Майже у всіх дослідженнях беруть до уваги чинник статі, тому накопичено багато даних про відмінності психологічних характеристик у чоловіків і жінок. Зокрема, досліджено наявність варіацій у здібностях. Ще А.-Л. Гезелл виявив, що у хлопчиків порівняно з дівчатками краще розвинена велика моторика, а в дівчаток - дрібна. Порівняння інтелекту і здібностей довело, що жінки володіють більшим словниковим запасом, вищою швидкістю і чіткістю мовлення. Це не обов'язково детерміновано біологічно, бо матері більше розмовляють з дочками, ніж із синами. Загальний показник інтелекту (К}) у чоловіків дещо вищий. Досягається це завдяки присутності у вибірці чоловіків з фемінною статеворольовою ідентичністю, тоді як у маскулінних чоловіків інтелект не відрізняється від інтелекту жінок.
Сприйняття й увага до зміни деталей також краще розвинені у жінок, але вони частіше помиляються в оцінці просторових відношень і неправильно реагують на просторові стимули. Технічні здібності раніше розвиваються і краще виражені у чоловіків, вербальні - у жінок; дівчатка швидше засвоюють читання. Дислексія і дисграфія - нездатність читати і писати - частіше спостерігаються у хлопчиків.
Дівчатка, як правило, раніше починають малювати і роблять це охочіше, ніж хлопчики, уміють висловлювати тонкі думки про мистецтво. Ці відмінності нерідко пов'язують з особливостями виховання. Стверджують, що темпи розвитку мовлення обумовлені особливостями гри дівчаток, які переважно моделюють спілкування; змінюючи традиційні "об'єктні ігри" хлопчиків у машинки, конструктор тощо, можна простимулювати їхній мовний розвиток, однак при цьому ймовірніше спотворення статеворольової ідентичності. У сфері музичних здібностей різниці не виявлено. Ці особливості зберігаються і в дорослих (табл. 2.6).
Таблиця 2.6
Статеві відмінності в період дорослості
Параметри розвитку | Характер відмінностей | |
Фізичний розвиток | Тривалість життя Клімакс | Жінки живуть довше, ніж чоловіки" Чоловіки набагато довше зберігають здатність до репродукції |
Когнітивний розвиток | Просторова візуалізація Математична логіка Вербальна логіка | Чоловіки продовжують краще справлятися з цими завданнями. Чоловіки досягають вищих показників, ніж в юності. За більшістю показників домінують жінки |
Соціальний розвиток | Агресивність і домінантність Доброзичливість і близькість Сімейні ролі Професійні ролі | Чоловікам притаманний вищий рівень вияву цих ознак. Жінки мають більше близьких друзів, але чоловіки виявляють більшу схильність до близьких стосунків, ніж у молодості. Жіноча роль більше пов'язана з турботою про дітей і доглядом за чоловіком. Ставлення чоловіків до роботи є більш прогнозоване, а професійний статус відіграє центральну роль у чоловічій самоідентифікації |
У структурі темпераменту також спостерігаються відмінності: у жінок вищі показники соціальної пластичності, емоційності, соціальної емоційності, а в чоловіків - ергійності (здатності виконувати роботу за несприятливих умов - шум, некомфортна температура тощо), пластичності та індивідуального темпу. Соціальна ергійність і соціальний індивідуальний темп зі статтю не пов'язані.
Отже, чоловіки характеризуються ширшою сферою діяльності, гнучкістю мислення, прагненням до активної роботи, високою швидкістю виконання операцій при здійсненні предметної діяльності, а жінки - легкістю вступу в соціальні контакти, підвищеною чутливістю до невдач на роботі й у спілкуванні, турботливістю, невпевненістю.
Згідно з теорією В. Геодакяна, у сфері темпераменту еволюція була завершена за такими ознаками, як соціальна ергійність і соціальний темп, надалі в жінок підвищується значення ергійності й пластичності, знижується соціальна пластичність, емоційна чутливість.
Щодо емоційної сфери дослідники відзначають більшу сенситивність (чутливість до впливів) дівчаток порівняно з хлопчиками. Невротичні відхилення дівчаток частіше полягають у появі страхів, хвилювання, шкідливих звичок аутоагресивної природи (кусання пальців, гризіння нігтів тощо), у хлопчиків поширеніші проблеми поведінки. Відмінності у системах цінностей виявляються в дітей до підліткового віку і згладжуються серед дорослих. Дівчатка більше орієнтовані на особисту привабливість, сімейне благополуччя, а в професійній сфері - на набування нового цікавого досвіду й розширення кола спілкування. Хлопчики прагнуть до взаємодії з "великим соціумом", хочуть влади, незалежності, вигоди.
Аналіз особистісних проявів згідно з п'ятифакторною теорією показав, що за всіма факторами, крім відкритості до досвіду, спостерігаються відмінності між чоловіками і жінками. Екстраверсія, що включає домінантність і пошук відчуттів, більше виражена в чоловіків, доброзичливість - у жінок. Психотизм властивий переважно чоловікам.
Уявлення про особливості жіночої і чоловічої психології, їх призначення і спрямування модифікуються під впливом соціального й економічного розвитку, зміни світогляду, утвердження тендерних відносин тощо. Однак міжстатеві відмінності неможливо ігнорувати, тому що вони позначаються на всіх індивідуальних особливостях.
Психологічні особливості взаємопов'язані з еволюційним і культурним призначенням кожної статі. Оскільки біологічно вони рівноправні, то інтерпретувати особливості і визначати стратегію самоактуалізації слід з урахуванням етологічних підстав.
2.3. Диференціація характеру
Характер у структурі індивідуальності
Диференціально-психологічний аналіз структурних компонентів характеру
Я-система базових (генералізованих) орієнтацій
Акцентуації характеру як реакція особистості на фрустрації
2.4. Типологічний підхід до характеру особистості
Особистісні типи
Класифікація психологічних типів за К.Г Юнгом
2.5. Ідіографічний підхід до особистості