В ринкових умовах без знання поведінки споживачів неможливо ефективно працювати на ринку. Саме ті підприємства, які зуміють дослідити особливості поведінки споживачів, а також вплинути на їхню поведінку чи принаймні врахувати її особливості в своїй діяльності, зможуть утримати чи розширити обсяги збуту продукції та прибутки.
Можливість визначення особливостей поведінки споживачів на ринку залежить від наявних знань щодо зовнішніх і внутрішніх чинників впливу, послідовності та особливостей процесу прийняття рішень індивідуальним і організаційним споживачем, порядку формування поведінкової реакції споживачів, існуючих маркетингових інструментів впливу на їхню поведінку, а також методології та методик проведення кількісних і якісних досліджень.
Поведінка споживачів - прикладна наукова дисципліна. Це означає, що вона є своєрідним посередником між фундаментальними науками та практикою, переводячи їх досить широкі та абстрактні категорії на більш конкретний рівень [13].
В основі курсу "Поведінка споживачів" лежить ряд фундаментальних наукових дисциплін (соціологія, психологія і соціальна психологія, економічна теорія, соціальна історія та історія культури), а також дві прикладні дисципліни - менеджмент і маркетинг. За сутністю маркетинг - це погляд на ринок з точки зору підприємства, яке на ньому працює. Проблема поведінки на ньому споживачів є ключовою. Курс маркетингу є ввідним курсом. "Поведінка споживачів" - це розвиток, поглиблення одного з його напрямків.
Навчальний посібник є актуальним і корисним для вивчення студентами дисципліни "Поведінка споживачів", загальною метою викладання якої є надання знань про основні напрями поширення функцій маркетингу в дослідженні механізмів поведінки споживачів і використанні цих механізмів для активного впливу на процес прийняття споживачем рішення щодо купівлі з метою досягнення цілей організації.
Основними завданнями дисципліни є:
- ознайомлення студентів з основними поняттями, категоріями, підходами до дослідження поведінки споживачів;
- дослідження факторів внутрішнього та зовнішнього впливу на поведінку споживачів, можливостей їх впливу для спрямування поведінки споживачів в маркетинговій діяльності організації відповідно до поставленої мети;
- набуття практичних навичок роботи зі споживачем і управління його поведінкою.
Предметом вивчення дисципліни "Поведінка споживачів" є маркетингова система управління поведінкою споживачів.
У навчальному посібнику розкрито всі теми, передбачені типовою програмою Міністерства освіти та науки України для вивчення студентами спеціальності "Маркетинг".
Навчальний посібник містить матеріал, який дозволяє закріпити теоретичні знання щодо поведінки споживачів, забезпечити вивчення методичних підходів до її вивчення, сформувати практичні навички у дослідженні поведінки споживачів, її моделювання та впливу на неї інструментами маркетингу.
Так, викладення теоретичного матеріалу супроводжується яскравими прикладами, переважно з практики вітчизняних підприємств, та примітками, що дозволяють глибше зрозуміти сутність теоретичних питань і оволодіти практичними навичками. У кінці кожного розділу подаються питання для повторення та обговорення матеріалу.
Для більш глибокого вивчення курсу "Поведінка споживачів" автори рекомендують також опрацювати розрахункові завдання, тести, схеми, кросворд, представлені в практикумі з поведінки споживачів, а також дати відповіді на контрольні запитання, подані після кожної теми. Це дозволить виявити і закріпити теоретичні знання і оволодіти практичними навичками дослідження поведінки споживачів.
Основні терміни з поведінки споживачів представлені авторами в глосарії, застосування якого в навчальному процесі сприяє кращому засвоєнню понятійного апарату дисципліни.
На останніх сторінках навчального посібника представлений список літератури, до якого можна звернутися, щоб глибше опрацювати окремі питання курсу або ознайомитися з поглядами інших учених на проблеми, що розглядаються в рамках даного курсу.
Даний посібник містить значну частину авторських матеріалів. Він апробований у навчальному процесі в Сумському державному університеті. Застосування посібника в навчальному процесі полегшить та прискорить процес навчання, дасть можливість значно поглибити засвоєння теоретичного матеріалу та набути практичних навичок його застосування.
Навчальний посібник є корисним не тільки для підготовки студентів економічних спеціальностей, а також для аспірантів, викладачів, слухачів шкіл бізнесу, керівників підприємств, працівників маркетингових підрозділів та інших спеціалістів, діяльність яких пов'язана з практичним маркетингом.
1.1. Економічний обмін, його умови
1.2 Підходи та етапи аналізу поведінки споживачів
Тема 2. ПОНЯТТЯ, СТРУКТУРА І СУТНІСТЬ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ
2.1. Мікроекономічний підхід до моделювання поведінки споживачів
2.2. Психологічний підхід до вивчення поведінки споживачів
2.3. Соціологічні та інтегровані підходи до вивчення поведінки споживачів
Тема 3. ЧИННИКИ ЗОВНІШНЬОГО ВПЛИВУ НА ПОВЕДІНКУ СПОЖИВАЧІВ
3.1. Вплив культурних факторів
3.2. Вплив належності до соціального класу