Злам тисячоліть поряд із вражаючими досягненнями в науці й техніці, культурі й мистецтві позначений страхітливими аваріями та катастрофами, що з безперечною очевидністю виявили згубність для суспільства технократичних пріоритетів. За статистикою, понад 60 % усіх аварій відбувається з вини людини. Це спричинене тим, що технічні об'єкти проектуються без урахування специфіки суб'єкта діяльності, особистості людини, її мотиваційних, пізнавальних, емоційно-вольових, психофізіологічних властивостей. Наслідки нехтування психологічними властивостями людини в інших галузях людської діяльності не так очевидні, але не менш згубні.
Нині стало актуальним, а подеколи навіть модні, залучати потенціал психологічної науки до вирішення практичних завдань, які постають у різних сферах життєдіяльності суспільства. Створюються численні психологічні та психотерапевтичні служби, котрі мають нагальну потребу в надійних знаннях про людину. Отже, цілком закономірним є підвищення інтересу суспільства до здобутків психологічної науки.
Сьогодні, в умовах глобальних зрушень у житті нашої держави, вища школа також зазнає певних змін, зокрема в напрямі гуманітаризації освіти. Державною національною програмою "Освіта" (Україна XXI століття) передбачено значне вдосконалення психолого-педагогічної підготовки студентської молоді. Цьому сприяє введення до навчальних планів вищих закладів освіти курсів "Загальна психологія " та "Психологія праці і інженерна психологія". Тож очевидною є конечна потреба в сучасних підручниках з усього циклу підготовки.
Тривалий час основні положення вітчизняної психологічної науки базувалися на одному з ідеологічних міфів про ідеальну людину майбутнього, її формування під впливом цілеспрямованих педагогічних прийомів. При цьому ігнорувалися індивідуальність, неповторність особистості, її внутрішній потенціал самотворення.
Звичайно, безперечними є і здобутки вітчизняної психологічної науки Адже саме в Україні були започатковані и діють такі всесвітньо відомі психологічні школи, як харківська, у якій плідно працювали славнозвісні вчені: Л. С. Виготський, О. М. Леонтьєв, Л. І Божович, П. Я, Гальперін, О. В. Запорожець, П. І. Зінченко, О. Р. Лурія, Г. К. Середа та ін.; київська, пов'язана з іменами І. О. Сікорського, Г. І. Челпанова, О. М. Раєвського, Г С. Костюка, П. М. Пелеха, Т. В. Косми, Б. Ф. Баєва, Л. Р. Чамати, В. А. Роменця та ін.; одеська, видатними представниками якої були М. М. Ланге, І. М. Сєченов, С. Л. Рубінштейн, Д. Г. Елькін та ін.; львівська, яку представляють Ю. Охорович, К. Твардов-ський, В. Вітвицький, С. Болій, М. Кройц, Я. І. Цурковський та ін.
Настав час узагальнити науковий доробок вітчизняних та зарубіжних учених і створити системну характеристику психічних властивостей, яка б відображала людину в усьому багатстві її виявів. Це - стратегічний напрям психологічних досліджень, і саме тому автори поклали в основу підручника особистісний підхід.
Підручники з психології, що використовуються нині в навчальному процесі вищої школи, здебільшого не відповідають сучасному рівневі розвитку психологічної теорії й практики. Деякі з них відображають лише погляди окремих груп дослідників, котрі не ставили собі за мету узагальнити всі здобутки психологічної науки. Автори сподіваються, що пропонований читачеві підручник певною мірою компенсує брак навчальної літератури з психології в Україні.
Підручник призначений для студентів не тільки педагогічних інститутів та університетів, а й природничих, технічних, економічних та інших факультетів вищих закладів освіти.
Особливу подяку автори складають дійсному члену АПН України, доктору педагогічних наук, професору В. М. Сітьову дійсному члену АПН України, доктору психологічних наук, професору Роменцю, доктору психологічних наук, професору Н.В. Чепелєвій за рецензування рукопису підручника та цінні
1.1. ПРИРОДА ПСИХІКИ І ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГІЧНОЇ НАУКИ
1.1.1. Наукова, життєва та народна психологія, парапсихологія як джерела знань про психіку
1.1.2. Розвиток наукових знань про природу психіки
1.1.3. Виникнення і становлення психіки в процесі біологічної еволюції та історичного поступу людства
1.1.4. Мозок і психіка
1.2. ПРИНЦИПИ, МЕТОДИ, СТАН І СТРУКТУРА СУЧАСНОЇ ПСИХОЛОГІЇ
1.2.1. Принципи психологічної науки
1.2.2. Методи наукової психології
1.2.3. Психологія в системі наук