Кількість релігійних організацій в Україні.
Показник | 1996 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Всього | 17045 | 24311 | 25942 | 27446 | 28740 | 29699 | 30507 |
Центри, управління (єпархії, діоцензії тощо) | 161 | 241 | 248 | 269 | 285 | 294 | 299 |
Громади | 16583 | 23400 | 24919 | 26343 | 27569 | 28481 | 29262 |
Монастирі | 147 | 277 | 317 | 344 | 365 | 378 | 386 |
Місії | 79 | 214 | 242 | 261 | 283 | 298 | 309 |
Братства | 17 | 53 | 69 | 73 | 75 | 75 | 76 |
Духовні навчальні заклади | 58 | 126 | 147 | 156 | 163 | 173 | 175 |
Кількість священнослужителів | 15315 | 22626 | 24509 | 29991 | 26641 | 27902 | 28431 |
Кількість недільних шкіл | 4597 | 7684 | 9057 | 9974 | 11501 | 12039 | 12522 |
Додаток 5 ХРИСТИЯНСТВО. ДОВІДКОВА ІНФОРМАЦІЯ
Основні християнські свята і пости
Великдень — головне християнське свято, встановлене на честь чудодійного воскресіння розіп'ятого на хресті Ісуса Христа, про що розповідається в Євангеліях. Відзначається у першу неділю після весняного рівнодення, в час появи нового місяця. Для підрахунку дати святкування складають певні таблиці (пасхалії). У православних церквах Великдень припадає на період з 22 березня по 23 квітня включно за юліанським календарем.
Різдво Христове — одне з головних християнських свят, установлене згідно з церковним віровченням на честь народження Ісуса Христа. Відзначається 25 грудня. Розбіжність у часі святкування Різдва Христового різними церквами пов'язана з тим, що деякі церкви (Руська, Болгарська, Сербська та інші православні церкви) користуються юліанським календарем, в якому 25 грудня відповідає 7 січня за григоріанським календарем.
Трійця — свято начесть сходження Святого Духа на апостолів, що тлумачиться церквою як початок швидкого поширення християнства. Відзначається на 50-й день від Великодня і зазвичай припадає на останні дні травня або початок червня.
Стрітення Господнє — свято на честь зустрічі (стрітення) праведником Сімеоном месії — дитини Христа, якого принесли у храм для посвячення Богові. Відзначається 2 (15) лютого.
Хрещення Господнє (Богоявления) — свято на честь хрещення Ісуса Христа пророком Іоанном Хрестителем у річці Йордан. Відзначається 6 (19) січня церемонією освячення (Йордань).
Преображення — свято на честь преображения Ісуса Христа, який виявив своїм учням незадовго до страждань на Голгофі свою Божественну природу. Відзначається 6 (19) серпня.
Вхід Господній в Єрусалим (Вербна неділя) — свято на честь в'їзду Христа в Єрусалим, мешканці якого вітали Сина Божого, кидаючи перед ним на дорогу пальмові гілки. У народному побуті свято отримало назву "Вербна неділя", бо у Росії та Україні замість пальмових гілок використовували гілки верби, що якраз розпускається на цей час. Відзначається в останню неділю перед Великоднем.
Вознесіння — свято на честь вознесіння Христа на небо. Відзначається на 40-й день після Великодня.
Здвиження — свято на спомин так званого здвиження в IV ст. в Єрусалимі над натовпом віруючих хреста, на якому, згідно з легендою, був розіп'ятий Христос. Відзначається 14 (27) вересня.
Різдво Богородиці — свято на честь народження Діви Марії — матері Христа. Відзначається 8 (21 вересня).
Уведення до храму Богородиці — свято в пам'ять урочистого вступу трирічної Марії (майбутньої матері Ісуса) до Єрусалимського храму, куди її віддали батьки на виховання. Відзначається 21 листопада (4 грудня).
Благовіщення — свято, пов'язане з християнським переказом про те, як архангел Гавриїл повідомив Діві Марії "благу вість" про майбутнє народження у неї божественного немовляти. Відзначається 25 березня (7 квітня).
Успіння Пресвятої Богородиці — свято, що відзначається як день пам'яті Діви Марії — матері Христа. Святкується 16 (28) серпня.
Покров Пресвятої Богородиці — свято на згадку про появу близько 910 р. у Влахернському храмі в Константинополі Богородиці, яка розкрила свій покров над усіма віруючими. Відзначається 1 (14) жовтня.
Піст — утримання на певний термін від вживання будь-якої їжі або окремих її видів (особливо м'яса). На пости припадає близько 200 днів у православному церковному календарі. Кожний віруючий зобов'язаний поститися у середу і п'ятницю упродовж всього року, у Святий вечір, у день усікновення голови Іоан-на Хрестителя, у свято здвиження хреста Господнього. Окрім цього є чотири багатоденні пости:
• весняний (великий) — починається з понеділка, після Сиро-пусної неділі (масляної) і триває близько 7 тижнів, аж до Великодня;
• літній (Петрів) — починається у перший понеділок після духова дня і закінчується 29 червня, в день святих Петра і Павла;
• осінній (Успінський) — триває 15 днів перед святом Успіння;
• зимовий (Різдвяний, або Пилипів) — починається за 40 днів перед Різдвом Христовим.
Тридцять тяжких гріхів у православ'ї
Згідно з православним розумінням, людина є грішною від природи, народження. У міру соціалізації індивідів їхня гріховність збільшується, тому що гріхів у православ'ї велика кількість, і сам їхній перелік не залишає людям жодних можливостей для безгрішного буття. Тому віруючі повинні час від часу відкривати свої гріхи священикові й отримувати від нього прощення як від самого Господа. Походить таїнство покаяння від давніх очищувальних обрядів. У православ'ї воно є ефективним засобом духовного впливу на людей, відкриває перед віруючими можливість "звільнитись" від будь-яких гріхів, а отже, зберегти перспективу потрапити до Царства Божого після смерті. У православ'ї поруч із таємною практикується спільна сповідь, коли одночасно каються у своїх гріхах усі віруючі, які присутні у храмі. При цьому підґрунтям для "відпущення гріхів" є величезна сукупність "добрих справ", що були здійснені Ісусом Христом за період його перебування на Землі серед людей.
Серед більшості гріхів у православному розумінні особливо виділяються тридцять, три перших з яких належать до таких, що не мають прощення взагалі.
1. Неприродний статевий зв'язок. Цей гріх містить у собі спаплюження початку життя, тіла, суперечить "Дереву життя".
Сюди ж належать гомосексуалізм, лесбійське кохання, інцест. Не можна не тільки віддаватись таким гріхам, а й думати про них, не можна спілкуватися з людьми, що роблять такі гріхи.
2. Потурання чужим гріхам.
3. Убивство праведної людини — навмисне вбивство, дітовбивство, аборт, доведення іншої людини до самогубства.
4. Укладення кровноспорідненого шлюбу.
5. Розлад "улаштування усиновленого сина".
6. Боягузтво, страх, підлість.
7. Опоганення і забруднення землі — хижацьке браконьєрство, вирубка лісів, спаплюження природи.
8. Хибна віра, забобони.
9. Поклоніння одночасно кільком Богам.
10. Розкрадання.
11. Підбурювання до крадіжки.
12. Паразитизм.
13. Пияцтво.
14. Зневіра, атеїзм.
15. Чорна магія, чаклунство.
16. Зрада.
17. Порушення клятви.
18. Зловживання владою.
19. Бійки, хуліганство.
20. Шантаж, привласнення чужих речей.
21. Навіювання сумнівів з приводу віри.
22. Рабство, плутанина, наклеп.
23. Гордість та пихатість.
24. Запроданство.
25. Невдячність.
26. Нав'язування іншим своєї волі.
27. Мародерство.
28. Садомазохізм або цькування людей словами.
29. Жадність, здирництво.
30. Заздрість.
Таблиця 1. Назви книг Старого Завіту у християн та іудеїв, їх автори і час написання
№ | Іудаїсти | Християни | Автори за іудейсько-християнською традицією,час написання | |||
Православні, старообрядці і секти православного походження | Католики | |||||
1 | Тора, або Закон Буття, або Берешит ("На початку") | П'ятикнижнся Мойсея | а кінець останньої глави Второзакония — Ісус Навин, XVI— XV ст. до н. е. | |||
1. Буття (з 436 незначними доповненнями до давньоєвр. тексту) | 1. Буття, або Генезис | |||||
2 | Вихід, або Веєлле Шемот ("І ось Імена") | 2. Вихід (з 369 доповненнями | 2. Вихід, або Ексо-ДУС | |||
со | Левіт, або Вайїкра ("І прикликав*') | 3. Левіт (з 113 доповненням) | 3. Левіт, або Левіті-кус | |||
4 | Числа, абоБемідбар("Упустелі") | 4. Числа (з 150 доповненнями) | 4. Числа, або Нумери | |||
5 | Второзаконня, або Елле-гадебарім ("І ось слова") | 5.Второзакония (з 293 доповненнями) | 6.Второза-коння, або Деутерономіум | |||
6 | Ісуса Навина, або Іешуа | 6. Ісуса Навина (з 222 доповненнями) | 6.Ісуса Навина | Ісус Навин, ХVст. до н. е., закінчував Саму-їл | ||
7 | Суддів, або Шофетім | 7. Суддів (з 118 доповненням) | 7. Суддів | Самуїл, XI ст. до н. е. | ||
8 | РуФ | 8. Руф (з 22 доповненням) | 8. Руф | Частково пророки Наган і Гад, X ст. до н. е. | ||
9 | І Самуїл а | 9.1 Царств | 9.1 Самуїла | Самуїл | ||
10 | II Самуїла | 10. II Царств | 10.11 Самуїла | Самуїл | ||
11 | І Царів | 11. III Царств | 11.1 Царів | Єремія та інші пророки IX— VI ст. до Н. Е. | ||
12 | II Царів | 12. IV Царств | 12. II Царів | |||
13 | І Дибрегаййамім ("Діяння часів"), або Хроніки | 13.1 Параліпо-менон (з 18 доповненнями) | 13.1 Хроніки | Ездра, у V. ст. До н. е. | ||
14 | Дибрегаййамім ("Діяння часу"), або Хроніки | 14. ІІПараліпо-менон (з 39 доповненнями, у тому числі значними) | 14. II Хроніки | Ездра, у V ст. до н. е. | ||
15 | Ездра | 15. Ездри(з5 доповненнями) | 15.1 Ездри | Ездра, у V ст. до н. е. | ||
16 | Неємія | 16. Неємія (з 2 доповненнями).17. П Ездри*18. Товіта * 19.Іудіфі* | 16. II Ездри (іноді Неємії)17. III Ездри18. Товіта 19.Іудіфі | Неємія, у Vcт. до н. е. IV—ПІ ст. до н. е. Нібито записи самого Товіти, ЛГЇЇст. до н. е. | ||
17 | Есфір | 20. Есфірі (з 28 доповненнями) | 20. Есфірі | Мужі великої синагоги, V— IV ст. до н. е. | ||
118 | Іов | 21. Іова (з незначними доповненнями) | 21.Іова | Різні думки. Приписують Мойсею (XV ст. до н. е.), Соломону (X ст. до н. е.) та іншим авторам | ||
19 | Техіллім ("Псалми") | 22. Псалтир (з 15 незначними доповненнями і зайвим 151-м псалмом Давида на єдиноборство з Голіафом) | 22. Псалтир | Давид і 10 інших авторів. X—V ст. до н. е. | ||
20 | Мішле ("Притчі") | 23. Притчей Соломонових (45 невеликих доповнень) | 23. Притчей Соломонових | Соломон, X ст. до н. е., і друзі Єзекії у УШ ст. до н. е. | ||
21 | Кохелет ("Проповідник") | 24.Екклезіаста, або Проповідника (тільки одне вставне слово) | 24. Екклезіаста | Соломон, X ст. до н. е. у виданні друзів Єзекії у ШІ ст. до н. е. | ||
22 | Дирхалширім "Пісня пісень") 1 | 25. Пісня Пісень | 25. Пісня Піснями | Ті самі | ||
23 | 26. Премудрості Соломона*.27. Премудрості Ісуса, сина Сіраха | 26. Премудрості Соломона.27. Премудрості Ісуса, сина Сіраха | Думки різні. IIст. дон. е., сам Сірах | |||
24 | Ісаї | 28. Ісаї (7 невеликих доповнень і 3 різночитання) | 28. Ісаї | Сам Ісайя, у VIII ст. до н. е. | ||
25 | Єремія | 29.Єремії(3 невеликих доповнення і 2 різночитання) | 29. Єремії | Сам Єремія, у VI ст. до н. е. | ||
26 | Плач Єремії | 30. Плач Єремії31. Послання Єремії* | 30. Плач Єремії31. Послання Єремії | Сам Єремія, у VI ст. до н. е. Думки різні (VI— V. до н. е.) | ||
26 | Ієзекіля | 32. Ієзекіля (3 незначні доповнення) | 32. Ієзекіля | VI ст. до н. е. | ||
27 | Даниїла | 33. Даниїла (з додатками "Пісні трьох отроків у пещі" в гл. 3 і гл. 3 і 14 в кінці книги) | 33. Даниїла | VI ст. до н. е., сам Даниїл | ||
28-39 | Малі пророки: Осія, Іоіль, Амос, Авдій, Іона, Міхей, Наум, Аввакум, Софо-нія, Агтей, Захарія, Ма-лахія | 34—46. Малі пророки: Осія, Іоіль, Амос, Авдій, Іона, Міхей, Наум, Аввакум, Со-фонія, Агтей, Захарія, Малахія (на всі книги 4 слова доповнень у Осії, Аввакума і Захарі!) | 34—46. Малі пророки: Осія, Іоіль, Амос, Авдій, Іона, Міхей, Наум, Аввакум, Софонія, Агтей, Захарія, Малахія | Між IX і V ст. до н. е., все писали самі | ||
47—49.1—Ш Маккавейські* | 47—49.1— ПІ Маккавейські* | 47-49.1—III Маккавейські* | ||||
50. Ш Вздри* | 50—51. Здебільшого діляться на дві: IV і V Ездри | III і II ст. до н. Є. | ||||
Примітки
1. Для протестантів і сектантів протестантського походження текст Біблії є точним перекладом давньоєврейської Біблії, без будь-яких доповнень, а назви відповідають (у російських виданнях) назвам книг у православній російській Біблії і (неросійською мовою) у католицькій.
2. * Неканонічні книги.
Таблиця 2. Назви книг Нового Завіту
Назва книг | їх автори і час появи за церковною традицією | ||
Євангелія (4) | |||
1 | ВІД Матфея | Перший євангеліст, апостол із 12, писав для євреїв, 42 н. е. | |
2 | Від Марка | Другий за часом євангеліст, апостол а 70, Марк — учень апостола Петра; писав для римлян, 62—67 н ,е. | |
3 | Від Луки | Третій за часом євангеліст, апостол з 70, лікар Лука, 1-й іконописець; писав для греків, 55 н. е. | |
4 | Від Іоанна | Апостол з 12, улюблений учень Христа, Іоанн Богослов; писав пізніше за всіх інших — кінець І ст. н. е. | |
5 | Діяння апостолів | Лука, автор Євангелія, учень Павла, 63н. е., Рим | |
6 | Соборні послання (7) Іакова | "Брат Господній", апостол із 12,42— 55 н. е., Єрусалим | |
7 | І Петра | Петро, апостол із 12; 63—64 н. е., Рим | |
8 | ІІ Петра | Петро, апостол із 12,65—66 н. е., Рим | |
9 | І Іоанна | Автор Євангелія, апостол із 12, Іоанн Богослов; 97—98 н. е., Ефес | |
10 | II Іоанна | Автор Євангелія, апостол із 12, Іоанн Богослов; кінець І ст. н. е., Ефес | |
11 | III Іоанна | Автор Євангелія, апостол із 12, Іоанн Богослов; кінець І ст. н. е., Ефес | |
12 | Іуди | Апостол з 12, Іуда (не Іскаріот, не зрадник); 63—65 н. е., Палестина | |
13 | Послання апостола Павла (14) | Апостол Павло, у минулому переслідувач християн, учень Гамаліїла Савла | |
Назва книг | їх автори і час появи за церковною традицією | ||
14 | Римлянам | 59 н. е., під час третьої подорожі 53 н. е. | |
15 | І коринфянам | ||
16 | II коринфянам | ||
17 | Галатам | 56 н. е.? під час першого ув'язнення | |
18 | Ефесянам | 63 н. е. | |
19 | Филипіянам | 63 н. е?. під час другої подорожі | |
20 | Колосянам | 63 н. е. | |
22 | І Тимофію | 65 н. е., після звільнення із ув'язнення | |
23 | II Тимофію | 67 н. е. | |
24 | Титу | 64 н. е. | |
25 | Філімону | 63 н. е., підчас першого ув'язнення | |
26 | Євреям | 65 н. е., після звільнення з ув'язнення | |
27 | Апокаліпсис, або Одкровення Іоанна Богослова | Апостол із 12 і євангеліст, Іоанн Богослов, у 68 н. е., на острові Патмос. Однак є й інші думки (41—54,95—96 н, е.) | |
Таблиця 3. Найдовші книги в Біблії
№ | Книга | Кількість слів |
1 | Псалтир | 42 732 |
2 | Пророка Ієремії | 42 729 |
3 | Пророка Єзекіїля | 39 442 |
4 | Буття | 38 520 |
5 | Пророка Ісайї | 37 078 |
6 | Числа | 32 943 |
7 | Вихід | 32 767 |
8 | Второзакония | 2 802 |
9 | Друга книга Царств | 26123 |
10 | Євангелія від Луки | 25 986 |
Таблиця 4. Найбільш поширені християнські течії
№ | Течія | Кількість послідовників |
1 | Католики | 1 200 000 000 |
2 | Православні | 170 000 000 |
3 | П'ятидесятники | 105 756 000 |
4 | Лютерани | 84 521000 |
5 | Баптисти | 67146 000 |
6 | Англікани | 80 000 000 |
7 | Пресвітеріанці | 47 972 000 |
8 | Методисти | 25 599 000 |
9 | Адвентисти сьомого дня | 10 650 000 |
10 | Церква Христа | 6 400 000 |
Християнські заповіді
1. Хай не буде тобі інших Богів перед Мене!
2. Не сотвори собі кумира.
3. Не призивай Ім'я Господа, Бога твого, надаремно.
4. Пам'ятай день суботній, щоб святити його!
5. Шануй батька свого та матір свою.
6. Не убий!
7. Не чини перелюбу.
8. Не кради.
9. Не свідчи неправдиво на батька свого.
10. Не жадай дому ближнього свого, не жадай жони ближнього свого.
(Книга Вихід, Глава 20)
Таблиця 5. Дні православної і католицької Пасхи
Рік | Православна Пасха | Католицька Пасха | Православні церкви упорядковують Пасхалії за юліанськимкалендарем, а католицькі — за григоріанським. Цим пояснюються розбіжності у днях святкування Пасхи різними християнськими церквами | |
ст. ст. | Н. ст. | |||
2004 | 29.08 | 11.04 | 11.04 | |
2005 | 18.04 | 01.05 | 27.03 | |
2006 | 10.04 | 23.04 | 16.04 | |
2007 | 26.03 | 08.04 | 08.04 | |
2008 | 14.04 | 27.04 | 23.03 | |
2009 | 06.04 | 19.04 | 12.04 | |
2010 | 22.03 | 04.04 | 04.04 |
Таблиця 6. Поширення християнства
№ | Країна (без Росії і України) | Кількість послідовників |
1 | США | 182 647 000 |
2 | Бразилія | 157 973 000 |
3 | Мексика | 88 380 000 |
4 | Китай | 73 300 000 |
5 | Філіппіни | 65 217 000 |
6 | Німеччина | 63 322 000 |
7 | Італія | 47 403 000 |
8 | Франція | 45 642 000 |
9 | Нігерія | 38 969 000 |
10 | Демократична Республіка Конго | 37 922 000 |
Примітка. Християнські общини є практично у всіх країнах світу, проте точну кількість прихильників цієї релігії підрахувати дуже важко. Наприклад, у Великобританії (за даними 1995 р.) 37 394 000 осіб вважали себе християнами, проте лише 6 000 000 із них регулярно відвідували церкву; в Україні у 2004 р. це співвідношення у відсотках становило від 40 до 60 і 6 — насправді.
Таблиця 7. Найбільш часто вживані імена в Біблії
№ | Ім'я | Старий Завіт | Новий Завіт | Всього |
1 | Бог | 2749 | 1356 | 4105 |
2 | Ісус(984) Христос (576) | 0 | 1560 | 1560 |
со | Давид | 1005 | 59 | 1064 |
4 | Мойсей | 767 | 80 | 847 |
5 | Іаков | 350 | 27 | 377 |
6 | Аарон | 347 | 5 | 352 |
7 | Соломон | 293 | 12 | 305 |
8 | Йосип | 215 | 35 | 250 |
9 | Авраам | 176 | 74 | 250 |
10 | Єфраїм | 182 | 1 | 183 |
11 | Бенджамін | 162 | 2 | 164 |
Серед назв місцевості найвживанішим словом е Ізраїль — 2600разів.
Таблиця 8. Найкоротші книги Біблії
№ | Книга | Кількість слів |
1 | Трете послання Іоанна | 296 |
2 | Друге послання Іоанна | 295 |
3 | Послання до Філімона | 431 |
4 | Послання Іуди | 609 |
5 | Книга Пророка Авдія | 670 |
6 | Послання до Тіта | 899 |
7 | Друге послання до Фессалонікійців | 1 023 |
8 | Книга Пророка Аггея | 113 |
9 | Книга Пророка Наума | 1 286 |
10 | Книга Пророка Іони | 1 323 |
Головні свята мусульман
Мусульманський місячний календар
З висловлювань Мухаммеда
ВІДПОВІДІ НА ТЕСТИ
ЛІТЕРАТУРА
Вступ
1.1. Вступне слово
1.2. Структура навчального посібника
1.3. Особливості вивчення еристики