На закінчення знову звернемося до назви даного параграфа і питання про співвідношення діяльності і спілкування. Кожна з позначених у дискусії з цього питання точок зору може бути зіставлена з функціями спілкування. Функції, у свою чергу, виділяються залежно від того, яка мета спілкування.
Якщо ціль спілкування виходить за його межі, а саме спілкування обслуговує предметну діяльність, допомагаючи зробити її більш успішною, корисною, радісною, то воно може розглядатися як підлегле, "включене" у взаємодію суб'єкта з об'єктом чи з іншим суб'єктом із приводу об'єкта.
Інша справа, якщо ціль спілкування в ньому самому, якщо цінне саме спілкування. Таке спілкування з товаришем, з коханою людиною. При такій взаємодії сторони, що беруть участь, рівнозначні. Таке і спілкування з мистецтвом заради одержання естетичного задоволення, душевного відгуку. Тут спілкування цілком тотожне діяльності, воно цілком поглинає людину, складаючи для неї вищу мету і зміст. Так само спілкування виявляється в грі.
Нарешті, спілкування може служити меті залучення партнера до свого досвіду, знань, цінностей. Тут немає симетрії сторін, але є прагнення до неї, бажання "підтягти" партнера, збагатити його. Яскравіше за все ця функція спілкування виявляється в навчанні, вихованні. Але в нього є і друга сторона — прагнення самому прилучитися до цінностей іншого, довідатися більше про світ і людину в ньому. Освіта не може бути без самоосвіти, а вихованню допомагають самовиховання, контакт, взаєморозуміння.
Отже, співвідношення діяльності і спілкування залежить від розуміння діяльності. Спілкування залишається за межами предметної діяльності, але воно цілком або частково збігається з діяльністю, що розуміється широко як різнобічний прояв активності людини.
Основні поняття
Спілкування. Функції спілкування.
Терміни
Комунікація. Діалог. Інформація.
Запитання для самоперевірки
1. Які основні точки зору на співвідношення діяльності і спілкування? Якій точці зору на співвідношення діяльності і спілкування ви віддаєте перевагу? Чому?
2. Що таке комунікація? Наведіть приклади комунікації, проаналізуйте їх з погляду змісту інформації, способу її передачі, характеристики учасників комунікації.
Завдання
1. Яка ваша думка про можливість спілкування людей, один із яких говорить наступне: "Помітьте, люб'язний доктор... що без дурнів було б на світі дуже нудно... Подивіться, от нас двоє розумних людей; ми знаємо заздалегідь, що про все можна сперечатися до нескінченності, і тому не сперечаємося; ми знаємо майже всі таємні думки один одного; одне слово для нас ціла історія; ми бачимо зерно кожного почуття крізь потрійну оболонку... Отже, розміну почуттів і думок між нами не може бути: ми знаємо один про одного усе, що хочемо знати, і знати більше не хочемо; залишається один засіб: розповідати новини. Скажіть же мені яку-небудь новину?" (М.Ю. Лермонтов )
2. Пам'ятаєте характеристику однієї з героїнь роману "Дванадцять стільців" І, Ільфа й Є. Петрова: "Словник Вільяма Шекспіра, за підрахунком дослідників, складав 12000 слів. Словник негра з людожерського племені мумбо-юмбо складає 300 слів. Еллочка Щукіна легко і вільно обходилася тридцятьма"? Далі автори роману наводять найбільш типові слова з лексикона Еллочки. Іронізуючи над своєю героїнею, Ільф і Петров дають такий переклад Еллочкиного "хо-хо!" - вигуку, виданого нею в момент приміряння дуже милої крепдешинової блузки. "Спрощено почуття ці можна було висловити наступною фразою: "Побачивши мене такою, чоловіки схвилюються. Вони затремтять . Вони підуть за мною на край світу, заїкаючись від любові. Але я буду холодна. Хіба вони варті мене? Я - найкрасивіша. Такої елегантної кофтинки немає ні в кого на земній кулі".
Чи можна вважати, що спілкування за допомогою обмеженого набору слів, термінів, знаків може бути досить ефективним? Свою відповідь аргументуйте.
СОЦІАЛЬНІ НОРМИ
СОЦІАЛЬНИЙ КОНТРОЛЬ
ПОВЕДІНКА, ЩО ВІДХИЛЯЄТЬСЯ ВІД НОРМ
ЗЛОЧИННІСТЬ
АЛКОГОЛІЗМ І НАРКОМАНІЯ
§ 7. Право в системі соціальних норм
МОРАЛЬ І ПРАВО
СИСТЕМА ПРАВА
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАННЯ ЯК ДІЯЛЬНІСТЬ