Адміністративна відповідальність. Здійснення операцій з випуску в обіг або розміщення не зареєстрованих відповідно до чинного законодавства ЦП тягне за собою накладення на громадян чи посадових осіб штрафу у розмірі від 50 до 100 НМДГ.
Здійснення операцій на ринку ЦП без ліцензії, отримання якої передбачено чинним законодавством, тягне за собою на-кладення на громадян чи посадових осіб штрафу у розмірі від 20 до 50 НМДГ.
Неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірних відомостей ДКЦПФР, якщо подання цих відомостей передбачено чинним законодавством, тягне за собою накладення на громадян чи посадових осіб штрафу у розмірі від 50 до 100 НМДГ.
Ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпоряджень ДКЦПФР тягне за собою накладення на громадян чи посадових осіб штрафу у розмірі від 20 до 50 НМДГ.
Порушення вимог законодавства з питань емісії ЦП тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб емітента ЦП від 10 до 100 НМДГ, на засновників (учасників) емітента або їх посадових осіб чи уповноважених ними осіб від 50 до 200 НМДГ.
Протоколи про вчинення правопорушення складаються посадовими особами ДКЦПФР у разі виявлення ними відповідних правопорушень.
Адміністративні стягнення за правопорушення накладаються ДКЦПФР або її територіальними органами.
Від імені цих органів право розглядати справи про адміністративні правопорушення та накладати стягнення мають голова ДКЦПФР, члени ДКЦПФР, начальник відповідного територіального органу ДКЦПФР.
Провадження у справах про адміністративні правопорушення, передбачено КУпАП.
Про вчинення адміністративних правопорушень уповноважена особа ДКЦПФР складає протокол про адміністративне правопорушення. Справи про порушення вимог законодавства з питань емісії ЦП розглядаються відповідно до КУпАП.
Посадові особи, які порушують законодавство про цінні папери, несуть кримінальну і майнову відповідальність, установлену відповідними законодавчими актами України.
Кримінальна відповідальність. Підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого законом.
Стосовно ринку ЦП, то ККУ передбачає такі фактичні склади діянь, які є злочинами:
1) виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою збуту, а також збут підробленої національної валюти України у вигляді банкнот або металевої монети, іноземної валюти, державних цінних паперів чи білетів державної лотереї — караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років (ст. 199);
2) здійснення банківської діяльності або банківських операцій, а також професійної діяльності на ринку цінних паперів, операцій небанківських фінансових установ без державної реєстрації або без спеціального дозволу (ліцензії), одержання якого передбачено законодавством, або з порушенням умов ліцензування, якщо це було пов'язано з отриманням доходу у великих розмірах, — карається штрафом від 200 до 500 НМДГ або обмеженням волі на строк до трьох років (ст. 202);
3) випуск (емісія) громадянином або службовою особою суб'єкта господарської діяльності цінних паперів у формі їх відкритого розміщення без реєстрації емісії у встановленому законом порядку — карається штрафом до 50 НМДГ або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на отрок до трьох років, або виправними роботами на строк до двох років (ст. 223);
4) тощо.
Крім зазначеної кримінальної відповідальності, ККУ передбачає відповідальність також за ст. 224 (виготовлення, збут та використання підроблених недержавних цінних паперів).
Санкції, які застосовує ДКЦПФР. Наказом ДКЦПФР від 9 січня 1997 р. № 2 (у редакції рішення ДКЦПФР від 13 лютого 2001 р. № 27), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 березня 2001 р. за № 243/5434, затверджені Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій. Вони розроблені відповідно до законів України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", "Про цінні папери і фондовий ринок", КУпАП, Указу Президента України "Про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку" від 14 лютого 1997 р. № 142/97 (зі змінами та доповненнями) та інших нормативно-правових актів. Вони визначають порядок та строки розгляду
ДКЦПФР та її територіальними органами справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів.
Метою цих правил є забезпечення дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог законодавства щодо ринку цінних паперів, захисту прав учасників ринку цінних паперів, створення умов розвитку добросовісної конкуренції на ринку цінних паперів, контролю за прозорістю ринку цінних паперів шляхом своєчасного застосування санкцій за порушення законодавства про цінні папери.
Завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з чинним законодавством, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню правопорушень і запобігання правопорушенням, а комісія та її територіальні органи в межах своїх повноважень зобов'язані в кожному випадку виявлення ознак правопорушення вжити всіх необхідних заходів для встановлення факту правопорушення та його документального закріплення, а також своєчасно застосувати передбачені законодавством санкції.
Розгляд справ про правопорушення здійснюється виключно уповноваженими особами комісії та її територіальних органів у межах наданих повноважень відповідно до розподілу обов'язків чи письмового доручення. Ці уповноважені особи зобов'язані при розгляді справ про правопорушення вжити всіх передбачених законодавством заходів для всебічного, повного та об'єктивного дослідження обставин справи. У разі виявлення порушень чинного законодавства, розгляд яких не належить до компетенції комісії та її територіальних органів, уповноважена особа надсилає матеріали справи до державних органів, до компетенції яких належить вирішення цієї справи.
Юридична особа може бути притягнена до відповідальності за вчинення правопорушення не пізніше ніж через три роки з дня вчинення правопорушення, а за правопорушення, що триває, — не пізніше ніж через три місяці з дня його виявлення, за винятком порушень, за вчинення яких передбачено накладення штрафів. Штраф на громадянина чи посадову особу може бути накладено не пізніше ніж через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при правопорушенні, що триває, — два місяці з дня його виявлення.
Особа, яка має право складати акти про правопорушення, може протягом трьох робочих днів після складання акта про правопорушення надіслати справу про правопорушення для розгляду до того територіального органу Комісії, на підвідомчій території якого перебуває особа, щодо якої порушено справу про правопорушення.
Справи про правопорушення у межах наданих повноважень відповідно до розподілу обов'язків чи письмового доручення розглядаються уповноваженими особами: головою комісії; членами комісії; керівниками територіальних органів комісії; працівниками центрального апарату комісії за письмовим дорученням голови або членів комісії; працівниками територіальних органів комісії за письмовим дорученням керівника відповідного територіального органу комісії.
До учасників ринку цінних паперів за порушення законодавства передбачено застосування таких санкцій: 1) санкції до юридичних осіб:
• штраф у розмірі до 10 000 НМДГ або до 150 % отриманого прибутку (надходжень), одержаних у результаті таких дій — за випуск в обіг та розміщення юридичними особами незареєстрованих цінних паперів відповідно до чинного законодавства;
• штраф у розмірі до 5000 НМДГ — за діяльність юридичних осіб на ринку цінних паперів без спеціального дозволу (ліцензії), одержання якого передбачено чинним законодавством;
• штраф у розмірі до 1000 НМДГ — за ненадання, несвоєчасне надання або надання юридичними особами завідомо недостовірної інформації;
• штраф у розмірі до 500 НМДГ — за ухилення юридичних осіб від виконання або несвоєчасне виконання розпоряджень, рішень про усунення порушень чинного законодавства щодо цінних паперів;
• попередження — за порушення учасником ринку цінних паперів вимог законодавства щодо цінних паперів, нормативних актів комісії;
• зупинення на строк до одного року розміщення (продаж) та обіг цінних паперів того чи іншого емітента — за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів та нормативних актів комісії;
• зупинення на строк до одного року дії ліцензії на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів — за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів та нормативних актів комісії;
• анулювання ліцензії на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів — за порушення вимог законодавства щодо цінних паперів та нормативних актів комісії за наявності підстав, передбачених чинним законодавством;
• зупинення торгівлі на фондовій біржі — за порушення вимог законодавства про цінні папери, статуту та/або правил фондової біржі до усунення таких порушень;
• зупинення або припинення допуску цінних паперів на фондовій біржі або торгівлі ними на будь-якій фондовій біржі, зупинення клірингу та укладений договорів купівлі-продажу цінних паперів на певний строк — за порушення вимог законодавства про цінні папери;
2) санкції до громадян чи посадових осіб:
• штраф у розмірі від 50 до 100 НМДГ — за здійснення громадянином чи посадовою особою юридичної особи операцій з випуску в обіг або розміщення не зареєстрованих відповідно до чинного законодавства цінних паперів;
• штраф у розмірі від 20 до 50 НМДГ — за здійснення громадянином чи посадовою особою юридичної особи операцій на ринку цінних паперів без спеціального дозволу (ліцензії), отримання якого передбачено чинним законодавством.
Штраф має бути сплачений порушником не пізніше як через 15 днів з дня отримання ним постанови. У разі оскарження цієї постанови штраф має бути сплачений не пізніше ніж через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення, не пізніше ніж через 15 днів з дня отримання рішення за результатами розгляду скарги, якщо рішення передбачає сплату штрафу.
У разі несплати штрафу правопорушником у встановлений строк він стягується у судовому порядку.
При накладенні на юридичну особу санкції у вигляді зупинення дії ліцензії в постанові зазначається дата, до якої дію ліцензії зупинено. З цієї дати дія ліцензії вважається поновленою.
Відповідальність ДКЦПФР. Посадові особи ДКЦПФР за невиконання або неналежне виконання посадових обов'язків несуть відповідальність у порядку, визначеному законодавством України.
Шкода, заподіяна учасникам ринку ЦП неправомірними діями ДКЦПФР при здійсненні контрольних та розпорядчих повноважень, підлягає відшкодуванню в повному обсязі за рахунок держави відповідно до чинного законодавства — цивільного, адміністративного, кримінального.
Запитання і завдання для самоконтролю
1. Обґрунтуйте необхідність виникнення ЦП.
2. Які основні типи ЦП українського ринку?
3. Що таке ризикованість ринку ЦП?
4. Розкрийте суть поняття ЦП. Охарактеризуйте іменні, ордерні і на пред'явника ЦП.
5. Що таке емісія ЦП? Які є емісійні ЦП?
6. Документарна і бездокументарна форма ЦП.
7. Які ви знаєте групи ЦП в цивільному обігу України?
8. Охарактеризуйте такі різновиди ЦП: акція, облігація і вексель.
9. Що таке товаророзпорядчі ЦП?
10. Розкрийте суть понять інвестиційний сертифікат, сертифікат ФОН, приватизаційні папери.
11. Що таке ринок ЦП?
12. Які ви знаєте види професійної діяльності на ринку ЦП?
13. Державне регулювання ринку ЦП.
14. Реєстрація випуску ЦП.
15. Що таке ліцензування професійної діяльності на ринку ЦП? У
16. Які є НПА щодо ліцензування професійної діяльності на ринку ЦП?
17. Які умови ліцензування професійної діяльності на ринку ЦП?
18. Відповідальність юридичних осіб на ринку ЦП.
19. Адміністративна відповідальність на ринку ЦП.
20. Кримінальна відповідальність на ринку ЦП.
21. Відповідальність ДКЦПФР.
Тема 30. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ОБІГУ ВЕКСЕЛІВ В УКРАЇНІ
30.1. Нормативно-правова база вексельного обігу
30.2. Вексельне право, характеристики векселя і учасники вексельних розрахунків
30.3. Основні положення Уніфікованого закону
30.4. Правові основи обігу векселів в Україні
30.5. Операції банків з векселями
30.6. Особлива форма векселів
Запитання і завдання для самоконтролю
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ