Експериментальна психологія - Максименко С.Д. - 7.2. Інші види не експериментальних досліджень

У першому розділі підручника, де для розгляду було запропоновано три дослідницьких парадигми — дескриптивна, кореляційна й маніпулятивна, ми детально зупинилися на видах неекс- периментальних досліджень, які репрезентують дескриптивну дослідницьку парадигму, зокрема на методі спостереження, яке вважається одним із найважливіших поряд з методом психологічних досліджень.

Тому у цьому розділі наведемо класифікацію видів психологічного спостереження, зроблену на основі даних, що містяться у підручнику Т. Корнілової "Експериментальна психологія. Теорія і методи" [29]. Ці дані у вигляді схеми упорядковані В. Горбуновою в посібнику "Експериментальна психологія в схемах і таблицях" [19, с. 20].

До інших поширених неекспериментальних методів відноситься біографічний метод, який налічує кілька модифікацій: аналіз щоденникових записів, біографій та автобіографій; психобіог- рафічний метод (3. Фрейда), так звана каузометрія, або метод кейсів (від англ. case — випадок).

Психологи досить часто користуються методом аналізу продуктів діяльності, що визначається як система дослідницьких процедур, спрямованих на збір, систематизацію, аналіз і тлумачення продуктів діяльності людини (реальних та ідеальних виявів активності, які можуть бути об'єктивно вивчені: малюнки, щоденники, літературні твори тощо) [19, с. 23]. Продукти діяльності можуть бути знакової форми, матеріальної та ідеальної (тобто представлені у вигляді думок, міркувань в усній чи письмовій вербальній формах).

Класифікація видів психологічного спостереження

Критерій:

особливості

організації

Вільне спостереження (нерегульоване, нецілеспрямоване)— мінімум обмежень стосовно предмета та організаційних процедур.

Цілеспрямоване спостереження — стандартизовані вимоги щодо мети, предмета спостереження, особливостей організації.

Критерій: рівень узагальненості одиниць дослідження

Систематичне спостереження — високий рівень структурування та узагальнення одиниць спостереження, наявність системи категорій — параметрів спостереження.

Несистематичне спостереження — низький рівень систематизації одиниць спостереження, вибірковість параметрів спостереження.

Критерій: позиція спостерігача

Зовнішнє спостереження— спостерігач не взаємодіє з предметом спостереження, реєструє його прояви зі сторони.

Включене спостереження— спостерігач безпосередньо входить в коло осіб, за поведінковими проявами яких спостерігає.

Критерій: спосіб спостереження

Приховане спостереження (етологічний підхід)— спостерігач не повідомляє учасників про процедуру спостереження.

Відкрите спостереження (етнологічний підхід) — спостерігач повідомляє учасників про процедуру спостереження.

Критерій: місце проведення

Польове спостереження — проводиться в умовах, звичних для життя та діяльності учасників.

Лабораторне спостереження — проводиться в лабораторних умовах.

Критерій:

хронологія

організації

Лонгітюдне спостереження — тривале спостереження (до кількох років) з одними учасниками.

Періодичне спостереження — спостереження протягом чітко заданих проміжків часу з неодноразовими повторними зрізами.

Одноразове спостереження — опис окремого випадку.

Критерій: спосіб звіту спостерігача

Стандартизоване спостереження— цілеспрямоване спостереження, звіт готується за стандартизованою формою з описом усіх можливих параметрів.

Нестандартизоване спостереження — спостереження, яке може бути цілеспрямованим, однак не мати чітких параметрів.

Психологи застосовують також архівний метод, тобто аналіз та тлумачення інформації, яка була зібрана та збережена (заархівована) [19, с. 24].

Досить поширеним емпіричним методом психологічного дослідження є бесіда, інтерв'ю та анкетування. Ним користуються і для введення досліджуваних у завдання дослідження, виконанню яких вони допомагають, і для діагностичних цілей (клінічне інтерв'ю), і для так званого "дебрифінгу" (debriefing) — постдослідницького роз'яснення учасникам дослідження, що виступали у ролі досліджуваних, їх внеску у вирішення наукової проблеми, з яким було пов'язане так зване "сліпе випробування" (коли досліджуваного не повідомляли про істинні цілі дослідження).

При проведенні бесід, інтерв'ю та анкетування запитання досліджуваним можуть ставитися як у відкритій (типу "Опишіть, будь ласка, свій улюблений спосіб проведення вільного часу), так і закритій формах ("Чи маєте Ви багато друзів?"). Найбільш типовими є запитання із запропонованими варіантами відповідей (У скрутній ситуації ви: а) швидко приймаєте рішення; б) потребуєте часу). Методом психологічного дослідження є також стандартизовані опитувальники та тести, з якими ви детально ознайомитеся при вивченні курсу психодіагностики.

РОЗДІЛ 8. ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТА ОФОРМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Вимоги до викладення інформації у науковому тексті
Деякі форми графічного зображення інформації в науковому звіті (статті)
Графи
Просторово-графічні описи
Гістограми, полігони, кругові діаграми
РОЗДІЛ 9. ОСНОВНІ ЕТАПИ ТА ОФОРМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДЖЕННЯ СТУДЕНТКИ ОКСАНИ (ЗРАЗОК)
Вибір проблеми дослідження
Огляд літератури
Попередня підготовка
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru