Появу Церкви в Єгипті пов'язують зі Св. Євангелістом Марком, що прийняв, як говорить переказ, мученицьку смерть в Олександрії в 63 році. Згодом Єгипет став християнським, а Олександрія - найважливішим центром християнського богослов'я й науки. Єгипетські ченці під керівництвом древніх "отців-пустельників" першими заклали основи християнського чернечого життя.
Проте, христологічне вчення Халкідонського Собору 451 року в якомусь ступені через протистояння пануванню Візантії було відкинуто більшістю єгипетських ієрархій і віруючих. Спроби насильно нав'язати рішення Собору тільки підсилили опір. В остаточному підсумку виникла особлива Коптська Церква ("коптами" араби й греки називали єгиптян) зі своєї літургічною і богословською традицією. З V по IX століття резиденція грецьких патріархів перебувала в Олександрії, а коптських - у монастирі Св. Макарія.
Після арабського вторгнення в 641 році копти повільно зменшувалися в числі й до середини IX століття виявилися в Єгипті меншостями. В VIII столітті офіційною мовою країни замість арабського стала коптська. Ісламське панування супроводжувалося нерідкими переслідуваннями коптів, але бували й періоди відносної волі, і тоді Церква знову розцвітала й створювала видатні богословські й духовні здобутки арабською мовою.
Копти - сама численна християнська громада на Близькому Сході, помітна й активна меншість у Єгипті. Не виключено, що чисельність коптів, що наведена нижче, сильно занижена: папа Шенуда III заявив у лютому 1995 року, що Коптська Церква нараховує вісім мільйонів віруючих.
У Єгипті є чимало коптських шкіл, шириться рух недільних шкіл. У цей час відбувається явне відродження чернецтва, і чимало молодих ченців, що займаються сільським господарством і видавничою діяльністю, знову заселяють древні монастирі. У Церкві є дванадцять чоловічих монастирів з 600 ченцями й шість жіночих монастирів з 300 черницями. Найбільше монастирів зосереджено у Ваді-ен-Натруне, в 60 милях до північно-заходу від Каїра.
Головна духовна семінарія Коптської Церкви розташована в Каїрі неподалік від собору Св. Марка. Майже половина священиків закінчило цю семінарію.
Багато хто вивчає тут на вечірніх курсах Священне Писання й богослов'я. Заснований в 1954 році Коптський інститут вищих досліджень розташований на території патріархату і є важливим екуменічним центром по вивченню коптської християнської традиції.
Ріст мусульманського фундаменталізму в Єгипті створює для Коптської Церкви нові проблеми. Слідом за антикопськими виступами фундаменталістів наприкінці 1970-х років президент Садат в 1981 році уклав папу Шенуда III під домашній арешт в одному з монастирів і не випускав до 1985 року.
Вважається, що уряд пішов на цю міру, щоб продемонструвати свою неупередженість стосовно конфліктуючих сторін. Проте, такого роду втручання в справи Коптської Церкви стурбувало багатьох християн у Єгипті. В 1997 році почастішали напади ісламських збройних груп на коптів.
Коптська літургія походить від грецького олександрійського чину й уже в ІV столітті почала здобувати свої характерні риси. Цей процес відбувався, в основному, у монастирях, коптська літургія дотепер має чимало особливостей монастирської служби. її служать на коптській й арабській мовах.
19 липня 1994 року Коптський православний патріархат прийняв невелику Правосларну Церкву Британських островів під свою юрисдикцію як окрема єпархія, що поширюється на Великобританію й Ірландію, цю Церкву перейменували в Британську Православну Церкву, а ії предстоятель, митрополит Серафім Гластонберійський, одержав нове ім'я авва Серафім Ель Сурнані.
МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ: ЄГИПЕТ, ДІАСПОРА В ЄВРОПІ, АФРИЦІ, АВСТРАЛІЇ Й АМЕРИЦІ
ГЛАВА: ПАПА ШЕНУДА ІІІ (НАРОДИВСЯ В 1923 РОЦІ, ОБРАНИЙ В 1971 РОЦІ)
ТИТУЛ: ПАПА ОЛЕКСАНДРІЙСЬКИЙ, ПАТРІАРХ ПРЕСТОЛУ СВ. МАРКА
РЕЗИДЕНЦІЯ: КАЇР (ЄГИПЕТ)
ЧИСЕЛЬНІСТЬ; 3 900 000 (7)
Сірійська Церква
Маланкарська Сірійська Церква
Еритрейська Церква
Українська Православна Церква — Київський патріархат й Українська Автокефальна Православна Церква
Білоруська Автокефальна Православна Церква
Македонська Православна Церква
Старостильні Православні Церкви
Східно-католицькі церкви
ЦЕРКВИ, ЩО НЕ МАЮТЬ ПАРАЛЕЛЕЙ У ПРАВОСЛАВ'Ї