В економічній літературі неповні витрати деколи ототожнюють з прямими витратами, а систему обліку називають "директ-костинг". Вважається, що саме в цій системі досягається високий ступінь інтеграції обліку, аналізу і фінансового менеджменту.
Систему "директ-костинг" запровадив у 1936 р. американський економіст Джонатан Гарррісон. На початку практичного застосування директ-костингу до собівартості включалися тільки прямі змінні витрати. Непрямі витрати без віднесення до об'єкта витрат відносили безпосередньо на зменшення фінансового результату. Така методика повністю відповідала назві, оскільки "direct* - означає прямий, точний напрям; "cost" - витрати, собівартість. Частина витрат спрямовувалася на формування собівартості, а частина - на зменшення фінансового результату. Згодом директ-костинг трансформувався в систему, при якій до собівартості почали включати не лише прямі (основні) змінні витрати, а і змінні накладні витрати. Тому назва директ-костингу вже не відображала сутності способу і з'явився термін "верібл-костинг" (змінні витрати).
Особливостями директ-костингу є те, що облік і планування собівартості здійснюється тільки за змінними витратами, а постійні витрати безпосередньо списуються на фінансовий результат, запаси оцінюються за змінними витратами, існує можливість багатоспупінчатої побудови Звіту про фінансові результати з метою аналізу внеску у покриття постійних витрат та отримання прибутку окремих сегментів діяльності.
Крім того зауважимо, що маржинальний доходом визнають, з одного боку, різницю між виручкою (доходом) та змінними витратами, а з іншого - суму постійних витрат і прибутку. Розрахункові формули для маржинального доходу (СМ) можна вивести із рівняння виручки (доходу) (У), яка повинна забезпечити покриття постійних (Я?) та змінних ( УС) витрат і забезпечити отримання прибутку (Р):
Якщо видозмінити рівняння наступним чином: V - УС = ґС + Р, то побачимо, що слушним є як визначення, притаманне європейським економістам - маржинальний дохід (СМ= V- УС), так і англомовним економістам, які частіше використовують поняття внесок у покриття (СМ = + Р). Необхідно наголосити головне: маржинальний дохід показує внесок у покриття постійних витрат та отримання прибутку.
Наявність у розрахунках маржинального доходу забезпечує можливість оцінювання діяльності підрозділів, внеску окремих видів продукції в загальні результати, прийняття рішення щодо ціноутворення при наявності вільних виробничих потужностей тощо. На практиці застосовують два варіанти директ-костингу:
- простий, згідно з яким у собівартість включаються лише прямі змінні витрати;
- розвинутий, згідно з яким у собівартість продукції включаються крім прямих змінних витрат також прямі постійні витрати на виробництво і реалізацію продукції. Розглянемо приклад.
Таблиця 6.4. Розрахунок фінансового результату (простий директ-костинг) (грн)
Показник | Сегменти діяльності | |||
А | В | С | Разом | |
Виручка від реалізації, | 25000 | 30000 | 50000 | 105000 |
Прямі змінні витрати | 18000 | 25000 | 32000 | 75000 |
Маржинальний дохід | 7000 | 5000 | 18000 | 30000 |
Коефіцієнт маржинального доходу | 0,28 | 0,17 | 0,36 | 0,29 |
Постійні витрати | 21000 | |||
Фінансовий результат | 9000 |
В результаті розрахунку встановлено, що виручка від реалізації покриває понесені витрати. Відносний показник маржинального доходу (коефіцієнт) показує ступінь вигідності окремих сегментів діяльності. Так, сегмент С має найбільший внесок в покриття загальних постійних витрат. Отже, завдяки використанню директ-костингу за кожним сегментом можна визначити його рейтинг, що важливо для планування обсягів діяльності. При простому директ-костингу не відслідковуються причинно-наслідкові зв'язки між видами продукції та постійними витратами. Тому від загальної суми маржинального доходу віднімають загальну суму постійних витрат, а отже обчислюють загальний фінансовий результат. Застосування розвинутого директ-костингу пов'язано з тим, що деякі специфічні постійні витрати можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного сегменту (без умовного розподілу). У розрахунках виділяють показник "напівмаржа" різниця між маржинальним доходом та прямими постійними витратами.
Таблиця 6.5. Розрахунок фінансового результату (розвинутий директ-костинг)
Показник | Сегмент діяльності | |||
А | В | С | Разом | |
Виручка від реалізації | 10000 | 13000 | 1000 | 24000 |
Змінні витрати (прямі) | 6000 | 5000 | 500 | 11500 |
Маржинальний дохід 1 | 4000 | 8000 | 500 | 12500 |
Прямі постійні витрати | 1000 | 6000 | 200 | 7200 |
Маржинальний дохід 2 (напівмаржа) | 3000 | 2000 | 300 | 5300 |
Коефіцієнт маржинального доходу 2 | 0,3 | 0,15 | 0,3 | 0,22 |
Загальні постійні витрати | 5000 | |||
Фінансовий результат | 300 |
Отже, не дивлячись на те, що сегмент В має найсуттєвіший внесок в покриття постійних витрат (8000 грн), вигідність його вдвічі менша, ніж сегментів А і С. Рішення щодо виробництва найрентабельніших сегментів приймається на основі абсолютної та відносної суми маржинального доходу.
Крім того, якщо виникатиме необхідність оцінки в умовах наявності обмежувальних чинників (І), можна буде скористатися коефіцієнтом маржинального доходу на одиницю обмежувального чинника (/гш), визначеного за формулою:
де СМ - маржинальний дохід; Ь - обмежувальний чинник.
Розглянемо приклад. Підприємство розглядає пропозиції трьох замовників, маючи обмежену кількість робітників для їх виконання.
Таблиця 6.6. Розрахунок фінансового результату у розрізі замовлень
Показник | Замовлення | |||
1 | 2 | 3 | Разом | |
Виручка від реалізації, грн | 25000 | 30000 | 50000 | 105000 |
Прямі змінні витрати | 18000 | 25000 | 32000 | 75000 |
Маржинальний дохід | 7000 | 5000 | 18000 | 30000 |
Коефіцієнт маржинального доходу (у % до виручки) | 0,28 | 0,17 | 0,36 | 0,29 |
Необхідна кількість люди-но-год. | 50000 | 45000 | 180000 | X |
Коефіцієнт маржинального доходу (у % до к-ті людино-год.) | 0,14 | 0,11 | 0,10 | X |
Постійні витрати | 21000 | |||
Фінансовий результат | 9000 |
Не дивлячись на те, що за замовленням №3 найвищий коефіцієнт маржинального доходу (0,36), при наявності обмежувального чинника цей сегмент є найменш привабливим (ка~ 0,10 і є найменшим).
Термінологічний словник
Змінні витрати - витрати, що змінюються прямо пропорційно до зміни обсягу діяльності (або іншого фактора витрат).
Напівзмінні витрати - витрати, які змінюються, але не прямо пропорційно до зміни обсягу діяльності (або іншого фактора витрат).
Напівпостійні витрати - витрати, що змінюються ступінчасто при зміні обсягу діяльності.
Невизначеність, непевність - відсутність достатньої інформації про можливі події.
Калькулювання неповних (змінних витрат) - метод калькулювання, який передбачає включення у собівартість продукції тільки змінних виробничих витрат.
Калькулювання на основі діяльності - це метод калькулювання, що передбачає спершу групування накладних витрат за основними видами діяльності, а потім розподіл їх між видами продукції, виходячи з того, які види діяльності потрібні для виготовлення цієї продукції.
Калькулювання повних витрат - метод калькулювання, який передбачає включення у собівартість усіх (змінних і постійних) виробничих витрат.
Маржинальний дохід (СМ) - різниця між доходом від реалізації продукції та сукупними змінними витратами підприємства, або різниця між ціною та змінними витратами на одиницю, або сума постійних витрат і прибутку (внесок у покриття).
7.1. Сутність і можливості нормативного обліку
7.2. Організація обліку відхилень від норм і складання нормативної калькуляції
7.3. Поняття про аналіз відхилень
7.4. Приклади дослідження відхилень
Модуль 3. Специфічні методики управлінського обліку
Тема 8. Аналіз взаємозв'язку витрат, обсягу діяльності та прибутку (воп-аналіз)
8.1. Мета аналізу взаємозв'язку "витрати - обсяг - прибуток"
8.2. Методи аналізу взаємозв'язку "витрати - обсяг - прибуток"
1.1. Метод рівняння