є об'єктами оподаткування.
До транспортних засобів, які є об'єктами оподаткування відповідно до коду за українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, належать:
• трактори (колісні);
• автомобілі, призначені для перевезення не менше 10 осіб, включаючи водія;
• автомобілі легкові;
• автомобілі вантажні;
• автомобілі спеціального призначення, крім тих, що використовуються для перевезення пасажирів і вантажів (крім автомобілів спеціального призначення швидкої допомоги та пожежних);
• мотоцикли (включаючи мопеди) і велосипеди з установленим двигуном, крім тих, що мають об'єм циліндра двигуна до 50 куб. см;
• яхти та парусні судна з допоміжним двигуном або без нього (крім спортивних);
• човни моторпі і катери, крім човнів з підвісним двигуном (крім спортивних);
• інші човни (крім спортивних).
Не належать до об'єктів оподаткування:
• трактори (гусеничні);
• мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном з об'ємом циліндра двигуна до 50 куб. см;
• тільки автомобілі спеціального призначення швидкої допомоги та пожежні;
• транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах і в аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані;
• машини і механізми для сільськогосподарських робіт;
• яхти, судна парусні і спортивні човни.
Ставки податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів визначено ст. З закону України і залежать від об'єму циліндра двигуна, від потужності або довжини.
Наприклад:
• трактори колісні (крім гусеничних — код 870130) — 2,5 грн за 100 куб. см;
• автомобілі для перевезення не менше 10 осіб, включаючи водія, з об'ємом циліндрів двигуна до 6000 куб. см, нові — 5 грн за 100 куб. см; що використовувалися понад 8 років — 500 грн за 100 куб. см.
Одним із критеріїв податку є строк використання автомобіля.
Податок із власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується перед реєстрацією, перереєстрацією або технічним оглядом транспортних засобів. Сплата податку провадиться за період до наступного технічного огляду. У разі приховування (заниження) об'єктів оподаткування з юридичних осіб у дохід відповідного бюджету податковими органами стягуються вся сума прихованого (заниженого) податку і штраф у двократному розмірі від суми. Сума прихованого (заниженого) податку і штраф вносяться до відповідного бюджету за рахунок прибутку (доходу), що залишається у розпорядженні підприємств.
Від сплати податку звільняються фізичні особи, зазначені у п. 1, 2, 3,4 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Податок із власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується:
• фізичними особами — перед проведенням першої реєстрації в Україні, реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щороку або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому провадиться технічний огляд;
• юридичними особами — щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року.
Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу Державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України.
Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться відповідно до об'єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів — з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у ст. З Закону.
Сума податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що сплачується фізичними особами, обчислюється за ставками, визначеними у законі України. За транспортні засоби, придбані протягом року, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується пропорційно до кількості місяців, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу.
У разі приховування (заниження) об'єктів оподаткування з власників транспортний засобів стягуються сума несплаченого податку, а також пеня або штраф у порядку, передбаченому законом.
Посадові особи, винні у приховуванні (неврахуванні) об'єктів оподаткування, а також у відсутності бухгалтерського обліку чи веденні його з порушенням установленого порядку, у неподанні, несвоєчасному поданні або поданні не за встановленою формою розрахунків чи інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податку, притягуються до відповідальності відповідно до чинного законодавства.
Недоїмки зі сплати податку, а також суми штрафів, пеня стягуються з платників податку згідно з законодавством.
Запитання і завдання для самоконтролю
Тема 19. СТРУКТУРА ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
19.1. Правове регулювання діяльності ДПА
19.2. Правове регулювання діяльності податкової міліції
Запитання і завдання для самоконтролю
Тема 20. ПРЕТЕНЗІЙНО-ПОЗОВНА РОБОТА ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
20.1. Необхідність і сутність претензійно-позовної роботи
20.2. Забезпечення і проведення претензійно-позовної роботи ДПСУ
20.3. Оскарження рішень суду органами ДПСУ та порушення процедури банкрутства органами ДПСУ