План лекції:
8.1 Природа та цілі організаційних змін.
8.2 Передумови та чинники успішного проведення організаційних змін.
8.3 Використання працівників в управлінні для впровадження змін.
8.4 Індивідуальний та груповий опір змінам.
8.5 Переборення опору змінами.
8.1 Природа та цілі організаційних змін
Переміни - це зміна організаційної структури, продукції, технології, кадрів, повноважень, правил, стратегії:
Переміни стосуються всіх організацій і приводять до нововведень, які спричиняють:
o оцінку і зміну цілей організації;
oo зміну структури;
ooo зміну технологічних процесів;
oooo модифікацію поведінки працівників;
ooooo зміну організації виробничо-господарської діяльності.
Реалізація стратегії передбачає проведення необхідних змін, без яких навіть досконало опрацьована стратегія може бути не реалізована.
Будь-яка зміна зустрічає опір, який може бути найбільш сильним, що його неможливо подолати.
Етапи проведення стратегічних змін
Виявлення, аналіз і передбачення потенційного опору запланованим змінам |
Зменшення до можливого мінімуму потенційного та реального опору |
Встановлення статус-кво нового стану |
Носіями як змін, так і опору є люди. |
Ставлення персоналу до стратегічних змін визначається комбінацією двох факторів:
■ Прийняття або неприйняття змін.
■ Відкрита або закрита демонстрація ставлення.
Таке явище як "лудизм", під яким розуміється опір інноваціям та стратегічним змінам, відображає існування об'єктивних причин, пов'язаних з людським фактором, що перешкоджають впровадженню нових технологій.
Успіх впровадження стратегічних змін у багатьох випадках залежить не стільки від характеристик інновацій, що впроваджуються, скільки від численних причин і умов, що не мають безпосереднього відношення до цих характеристик.
Впровадження нововведень і трансформація організації
Коли мова йде про перевірені досвідом інших підприємств інновації, на слуху різні історії. Наприклад, про випадки, коли досить було одного наказу - і незабаром персонал рапортував про ефективне функціонування певної системи X. В інших історіях успіху мова йде про зміну керівництва всієї організації або її окремих підрозділів, після чого впровадження системи X йде успішно. А є і такі історії, коли на підприємстві спроби виконати завдання по використанню системи X за допомогою найсуворіших наказів і зміни керівництва ні до чого не призводять (хоча на іншому, схожому підприємстві, система X працює успішно).
В останньому випадку одна з причин невдачі, можливо, полягає в тому, що розв'язання поставленого завдання не можна знайти через об'єктивні причини. Просто система X не може бути розв'язком через умови самого завдання. Якщо під умовами розуміти організацію, у якій запроваджуються зміни, то, як і в математиці, умови можна переформулювати, тобто змінити організацію.
Така ситуація означає, що завдання трансформується: потрібно не стільки впроваджувати інновацію, скільки змінювати організацію. А це вже дещо інша точка зору - і на масштаб завдання, і на рівень компетенції по управлінню проектом впровадження.
Зміни як дестабілізатор організаційної системи
Оскільки в будь-якій інновації об'єктом є діяльність співробітників, то одне з головних завдань при впровадженні - доведення до кожного співробітника цілей організації у вигляді його функціональних обов'язків, що можуть зазнати змін.
Однак співробітники мають і свої власні цілі присутності в організації, що інколи не збігаються з доведеними до них зверху. Це збільшує конфлікт інтересів в оргструктурі. От чому накази іноді неефективні.
Таке в буквальному і переносному значенні впровадження змін відображається - прямо або опосередковано - і на елементах організації, що мають іншу, нелюдську природу (сировина, технології, фінанси).
Усі ці фактори впливають як на склад елементів оргсистеми та їх зміст, так і на структуру елементів і характер зв'язків між ними.
Впровадження нововведень і трансформація організації
Зміни як дестабілізатор організаційної системи
Різноманіття проти самозбереження
Необхідність підтримки трансформації
Людський фактор
Національні особливості людського ресурсу
Західний підхід до людського фактора
Причини дестабілізації
8.2 Передумови та чинники успішного проведення організаційних змін