Цивільне право - Майданик P.A. - Філософські засади китайського права

Загальні положення

Окрему правову систему становить сім'я традиційно-етичного права, яка ґрунтується на розумінні права як субсидіарного регулятора суспільних відносин, підпорядкованого ідеальному порядку об'єктивного характеру.

Ідеологічні засади праворозуміння традиційно-етичних суспільств визначає характерні для всього далекосхідного права конфуціанська філософія і мораль, які виконують роль "фільтра" при адаптації запозичень з інших правових систем і, в кінцевому підсумку, визначають їх реалізацію.

Відповідно до положень конфуціанського вчення про філософію і мораль, право в цих суспільствах не вважається головним засобом забезпечення справедливості і порядку і займає підпорядковане положення щодо ідеального (природного) порядку, забезпеченого вищою силою, незалежною від волі людини. Призначення права полягає в тому, щоб відповідати цьому ідеальному порядку і прагнути до його забезпечення.

Згідно з традиційно-етичною доктриною права, у своїй поведінці людина повинна керуватися не правом, а прагненням до гармонії, злагоди і миру, і, відповідно, право повинно виступати засобом забезпечення такої злагоди і гармонії в суспільстві. Гармонія виступає стрижнем, який забезпечує природний порядок, що досягається в цих суспільствах в результаті взаємодії людини, суспільства і природи. Для її досягнення необхідні злагода, компроміс, переконання, почуття поміркованості, а не індивідуалізація особистості.

В основу правової культури і праворозуміння індивіда покладена не концепція суб'єктивних прав, а ідея колективізму.

Кожен індивід повинен діяти в конкретній ситуації в інтересах соціальної ієрархії, що не завжди збігається з ідеями позитивного права, з його суворістю та абстрактністю.

У випадках, коли виникала необхідність вирішення майнового чи іншого побутового спору, в силу вступали узгоджувальні процедури.

Саме вони виглядали в очах конфліктуючих сторін значно справедливішими й ефективнішими засобами вирішення конфліктних ситуацій, ніж юридичні процедури.

Вплив конфуціанської моралі на традиційно-етичне право полягає в забезпеченні етичними нормами правомірної поведінки членів суспільства шляхом виховання в них високоморальних стандартів, покликаних сформувати відчуття кожним членом суспільства частиною більшої сім'ї, колективу, держави і суспільства.

З цього приводу Р. Давид зазначав: "На відміну від Заходу, народи цих країн не схильні вірити в право, як засіб забезпечення соціального порядку і справедливості. Зрозуміло, в них існує право, але воно наділене субсидіарною функцією і відіграє незначну роль. В суди тут звертаються, і право знаходить застосування лише тоді, коли вичерпані всі інші способи вирішення конфлікту і відновлення порядку. Суворо визначені рішення, які дає право, пов'язаний з ним примус - все це зустрічає виключне несхвалення, тут виходять з того, що соціальний порядок повинен охоронятися, переважно, методами переконання, технікою посередництва, самокритичними оцінками поведінки, духом поміркованості і злагоди".

До сім'ї традиційно-етичного права входять правові системи Китаю, Японії, Малайзії, Мянми (до 1989 р.- Бірма), Монголії та ін.

Китайське право

Філософські засади китайського права

Китайське право розуміння сформувалося під впливом філософських концепцій даосизму, конфуціанства і легізму - найбільш впливових течій суспільно-політичної думки Стародавнього Китаю.

Даосизм грунтується на ідеї співіснування небесної волі і природного ходу речей, природної закономірності (дао), що визначає закони неба, природи і суспільства.

Завдання людини полягає в пізнанні природного ходу речей, що пов'язано з перебуванням людини на шляху природності, яка обумовлює гармонію світу і, як наслідок, - злиття людини з природою.

Держава також повинна управлятися не законами, придуманими людиною, нехай навіть мудрими, а "природним законом", який однаковий як для небесних, так і для земних справ. Тому складні закони і заборони розглядаються не лише зайвим прикрашенням, але можуть призвести державу до краху. Тут можливий лише один шлях - безумовне слідування природному закону дао.

Конфуціанство розрізняє світ природи і світ людини, між ними істотна відмінність. Світ природи управляється вічними законами природи, однак вони не управляють безпосередньо світом людини. Світ людини повинен прагнути до гармонії зі світом природи, і для досягнення такої гармонії він повинен формувати правила гармонійної поведінки188.

Згідно з конфуціанством, суспільні відносини є частиною суспільної думки, що підкреслює вторинність регулювання суспільних відносин перед вічними законами природи. Внаслідок цього, можна говорити про перевагу норм моралі перед правовими нормами.

Згідно з конфуціанським вченням, необхідно формувати внутрішній світ людини, її мораль, які сприяють тому, щоб вона прийняла на себе зобов'язання, продиктовані її соціальним становищем і забезпечують її добру і мудру поведінку в суспільстві. Ця обставина визначає місце людини в сім'ї, колективі, суспільстві. Отже, не позитивне право, а конфуціанська мораль є основою поведінки людини в суспільстві.

Концепція легізму виходить з того, що влада повинна ґрунтуватися не стільки на доброчинності правителів, скільки на правлінні законів. Легісти вважали, що жорсткі закони є єдиним способом регулювання відносин держави і його населення.

Основна ідея зазначеної концепції полягала в рівності всіх перед законом, наслідком чого стала ідея роздачі титулів не за народженням, а за реальними заслугами, згідно з якою будь-яка проста людина мала право брати участь в управлінні державними справами. Рівність усіх перед законом передбачала регулювання всього суспільного життя з боку позитивного права (фа), яке виступає як стандарт і мірило поведінки людини.

Характер сучасної правової системи Китаю
Джерела сучасного права Китаю
Структура сучасного приватного права Китаю
Японське право
Особливості японського права
Джерела сучасного японського права
Структура сучасного японського цивільного права



© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru