Це - заключна стадія головного масиву психологічної консультативної та психологічної роботи Як і завершення будь-якої справи, де, як відомо, "кінець - ділу вінець", - даний етап надзвичайно важливий у багатьох ставленнях.
Його значимість відображають специфічні завдання, що постають перед психологом:
o підбадьорювання клієнта й підкреслювання часових меж як проблематики, що травмувала так і консультативного (психологічного) процесу;
o аналіз елементів залежності у поведінці клієнта й допомога в досягненні максимально можливої самостійності й самодостатності;
o перевизначення й переосмислення ситуації психологічної допомоги як наданої можливості людині краще зрозуміти власні мотиви, цінності, цілі та вибори;
o знаходження "золотої середини" між тенденціями надмірного опікування заступництва та емоційного відсторонення від клієнта.
Для клієнта завершальний етап спільної роботи дещо важкий. Труднощі ці пов'язані із припиненням емоційно насичених стосунків, у яких людина почувалася захищеною, із певним страхом входження до "справжнього" життя, де неможливо буває переграти ще раз ситуацію і, де, інколи, у людини немає взагалі ніякого перестрахування. Адже цінність стосунків із психологом у тому й полягає, між іншим, що вони - самостійна цінність, що вони є "розкіш людського спілкування", чого не завжди можна досягти в житті що в чистому, цілющому, нічим не засміченому вигляді можливе лише в ситуації психологічної допомоги. Зрозуміти побоювання клієнта, вселити в нього впевненість, наголосити на тому що у випадку необхідності він може розраховувати на кілька підтримуючих зустрічей така, у принципі, схема завершального етапу. Вчасно звільнити життєвий простір клієнта від себе - одне з професійно важливих, якщо не найважливіших, завдань психолога на останньому етапі.
Природно, що кожен із названих етапів мас свою тривалість, як і підтримуюча стадія. У залежності від специфіки проблеми, підходу можливостей клієнта та психолога, тривалість спільної роботи, як уже відзначалося, може коливатися від однієї зустрічі до кількох місяців та років. При цьому робота може обмежуватись або перерватися на будь-якому з етапів. За винятком класичного психоаналізу, де весь курс займає від 5 до 20 років, звичайна тривалість роботи сучасних психологів від 1 години до 2 років (за матеріалами вітчизняної та американської наукової періодики). Практика вітчизняних спеціалістів засвідчує, що психологічна допомога за наших умов обмежується, як правило, кількома зустрічами, в середньому від 1 до 40 годин. Причому з часом можливе повторне проходження тієї чи іншої процедури психологічної допомоги, що конкретно визначається вже під впливом цілої низки параметрів (проблематика вид роботи, особисті властивості та ін.).
Однак на самому початку процесу виникає найважливіше питання, у певному розумінні навіть професійно суттєва проблема (причому взаємозначуща і для клієнта, і для спеціаліста) - орієнтована в особистісному потенціалі клієнта та прогноз перспектив спільної роботи.
Узагальнення досвіду колег та власного, спеціальні дослідження, спрямовані на виявлення міри прогнозування та оцінки перспектив роботи з даним клієнтом дозволяють вирізнити деякі параметри, суттєві для орієнтування в клієнті, можливі строки роботи та її успішності. Ці параметри враховуються, природно, на початковому етапі роботи і навіть під час першої зустрічі, тому вони не містять у собі такої специфічної ознаки, як взаємини клієнта з психологом. Зрозуміло, однак, що саме змогу повноцінних виробничих взаємин є, значною мірою, функція від оцінки двох середніх визначальних конституентів: особи клієнта та особи психолога.
Питання та завдання для самоконтролю
1. Який спеціаліст (спеціальність, кваліфікація) має право на надання професійної психологічної допомоги?
2. У чому полягають відмінності та спільності таких суміжних галузей діяльності, як психологічне консультування та психотерапія?
3. Що таке позамедична психотерапія?
4. Сформулюйте основні права консультуючого психолога та клієнта.
5. Назвіть бажані та небажані моменти при першій зустрічі психолога-консультанта з клієнтом.
6. Перелічіть основні комунікативні техніки, що найчастіше застосовуються в консультативній бесіді.
7. Які основні етапи процесу психологічної допомоги та яка їх специфіка?
8. Укажіть ряд підстав та ознак для несприятливого прогнозу стосовно подальшої роботи з клієнтом.
Рекомендована література
1. Алешина Ю. Е Индивидуальное и семейное психологическое консультирование. Изд. 2-е. - М.: Независимая фирма "Класс". 1999. -208 с.
2. Абрамова Г. С Введение в практическую психологию. - Брест, 1993.
3. Бондаренко А. Ф. Личность; аномалии м их коррекция // Вопр. психологии. - 1989. - № 4.
4. Диагностическая и коррекционная работа школьного психолога /Под ред. Й. В. Дубровиной. -Москва, 1987.
5. Захаров А. Й. Детские неврози (Психологическая помощь родителей детям). - Санкт-Петербург, 1995.
6. Захаров А. Й. Неврозы у детей и подростков. - Ленииград, 1988.
7. Кащенко В. П. Педагогическая коррекция. Москва, 1992.
8. Лендрет Л. Игровая психотерапия: искусство отношений. Москва, 1993.
9. Личко А. Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков. Москва, 1983.
10. Рабочая книга школьного психолога / Под ред. Й. В.Дубровиной. Москва, 1991.
11. Раттер М. Помощь трудным детям. Москва, 1987.
12. Цзен Н. В., Пахомов Ю. В. Психотренинг: игры и упражнения. - Москва, 1988.
13. Бондаренко Н. Г. Психологічна допомога особистості -К: Фенікс, 2000.
14. Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика. -М., 1990.
15. Семья в психологической консультации. Опыт и проблемы психологического консультирования / Ред. А. А. Бодалев, В. В. Столин. - М, 1989.
16. УрсаноР., Зонненберг С, Лазарь С. Психодинамическая психотерапия. Короткое руководство. -М., 1992.
17. Цимбалюк і М. Психологічне консультування та корекція. К.: Професіонал. -2004.
18. Поляков Ю. Ф., Спиваковская А. С Психологическая коррекция; ее роль и место в профилактике заболеваний // Современные формы и методы организации психологической и психопрофилактической работы. -Л., 1985.
19. Кочунас Р. Основы психологического консультирования. Пер. с литовского.-М.: Академический проект. 1999. - 240с.
20. Цимбалюк І. М. Психологічне консультування та корекція. Рівне: ЦНТЕ1,1999.
21. Франкл В. Человек у поисках смысла (Библиотека заграничной психологии).-М., 1990.
22. Фромм Э. Побег от воли. - М., 1990.
23. ФроммЭ. Иметь или быть. - М., 1989.
1. Психоконсультативна бесіда
1. Місце консультування
2. Етичні особливості поведінки психолога під час консультування
Час бесіди
3. Часові межі консультування
Технологія ведення бесіди
Вимоги до організації і проведення психоконсультативної бесіди
2. Особливості контакту консультанта із клієнтом під час бесіди
Щирість консультативного контакту (конгруентність)