5.1. Правило свободи. Типові помилки
Правило свободи формулюють так.
Сперечальники не повинні ставити перешкоди один одному при висуванні своїх точок зору та при критиці точок зору опонента.
Порушення правила виникає в таких випадках.
А. Сперечальник може накласти обмеження на аргументацію співрозмовника.
У результаті такого порушення правила свободи сперечальники можуть допустити такі помилки:
o об'явлення точки зору священною;
o накладання табу на точку зору.
"Об'явлення точки зору священною" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли супротивнику забороняють висловити точку зору на підставі того, що її кваліфікують як священну.
Приклад "Я збираюся відремонтувати кухню. Ми можемо обговорювати все, що завгодно: стиль, планування, все, що захочеш.. Єдине, що не обговорюється, це те, чи будемо ми робити ремонт. Ремонт ми будемо робити обов'язково".
"Накладання табу на точку зору" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли супротивнику забороняють висловити точку зору на підставі того, що її кваліфікують як табу.
Приклад "Тобі не треба було говорити про це. Про мертвих погано не говорять".
Б. Сперечальник може обмежити свободу дій іншої сторони.
Це можна зробити двома способами.
По-перше, примусити співрозмовника відмовитися від обґрунтування своєї точки зору або критики точки зору супротивника.
Найрадикальніший спосіб у такій ситуації - не допустити опонента до дискусії за допомогою фізичної сили. Крім того, застосовують різноманітні погрози неприємних наслідків (зокрема, застосовування насильства) або примушування чи шантаж.
Подібні дії в еристиці кваліфікують як помилку в суперечці, яка виникає через порушення правила свободи. Ії називають:
o аргумент до палки (паличний аргумент, довід до палки, argumentum ad baculum).
"Аргумент до палки" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли сперечальник погрожує супротивнику з метою перешкодити йому вільно аргументувати свою точку зору.
Приклад "Звичайно, ви самі повинні вирішити це питання, але пам'ятайте, що ми - ваші найголовніші клієнти".
Застосовуючи аргумент до палки, треба пам'ятати, що як тільки небезпека зникне, опонент знову почне суперечити або діяти так, як він хоче.
Ще одним способом тиснути на іншу сторону є гра на емоціях, або емоційний шантаж. Такі дії в еристиці кваліфікують як помилку в суперечці. Ії називають:
o аргумент до жалю (argumentum ad misericordiam).
"Аргумент до жалю" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли сперечальник посилається на тяжкі обставини, скрутне становище тощо з метою викликати жаль та співчуття.
Приклад "Як ви могли так поставитися до моєї роботи? Я працював над нею вдень і вночі".
По-друге, сперечальник може порушити правило свободи, дискредитуючи супротивника перед аудиторією.
Це дуже поширена помилка в суперечці, яку називають:
o аргумент до людини (argumentum ad hominen).
"Аргумент до людини" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли сперечальник застосовує особисті напади на опонента з метою відвернути увагу від змісту того, що говорить супротивник, і подати його особу як предмет звинувачень та критики.
Навіть якщо зауваження щодо супротивника слушні, цей прийом некоректний, оскільки змінює предмет суперечки.
Приклад Саме про цей аргумент йдеться в одній з гуморесок М. Жванецького. "Ми оволодіваємо значно вищим рівнем суперечки - суперечкою без фактів. Суперечкою на темпераменті. Суперечкою, що переходить від голослівних тверджень на особу партнера. Що може говорити кульгавий про мистецтво Ван Гога? Якщо йому одразу заявити, що він кульгавий, він визнає себе переможеним. Про що може сперечатися людина, яка не обміняла паспорт? Які погляди на архітектуру може висловити чолов'яга без прописки? Впійманий на гарячому, він визнає себе переможеним. І взагалі, чи може нас цікавити думка людини лисої і з отаким носом?
Нехай спочатку виправить ніс, відростить волосся, набере вагу, виправить ходу, а вже потім висловить щось несуперечливе - ми його зрозуміємо".
Існують різновиди аргументу до людини. Серед них типовими є:
o пряма атака;
o непряма атака (отруєння джерела);
o ти також (tu quoque).
"Пряма атака" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли сперечальник приписує супротивнику недоліки (реальні або уявні) з метою зображення його в кумедному вигляді, критики його розумових здібностей, підриву довіри до його міркувань.
Приклад "Мені було так прикро слухати його відповідь, що я навіть не буду брати на себе відповідальність щось говорити з приводу його інсинуацій. Людина несповна розуму".
"Непряма атака" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли сперечальник робить власні припущення щодо особистих мотивів супротивника, які він намагається репрезентувати як розумні судження.
Приклад "Вона думає, що саме чоловіки є причиною поганого положення жінок у суспільстві. Я не можу позбутися думки, що, мабуть, колись у минулому вона прала брудні шкарпетки чоловіка, якого не дуже любила, і саме тому втратила здатність думати".
"Ти також" - це помилка, яка має місце в суперечці, коли сперечальник невиправдано підкреслює суперечності в словах та справах супротивника (суперечності між його попередніми й нинішніми думками або між словами та діями).
Схема цього прийому: "Ти також думаєш або робиш нераціонально".
Приклад "Ви стверджуєте, що маленькій дитині не треба робити ніяких щеплень, оскільки вони можуть спричинити різноманітні ускладнення. Тоді чому Ви самі, знаючи все про ускладнення, зробили своїй дитині всі щеплення? Може, тому, що Ви не хотіли, щоб Ваша дитина захворіла, наприклад, на дифтерію чи паротит?".
Міркування "ти також" передбачає, що будь-яка людина, яка діє непослідовно, не може бути правою. Хоча це не означає автоматично, що точка зору цієї людини не правильна. Для того щоб це встановити треба спочатку оцінити аргументи сперечальника.
5.2. Правило тягаря доведення. Типові помилки
5.3. Правило обґрунтування точки зору. Типові помилки
5.4. Правило критики точки зору. Типові помилки
5.5. Правило обґрунтування аргументів. Типові помилки
5.6. Правило заборони неправдивих аргументів. Типові помилки
5.7. Правило релевантності аргументації. Типові помилки
5.8. Правило подання аргументації. Типові помилки
5.9. Правило логічності. Типові помилки
5.10. Правило завершення суперечки. Типові помилки