Соціальна географія - Шевчук Л.Т. - 1.4. Виокремлення та місце соціальної географії у структурі суспільної географії

Формування та виокремлення будь-якої галузі знань — тривалий процес, який вимагає розуміння суті наукових знань, їх відмінності від побутових. Однак для цього необхідно спочатку з'ясувати, що таке поняття "наука".

Наука — сфера дослідницької діяльності, яка скерована на отримання та виробництво нових знань про природу, суспільство, мислення, що охоплює всі моменти цього виробництва: вчених із їх знаннями та здібностями, кваліфікацією, досвідом, розподілом і кооперацією наукової праці; наукові установи, експериментальне та наукове обладнання; методи науково-дослідницької роботи; понятійно-категорійний апарат; систему наукової інформації, а також сукупність знань, що виступають як передумова або засіб чи результат наукового виробництва. При цьому результати можуть бути однією з форм суспільної свідомості. Отже, наука — це цілісна система різних галузей знань.

До головних функцій науки належить пояснювальна, основне завдання якої — формування світобачення, уяви про Природу, Людину. В період науково-технічної революції наука перетворюється в безпосередню продуктивну силу: наукові знання необхідні на виробництві, вони стають надбанням величезної армії спеціалістів, інженерів організаторів виробництва і робітників. Наука реалізує нові цілі: замість пояснення природи — її зміна, перебудова*60.

*60: {Філософський словник. — С. 303—304.}

Отже, наукове знання — це знання, отримане в процесі функціонування науки як системи. Особливості наукового знання, структура і систематика наук досліджується наукознавством — важливою сферою діяльності вчених.

На основі сказаного до наукових географічних знань слід віднести знання, отримані в процесі формування, становлення і розвитку географічних наук. Відомо, що до складу географічних наук належать: природничі географічні науки, які дають уяву про земну поверхню, територіальні закономірності розвитку природних комплексів, тобто формують наукові знання про Дім Людський — Землю; суспільні географічні науки, що дають змогу зрозуміти становище Людини в цьому Домі, територіальні особливості суспільних процесів, закономірності формування кластерів, оборонних комплексів тощо; картографічні й інші географічні дисципліни, які допомагають відчути, уявити, проаналізувати географічні процеси і явища.

У системі наукових знань географічним знанням належить особливе місце, можна сказати — унікальна роль.

По-перше, саме географічним знанням належить вирішальна роль у формуванні Людини як особистості. Кожна освічена людина знає, що географічні знання — адекватна уява про поверхню Землі, різні країни та народи. Але географічні знання — це ще і любов до рідного краю, до Батьківщини, формування світогляду.

Однак географічні знання про Землю — це знання про Дім Людини.

Географічні знання навчають людину мислити географічно. Суть географічного мислення полягає у вмінні аналізувати просторові закономірності, встановлювати взаємозв'язки між геосистемами чи їх окремими компонентами на основі низки методів і системного підходу, що дає змогу дати наукове пояснення сучасній географічній картині світу.

Відомий географ Н. Баранський писав: "Географічно мислить той, хто достатньою мірою звик звертати увагу на відмінності від місця до місця не лише за природними умовами, а й за історичними долями...". Далі він уточнює: "В поняття географічного мислення входять дві ознаки. Географічне мислення — це мислення, по-перше, прив'язане до території, яке кладе всі судження на карту, і, по-друге, зв'язане, комплексне і таке, що не замикається в рамках одного "елементу" чи "галузі", інакше кажучи таке, що "грає акордами, а не одним пальчиком"*61.

*61: {Баранский Н. Я. Экономическая география. Экономическая картография. — М 1956. — С. 143.}

Е. Алаєв наголошує, що до двох ознак географічного мислення — територіальності та комплексності — необхідно додати третю — конкретність, зазначаючи: оскільки кожна точка на земній поверхні перебуває під впливом не лише строго детермінованих і "випадкових" факторів, то тільки конкретний підхід може забезпечити правильність аналізу та висновків*62. Н. Баранський також неодноразово нагадував про роль конкретного підходу в географії.

*62: {Алаев Э. Б. Социально-экономическая география: Понятийно-терминологический словарь. — С. 109.}

Географічні знання та географічне мислення дають змогу зрозуміти місце і роль Людини у Власному Домі, тобто на Землі. З одного боку, Людина — продукт природи, а з іншого — істота, котра увібрала в себе культуру, істота, котра має унікальний дар розумової діяльності. Проте які б здібності чи унікальні обдарування Людина не мала, вона становить частку природи і підкоряється її законам. За найважливішими функціями, що надають змогу Людині жити на Землі, вона не відрізняється від інших живих істот. Людина, добуваючи їжу і розмножуючись з інтенсивністю, яку допускало навколишнє середовище, підтримувала своє життя за рахунок цього середовища. Згодом ситуація загострилась настільки, що захисники довкілля стали вважати Людину ворогом природи.

Люди, як і тварини, повинні захищатись від деструктивних впливів навколишнього середовища. Більшість таких деструктивних впливів породжені розвитком сучасного суспільства. Отже, постає нагальне питання: врятування людства від самого себе. Експлуатуючи природу, людство створило загрозу для власного існування. Для того, щоб захистити себе, йому необхідно поводити себе по-іншому. Однак люди не можуть відгородити себе від наслідків власних дій, не виробивши нової загальної концепції світу та його розвитку. Без такої єдиної концепції Людина радше буде заложником еволюції, а не її лідером.

Кожна людина, котра живе сьогодні, отримала у спадок усі найрізноманітніші форми поведінки, властиві людському роду. Географічні знання і географічне мислення дають змогу оцінити особливості цієї поведінки у різних суспільствах, суспільних групах, різних куточках Землі, але і сама поведінка Людини безпосередньо залежить від географічних знань.

Без всебічної оцінки поведінки Людини на Землі в різних країнах, різних суспільних групах не можна виробити нову загальну концепцію світу.

Отже, вироблення концепції та стратегії виживання Людства можливе лише за умови використання географічних знань про Людину, її Дім — планету Земля, а також завдяки застосуванню наукового передбачення. Під науковим передбаченням розуміють сукупність положень, які ґрунтуються на узагальнених теоретичних і експериментальних даних на основі врахування об'єктивних закономірностей розвитку і містять інформацію про невідомі (незареєстровані) явища чи події, або про ті, які ще не відбувались, але очікуються. Вчений, володіючи безцінним даром — науковим передбаченням, може запрогнозувати зміни у суспільстві, природі, господарстві загалом на Землі, в окремих її куточках, зокрема.

Географічні знання постійно накопичуються, удосконалюються. Без них не можна уявити сучасного світу. Саме вони дають уявлення про генетичні корені, еволюцію та суть природних і соціальних процесів, що повсякчас формують майбутній образ Людини, Землі.

Складність і структура географічних знань повинна відповідати складності та структурі об'єкта дослідження. Будь-який географічний об'єкт дослідження характеризується, як відомо, компонентною структурою і територіальною структурою. Отже, структура географічної науки повинна мати два аналогічні зрізи: компонентний (галузевий) і територіальний, у тому числі регіональний.

О. Шаблій у книзі "Суспільна географія" зробив феноменальну спробу поєднати ці дві структури і відобразити власне бачення цих структур. Незважаючи на те, що на схемі є низка дискусійних моментів (наприклад, незрозуміло, чому вчений географію науки і культури відносить до соціальної географії, а медичну географію — до суміжних дисциплін), роль і значення цієї структури важко переоцінити: до цього другому аспектові (територіальному) практично значення не надавалося, оскільки бралося до уваги, що в самому терміні "географія" присутній територіальний аспект.

На наш погляд, два зрізи структури географічної науки (галузевий і територіальний) на одному рисунку важкі для сприйняття хоча б тому, що такий територіальний зріз, як регіональний, мав би бути поданий окремо. Адже на сучасному етапі окреслюються як самостійні галузі знань регіональна соціальна географія та її складові: регіональна медична географія, регіональна географія культури тощо. Територіальний зріз кожної зі суміжних дисциплін — специфічний і особливий. Отже, уточнення структури географічної науки вимагає подальшого розвитку та поглиблення теоретичних уявлень і про компонентну, і про територіальну структуру досліджуваного соціальною географією об'єкта.

1.5. Функції соціальної географії та підходи до її вивчення
Розділ 2. ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ТА СУЧАСНИЙ РІВЕНЬ ТЕОРЕТИЧНИХ ОСНОВ СОЦІАЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЇ
2.1. Історія розвитку соціальної географії
Зародження і формування соціально-географічних знань у Стародавньому світі.
Розвиток соціальної географії у XVIII—XIX ст.
Виникнення назви науки "Соціальна географія".
Соціальна географія кінця XIX — першої половини XX ст.
Розвиток соціальної географії у радянський період.
Сучасний період розвитку соціальної географії у Західній Європі, США, Японії.
Розвиток соціальної географії та регіональної соціальної географії у період після здобуття Україною незалежності.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru