Облік наданих знижок
Бухгалтерський облік руху товарно-матеріальних цінностей пов'язаний з переходом права власності на них. в операціях купівлі-продажу право власності переходить у момент, узгоджений сторонами, які беруть участь в цих операціях. Як правило, право власності переходить до покупця, коли продавець фактично передає йому цінності. Саме так відбувається у роздрібній торгівлі. В інших випадках, при передачі товарно-матеріальних цінностей, продавцем визнається дебіторська заборгованість і дохід від реалізації, що не співпадає з передачею юридичного права власності або з передачею у володіння.
На цьому базується принцип нарахування. Виникнення прав і зобов'язань, з одного боку, та рух готівки - з іншого, можуть не збігатися у часі. Так, відповідно до умов укладеної угоди, платіж по торговельних операціях здійснюється, як правило, через 15, 30 або 60 днів. Але згідно з принципом нарахування дохід (виручка) від реалізації визнається, якщо існує ймовірність надходження до підприємства економічних вигод, пов'язаних з операцією і якщо продавець передає покупцеві суттєві ризики і винагороди, пов'язані з власністю на товар. З цього моменту покупець відображає придбання товарів і виникнення зобов'язання по їх оплаті, а продавець - реалізацію товарів і право на отримання за них коштів.
Продаж за готівку відображається записом: | |
Дебет рахунку "Грошові кошти | 1000 |
Кредит рахунку "Дохід (виручка) від реалізації" | 1000 |
а продаж у кредит: | |
Дебет рахунку "Рахунки до отримання" | 1000 |
Кредит рахунку "Похід (виручка) від реалізації" | 1000 |
Одним із поширених способів прискорення інкасації дебіторської заборгованості є застосування гнучкої системи знижок. Умови надання знижок та їх розміри, вказані у відсотках, друкуються на кожному кредитному документу. Знижки, що надаються покупцям, можна поділити на дві групи:
1) торговельні знижки (trade discounts) стимулюють збільшення обсягів реалізації, це знижка з ціни. Наприклад, на товар встановлена ціна $15 за одиницю. При закупівлі 100 і більше одиниць покупцеві надається знижка 20 %, тобто ціна одиниці товару дорівнюватиме $12. Розмір запропонованої знижки може змінюватися залежно від обсягу замовлення.
2) грошові знижки (cash discounts) надаються з метою стимулювання дострокового платежу, це цінова поступка. Наприклад: за умовою договору термін оплати- 30 днів, умови надання знижки 2/10, n/30 означають надання 2 %-ної знижки при оплаті впродовж 10 днів, інакше необхідно буде сплатити чисту суму реалізації впродовж 30 днів (n/30, де n - "net" - "чиста сума реалізації", тобто сума реалізації за мінусом будь-яких повернень товарів).
Якщо платник скористується знижкою, то надходження коштів віл нього відображається записом:
Дебет рахунку "Грошові кошти" | 980 |
Дебет рахунку "Знижки з продажу" | 20 |
Кредит рахунку "Рахунки до отримання" | 1000 |
Умова 5/10, ЕОМ, n/60 означає, що покупець отримує - 5 %-ну знижку при оплаті протягом 10 днів після закінчення місяця (end of month), обумовлений договором термін платежу становить 60 днів. У разі неоплати рахунку покупцем у період дії знижки він змушений буде сплатити повну суму (за вирахуванням повернень) у визначений договором строк.
Така система знижок широко застосовується на Заході для заохочення покупців розрахуватися до закінчення обумовленого терміну платежу. Покупці надають перевагу такій системі оплати, оскільки відмова від неї є свідченням неефективного використання грошей і фактично прирівнюється до застосування позики під відсотки.
Грошові знижки є дієвим способом прискорення інкасації дебіторської заборгованості, разом з тим, саме цей вид знижок породжує проблему визнання та оцінки дебіторської заборгованості, а відповідно, і доходу від реалізації.
У зарубіжній практиці для обліку знижок використовуються два методи - валовий (gross method) та чистий (net method).
Валовий метод є найбільш вживаним. Суть його полягає в тому, що дебіторська заборгованість і дохід від реалізації відображаються на загальну (валову), без урахування знижки, суму. Знижки будуть відображатися тільки у разі надходження оплати протягом терміну дії знижки (табл. 4.1).
Таблиця 4.1
ВІДОБРАЖЕННЯ НА РАХУНКАХ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ НАДАНИХ ЗНИЖОК ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ВАЛОВОГО ТА НЕТТО МЕТОДІВ
Валовий метод (gross method) | Чистий метод (net method) |
Обсяг реалізації - $10 000, умови оплати 2/10, n/30 | |
Рахунки до отримання 10 000 Дохід від реалізації 10 000 | Рахунки до отримання 9800 Дохід від реалізації 9800 |
Оплата в сумі $4000 надійшла протягом терміну дії знижки | |
Грошові кошти 3920 Знижка за оплату в строк 80 Рахунки до отримання 4000 | Грошові кошти 3920 Рахунки до отримання 3920 |
Оплата в сумі $6000 надійшла після завершення терміну дії знижки | |
Грошові кошти 6000 Рахунки до отримання 6000 | Грошові кошти 6000 Втрачені знижки за оплату в строк 120 Рахунки до отримання 5880 |
Вважається, що застосування чистого методу є більш виправданим, оскільки грошова знижка майже завжди використовується покупцями і він більше відповідає принципу обачності: активи і доходи оцінюються за найменшою із можливих вартостей. Тому на рахунках бухгалтерського обліку і у фінансовій звітності дебіторська заборгованість і дохід первісно фіксуються за вирахуванням знижки, а у разі невикористання покупцем наданої можливості, з'являється запис:
Дебет рахунку "Рахунки до отримання"
Кредит рахунку "Втрачені знижки за оплату в строк"
Облік повернення проданих товарів
Неякісний товар може бути повернений покупцем або уцінений. Гарантоване право повернення товарів упродовж обумовленого терміну є частиною маркетингової політики компаній, необхідною для підтримки їх конкурентоспроможності. У деяких випадках, замість того щоб приймати назад неякісні або зіпсовані товари, їх реалізують з уцінкою.
Для відображення повернених й уцінених товарів застосовується спеціальний рахунок "Повернення реалізованих товарів і уцінка", використання якого дає можливість накопичувати інформацію про такі випадки.
Кожний випадок повернення або уцінки фіксується записом:
Дебет рахунку "Повернення реалізованих товарів і уцінка"
Кредит рахунку "Грошові кошти" (або Рахунки до отримання)
Надання знижок покупцям, уцінка та повернення неякісних товарів призводять до зменшення суми реалізації, тому ці рахунки розглядаються як контрарні до рахунка "Дохід (виручка) від реалізації" і віднімаються при визначенні чистої реалізації.
4.4. Облік отриманих векселів
4.5. Облік дисконтованих векселів
РОЗДІЛ 5. ОБЛІК ТОВАРНО-МАТЕРІАЛЬНИХ ЗАПАСІВ
5.1. Поняття, склад товарно-матеріальних запасів, завдання їх обліку та оцінка
5.2. Визначення вартості запасів
5.3. Системи обліку товарно-матеріальних запасів
5.4. Методи оцінки вибуття запасів
5.5. Відображення товарно-матеріальних запасів у фінансовій звітності
РОЗДІЛ 6. ОБЛІК ДОВГОСТРОКОВИХ АКТИВІВ