Механізм роботи мислення і живого руху надзвичайно складний.
Чому? Тому що орган руху і орган пізнання зосереджені в одній і тій самій конструкції мислячого тіла. Коли ви, наприклад, біжите, виконуєте живі рухи, то в дії беруть участь майже всі 600 м'язів, 200 кісток рухаються одна відносно одної- працює увесь опорно-руховий апарат. Усе тіло має понад 100 ступенів свободи.
Наприклад, циркуль має лише один ступінь свободи; вказівний палець вашої руки, як і трамвай, - теж один, два - автомашина. Якщо їм надати ще й третій ступінь свободи, то вони перестануть бути керованими системами. Далі. Уся рука з пальцями до лопатки має 22 ступені свободи — невичерпний банк для можливих траєкторій руху.
Уявіть собі, яка робота мислення, почуттів та уяви необхідна для гармонізації і синхронізації цього величезного оркестру психомоторики: щоб цей оркестр грав без збоїв і затримки. Або, наприклад, щоб при письмі рухи були красивими і приносили радість.
Отже, думка про здатність людини до майже нескінченної кількості систем рухів спростовує міф про незмінність рухів у дії, про те, що рухи виробляються, закарбовуються і локалізуються в мозкові завдяки багаторазовому повторенню, тривалому вправлянню.
Отже, одна і та сама психомоторна дія, залежно від:
а) передбачення її результату або продукту, що майже те саме;
б) смислу психомоторної задачі, - спрямовується і коригується принаймні п'ятьма відносно самостійними регуляторами.
Комплекс регуляторів психомоторної дії можна уявити, користуючись такою схемою:
А що ж відображають поняття "регулятор" і "продукт дії"?
Цими поняттями ми вже користувалися, але не давали їм психологічного визначення.
Будь-який регулятор, як і регулятор рухів у дії, - пристрій, що підтримує:
а) незмінність параметрів процесу розв'язання рухової задачі;
б) або змінює його за певними законами;
в) спрямовує розвиток психомоторної дії в бажаному напрямку.
Отже, символ і думка - регулятори, утворювані на матеріалі знакових систем - засобів спілкування між людьми з культурною спадщиною. За допомогою символів і думок людина може користуватися чужим досвідом, щоб збагатити свій.
Почування, почуття, образ, думка - власний досвід розв'язання психомоторних задач.
Ці регулятори вносять в дію порядок, систему. Туг людина користується здебільшого почуттям гармонії, щоб узгодити складові нашої "машини", так би мовити, "чорнову" роботу. Регулювання дії здійснюється так, щоб задачу було розв'язано, а мету — досягнуто. Почування, почуття, образ, думка - регулятори тактичного призначення. Вони визначають засоби розв'язання задачі, форми боротьби з руйнівними впливами, які виникають у конкретних умовах дії і за певних обставин.
Символ і думка - регулятори стратегічного призначення і тому спрямовують розвиток психомоторної дії в діапазоні "незграбність -гармонійність", тобто ведуть до вершини її досконалості.
Але це не значить, що між ними існує суперечність. У правильно побудованому процесі засвоєння психомоторної дії вони разом забезпечують стратегічний успіх, одну лінію розвитку. Який смисл вкладатимемо в поняття "продукт дії*"? Розглянемо на прикладах. Ходьба, біг, стрибки і тому подібні локомоції є способами дій мислячого тіла людини. А продуктом буде: пройдена відстань, що залишається позаду, подоланий простір або швидкість пересування. Простір, на який перенесемо вантаж, кинутий м'яч або якийсь інший предмет; висота, на яку піднята штанга над головою тощо, зміни в довкіллі.
Продуктами дії будуть і тонкі зміни всередині тіла людини. Стани теж безпосередньо відображаються в способі дії, в змісті розв'язуваної задачі - в мисленні.
Мислення неможливо вважати продуктом дії, воно само існує як дія. Продукт дії міститься не в ній самій, а в тому, що створює людина, А людина разом з дією і створює себе своїми силами.
Продуктом мислення є думка, хід думок - шлях, яким воно пройшло, щоб знайти прихований смисл.
До списку продукту дії входять:
а) стани органів чуттів - сенсибілізація і синестезія;
б) послідовні рухові образи, стійкість яких залежить, як ви вже знаєте, від рівня енергії;
в) ремінісценції образів рухів;
г) позитивний перенос якостей і способів виконання дій;
д) мінімальні зміни у всій психомоториці, які і ведуть її розвиток до досконалості.
А шлях від незграбності до гармонійності рухів - це водночас і піднесення до рівня роботи творця, який працює з речовиною природи і вкладає в неї свою душу. І тому продукт його дій - друга природа людини - культура.
Рух - це думка, реалізована в дії. Зверніть увагу: на першому місці стоїть думка; з неї все починається. Навіть тоді, коли людина страждає від свавільного байдикування. І тоді, коли її мисляче тіло працює з повним навантаженням. Але людина цього не помічає, бо в живому русі думка і дія практично злиті в єдність. Міркуючи - ви дієте, а коли дієте - мислите.
Щоб ясніше уявити собі механізм психомоторики, розглянемо її функції у творчому процесі. Для творчого акту необхідні:
1) суб'єкт дії - людина, той, хто діє;
2) природні речовини (матеріали або знакові системи), над якими здійснюються дії, які перетворюють речовину на бажані форми або смисли;
3) продукт дій — те, що створено у процесі діяльності діяча. Значить, ідеться про діяча і дію. Не про дію взагалі, а про дію, яку діяч не виконує заради самої дії (Сізіфова праця), а навпаки, про дію, коли творець вершить - і згодом виникають великі діла. Діяч діє тут навмисне, з певним наміром, оскільки дія є обов'язковою умовою створення нового предмета, втілення в нього своєї мети.
Щоб намір було втілено, діячеві треба діяти максимально точно. Рука скульптора оживляє мармур - він нібито дихає, він стає прозорим, він руйнує нашу самотність. Тією самою рукою з бездушного
інструмента викликаються звуки, повні життя і пристрастей, які примушують плакати, очищають душу, вчать доброти. Досконалість руху видатної балерини дає уроки естетики, а спортсмена - мужності.
Але досить однієї-однісінької помилки, неточності руху руки скульптора - і мармур гасне, припиняє "світитись", вмирає його життя, - і глядач оцінює тільки мертвий камінь, що мало нагадує про життя. Досить скрипалеві один раз с фальшивити - і слухач миттєво, як за чудодійним велінням, повертається із своєї уяви до концертної зали, де все сіреньке і похмуре.
Хто бував на змаганнях легкоатлетів, той часто бачив, як спортсмен, метнувши списа, раптом хапається за плече, руку або поперек і вже не бере участі в боротьбі - травма. Метальники гранати навіть у кидку самі собі переламують кістки, а не лише травмують м'язи.
Що ламає кістки? Звичайна точка зору: кістку ламає сила. Нічого подібного! їх ламає дисгармонія рухів.
Наскільки такі дії далекі від гармонійності і безглузді, стане зрозумілим із такого порівняння: ви можете собі уявити скрипаля, який на кожному концерті ламає свою скрипку! Адже гармонія і точність рухів у скрипаля - і в кожної діючої психомоторної людини - повинна бути однаково досконалою.
Удалася дія - вона цільність, а в рухах виникає нова властивість—гармонія. Якщо ж вона вдалася не зовсім, значить її гармонія десь зруйнована. Звідти і йде інформація про негаразди, "закріпачення" або інтерференції, гальма, які вклинюються в струнку систему і руйнують рухи.
У дії, яка вдалася, мисляче тіло набуває самостійності, саме знаходить свою гармонію, виконуючи рухи в оптимальному режимі.
Виходить: розум безсилий проти мислячого тіла? Узагалі- це так. Тіло, правда, не наполягає на своєму пріоритеті, але спробуйте його примусити зробити те, чого воно не вміє, не може. Поставлене на межу дозволеного йому природою - у ситуацію краю - тіло взагалі відмовиться слухати розум, а в стані крайньої втоми, скільки не наказуй своїм рукам, вони однаково будуть не здатні до виконання роботи.
До речі, своєрідну неслухняність мисляче тіло проявляє і в тому випадку, коли рухи набули гармонії - і виконуються в оптимальному режимі. По лінії найменшого собі опору. Тут рухи плинуть нібито самі по собі - саморегулюються. Вони здійснюються, плинуть нібито як по маслу, без внутрішнього опору або "тертя". Втручання в їх плинність зайве, а значить, і шкідливе.
Гармонія рухів - продукт дії. Вона сприймається нашим внутрішнім "приймачем" - душею. І тільки зустріч з дисгармонією здатна "вимкнути" насолоду рухами і співпереживання глядача. Отож, досить однієї помилки, неточного руху, щоб він "вимкнувся", а позитивні почуття змінили свій знак на протилежний: вдоволення на огиду. Цього досить, щоб приймач замовк, адже він налаштований на сприйняття гармонії.
А хто ж "передавач" цих гармоній?
Творець, людина, яка діє точно, в предметі відтворює живими рухами стан своєї душі - гармонію. Він вкладає свою душу в продукт своєї праці.
Тепер вже неважко визначити і головні віхи шляху від незграбного до гармонійного руху, тобто до психомоторної творчості.
1. Робота над собою - психомоторика.
2. Робота психомоторними діями над предметом.
3. Творчий акт, створення самодостатнього і оригінального предмета.
Ось чому будь-яка діяльність передбачає розвиток і того, хто творить - регуляторів дій, і створюваного - продукту дій.
Регуляція рухів предметом
Регуляція рухів образом
Регуляція дії думкою
Регуляція дій символом
Запитання і завдання для самостійної роботи
Альтернативно-тестові завдання для самоконтролю
21. Засоби розвитку психіки
Активність і розвиток
Дії праці