Припускають, що зрозуміти природу інтелекту на рівні аналізу результативних і функціональних його властивостей неможливо, слід спочатку пояснити самі властивості з погляду особливостей устрою психічної реальності, що їх породжує. За цього підходу сукупність пізнавальних процесів, що формують інтелект, розуміють як ієрархію різнорівневих когнітивних структур, які на основі когнітивного синтезу "знизу" і "зверху" утворюють єдину структуру людського інтелекту. Центральну роль у становленні інтелекту відіграють понятійні структури.
Як психічний носій властивостей інтелекту розглядають індивідуальний ментальний (розумовий) досвід. За призначенням інтелект - це загальна пізнавальна здібність, яка виявляється в тому, як людина сприймає, розуміє і пояснює те, що відбувається, і в тому, які рішення вона приймає і наскільки ефективно. За онтологічним статусом інтелект - це особлива форма організації індивідуального ментального досвіду (ментальних структур), породжуваного ними ментального простору відображення і побудованих у цьому просторі ментальних репрезентацій того, що відбувається. Властивості інтелектуальної діяльності, вимірювані за допомогою психодіагностичних методик і виявлені в реальній життєдіяльності, похідні стосовно особливостей складу і побудови ментального досвіду суб'єкта.
Ментальні структури - це відносно стабільні психічні утворення, які в умовах пізнавального контакту суб'єкта з дійсністю забезпечують надходження інформації про її перетворення, перероблення і вибіркове інтелектуальне відображення.
Ментальний простір є суб'єктивним діапазоном відображення, в якому можливі різні уявні переміщення, динамічна форма ментального досвіду. Він розгортається за актуальної інтелектуальної взаємодії суб'єкта зі світом і має здатність до одномоментної зміни вимірів своїх суб'єктивних і об'єктивних чинників (афективного стану людини, появи додаткової інформації, ефектів "кристалізації досвіду"). Одним з непрямих доказів існування ментального простору є описана Яковом Пономарьовим (1920-1997) здатність діяти "в умі" ("внутрішній план дій"). На його думку, не можна задовольнятися систематизацією основних пізнавальних процесів (сприйняття, пам'яті, уваги, мислення) або логічним аналізом засвоєних суб'єктом знань, досліджувати необхідно складову інтелекту, пов'язану з внутрішнім планом дій.
Ментальна репрезентація - це актуальний розумовий образ конкретної події, тобто суб'єктивна форма бачення дійсності. Раніше під репрезентацією розуміли певну форму зберігання знань (прототип, слід пам'яті, фрейм тощо), тепер її розглядають як інструмент застосування знань до певного аспекту дійсності. Тому ментальна репрезентація залежить від обставин і будується в конкретних умовах для цілей суб'єкта.
Психічною основою ментального досвіду є ментальні структури. У межах їх аналізу можна вирізнити рівні (шари) досвіду, кожний із яких має своє призначення:
1) когнітивний досвід - ментальні структури, які забезпечують сприймання, зберігання і впорядкування інформації, сприяючи відтворенню в психіці суб'єкта стійких аспектів його оточення. Вони призначені оперативно переробляти поточну інформацію про актуальну дію на різних рівнях інтелектуального відображення. Когнітивний досвід представлений такими ментальними компонентами, як архетипні структури, способи кодування інформації, когнітивні схеми, семантичні і понятійні структури, які є результатом інтеграції базових механізмів перероблення інформації;
2) метакогнітивний досвід - ментальні структури, що відповідають за мимовільну і довільну саморегуляцію процесу перероблення інформації, покликані контролювати стан індивідуальних інтелектуальних ресурсів, коригувати інтелектуальну діяльність. Представлений такими ментальними структурами, як мимовільний інтелектуальний контроль, довільний інтелектуальний контроль, метакогнітивна обізнаність, відкрита пізнавальна позиція;
3) інтенціональний досвід - це ментальні структури, що є основою індивідуальної вибірковості інтелектуальної активності і беруть участь у формуванні суб'єктивних критеріїв вибору певної предметної галузі, напряму пошуку рішення, джерела отримання і форми переробки інформації; представлений такими ментальними структурами, як переваги, переконання та умонастрої.
Особливості організації когнітивного, метакогнітивного й інтенціонального досвіду зумовлюють властивості індивідуального інтелекту на рівні продуктивності інтелектуальної діяльності (інтелектуальні здібності) та індивідуальної своєрідності складу розуму (Індивідуальні пізнавальні стилі).
У межах тестологічних і експериментально-психологічних напрямів дослідження інтелекту накопичено багатий фактичний матеріал, представлено різні теоретичні погляди на природу інтелекту. Деякі експериментально-психологічні підходи виникли як реакція на суперечності тестологічних теорій інтелекту або як спроба пояснити індивідуальні відмінності в результатах тестового виконання. Ці теорії взаємопов'язані і впливають одна на одну. Це дає підстави сподіватися, що майбутні психологічні дослідження допоможуть скоротити кількість теорій інтелекту за рахунок інтеграції існуючих підходів і поглиблення знань про його природу.
Спадковість і середовище в детермінації інтелектуальних відмінностей
Стійкість результатів у тестових вимірюваннях інтелекту
Інтелектуальне зростання і зниження (кількісний вимір)
Якісне зростання
Взаємозв'язок загального інтелекту і шкільної успішності
Інтелекту структурі індивідуальних властивостей
Зв'язок інтелекту з енергетичними та інформаційними параметрами особистості
Взаємозв'язок темпераменту та інтелекту
3.4. Когнітивні стилі як детермінанти індивідуальних відмінностей