Це опитування, бесіда, аналіз продуктів діяльності, узагальнення незалежних характеристик, сам о оцінювання.
Додатковим методом, який застосовують для психологічного дослідження, є тести.
Психологічні тести (від англ. test - випробування) - система прийомів для випробування та оцінювання окремих психічних рис і властивостей людини.
Тест - це проба, іспит, один із способів психологічного діагностування рівня розвитку психічних процесів та властивостей людини.
Психологічні тести являють собою певну систему завдань, надійність яких забезпечують систематичні дослідження серед представників певних вікових, професійних, соціальних груп, результати та висновки яких враховуються, беруться як еталон, підлягають спеціальному математичному аналізуванню (кореляційному, факторному тощо).
Розрізняють тести вивчення інтелектуальних здібностей, рівня розумового розвитку особистості та тести успішності. Вони дають можливість з'ясовувати рівень розвитку окремих психічних процесів, рівень засвоєння знань, загального розумового розвитку особистості. Тести як стандартизовані методи дослідження дозволяють зіставляти рівень розвитку та робити висновки про успішність навчання досліджуваних відповідно до вимог шкільних програм або професіограм різних спеціальностей.
Тести застосовуються як з науковою, так і з практичною метою. Неодмінними умовами успішності використання цього методу дослідження є:
1) обов'язковий комплекс випробувальних завдань;
2) чітка стандартизація зовнішніх умов, в яких відбувається тестування;
3) наявність більш або менш стандартної (фіксованої*) системи оцінювання та інтерпретації одержуваних результатів;
4) дотримання при оцінюванні встановлених норм, середніх показників правильного розв'язання завдань даного тесту, чітко визначених вимог до рівня знань, умінь і навичок для представників певної статі, віку або професії.
Тестові показники і оцінки мають не абсолютний, а відносний характер. Вони визначають лише місце, яке посідає досліджуваний відносно певної норми.
Змістова різноманітність окремих видів психологічних тестів є причиною того, що їх поділ і класифікація є складним, до кінця не вирішеним завданням.
За природою психічних властивостей, рівень розвитку яких потрібно з'ясувати, психологічні тести поділяються на чотири основні категорії: 1) тести успішності, 2) тести здібностей, 3) тести таланту та 4) тести якостей особистості. За формою опитування розрізняють бланкові та апаратурні тести.
За кількістю досліджуваних, які одночасно беруть участь у тестуванні, психологічні тести поділяються на індивідуальні та групові. За принципом формулювання запитань розрізняють вербальні і невербальні тести.
Щодо співвідношення форми завдань, запитань і форми, в якій дається відповідь, розрізняють тести множинного вибору, тести визначення правильності даного судження та проективні тести.
У психології тести є допоміжним прийомом дослідження; розроблення їх методики ґрунтується на засадах методології: системах знань, що описують відомі психічні явища, системах предметів психології, які вимагають вивчення, і системах методів дослідження недостатньо вивчених психічних явищ, свідомості і діяльності людини.
Тести здібностей
Цей тип випробувань застосовують для визначення міри вияву певних здібностей або здатності людини, на відміну від тестів успішності, призначення яких - оцінювати вже наявні знання або уміння.
Тести здібностей мають на меті встановити діагноз, спрогнозувати рівень знань або умінь, досягнення якого є ймовірним для учасника тесту за певних умов навчання або праці.
Результати виконання тесту оцінюються за кількістю правильно розв'язаних завдань, до того ж у більшості випадків для виконання тестів цієї категорії встановлюють певні часові ліміти.
За змістом розрізняють дві підгрупи тестів здібностей: тести загальних здібностей, або тести інтелекту, і тести спеціальних здібностей. Тести здібностей поділяються також на індивідуальні та групові. Вони можуть бути як апаратурними, так і бланковими.
Основними критеріями оцінювання доцільності застосування окремих тестів здібностей є їх надійність і валідність - міра відповідності того, що методиці приписується зробити, і того, що вона справді спроможна виявити у психіці, свідомості або діяльності людини.
Тести успішності
Тести таланту
Моделювання психічних процесів
Моделювання психічних функцій
Метод опитування
Бесіда
Анкетування
Соціометрія
Психологічна експертиза