Виходячи з аналізу типових задач діяльності фахівця з психології, визначається система вмінь, необхідних йому для вирішення типових задач.
Психолог повинен володіти такими вміннями:
а) дослідницькі (гностичні) вміння:
o визначати психологічну проблему в умовах конкретної ситуації, розробляти шляхи подолання проблеми через постановку низки завдань;
o поєднувати теоретичний аналіз проблем з їх оптимальним вирішенням;
o знаходити найбільш ефективні засоби вирішення психологічної задачі;
o з'ясовувати причинно-наслідкові зв'язки і заходи по оптимі-зації власної професійної діяльності;
г) інтерактивно-комунікативні вміння:
- оволодівати інноваційним стилем професійної діяльності та гуманним ставленням до людини;
- впливати на роботу персоналу з метою досягнення бажаного результату праці і задоволення його потреб;
- реагувати на всі складнощі життя колективу, виділяти і розвивати позитивні складові;
- встановлювати емпатичні зв'язки з клієнтом;
д) діагностичні вміння:
o методично правильно проводити анкетування, тестування, заходи психокорекції та інших впливів на людину;
o використовувати психологічний інструментарій, адекватний задачі і особливостям праці персоналу;
o інтерпретувати результати психодіагностики, виявляти властивості особистості і можливості її продуктивної діяльності;
е) дидактичні вміння:
- продуктивно навчати, забезпечувати розвиток і корекцію діяльності особистості та колективу;
- здійснювати вибір і реалізацію продуктивних моделей, алгоритму і технології діяльності;
- організувати соціально-психологічну роботу і особисто брати участь у проведенні адекватних заходів;
є) проектувальні вміння:
o формувати позитивну "Я-концепцію" у клієнта, самоаналіз і адаптацію до нових реальних умов;
o здійснювати первинну профілактику алкоголізму, наркоманії та інших шкідливих звичок людини;
o проводити психологічну експертизу і корекцію асоціальної поведінки, психологічну реабілітацію людини;
o консультувати керівників і працівників установ з питань використання психології з метою ефективної організації виробничої діяльності.
5. Обов'язки і права практичного психолога
Психолог у будь-якій сфері соціальної практики виконує специфічні функції, що породжує разом з тим особливе співвідношення його прав і обов'язків порівняно з іншими працівниками цієї ж сфери.
Для практичного психолога характерним є пріоритет обов'язків над правами.
Чимало прав практичного психолога тісно пов'язані з обов'язками, випливають з них і без них реалізовуватись не можуть.
Наприклад, шкільний психолог, зокрема, зобов'язаний (має право):
o активно захищати інтереси дитини, людини, якщо вони порушуються особами, відповідальними за навчання і виховання, створення необхідних умов життєдіяльності;
o приймати самостійні рішення в межах своєї компетенції;
o втручатися в методи навчання, виховання, якщо вони не сприяють розвитку дитини;
o вимагати від осіб, які мають відповідні повноваження, всілякого сприяння розвитку дитини і своєчасного прийняття позитивних рішень, що стосуються долі клієнта;
o особисто брати участь у проведенні медико-психологічних, судово-психологічних експертиз і досліджень дітей, а також осіб, які пов'язані з їх вихованням і навчанням.
Свої обов'язки психолог реалізує в межах напрямків його професійної діяльності (Див. Положення про психологічну службу в системі освіти - Додаток Е).
Права практичного психолога можуть бути захищені юридично, соціально і морально.
Юридичний захист передбачає дотримання існуючих законів, інших законодавчих документів (частково розглянутих у темі), відповідно до яких психолог вибудовує свою професійну діяльність і стосунки з іншими особами.
Соціальний захист прав практичного психолога забезпечується організаціями, діяльність яких стосується сфери діяльності, в якій працює психолог. Також це можуть бути і асоціації та товариства психологів, практичних психологів, ЗМІ.
Моральний захист діяльності практичного психолога полягає у підтримці громадською думкою.
Тема 6. ОСОБИСТІСТЬ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
1. Критерії професійної придатності практичного психолога
2. Модель особистості практичного психолога
3. Вміння спілкуватися з клієнтом - стрижнева спеціальна здібність практикуючого психолога
4. Етичний кодекс практичного психолога
5. Формування особистості практикуючого психолога у ВНЗ
Тема 7. ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ МАЛОГО БІЗНЕСУ
1. Специфіка змісту діяльності, завдань та функцій психологічної служби на підприємстві
2. Характеристика досвіду роботи психологічної служби підприємства