Соціологія - Герасимчук А.А. - 2.3. Соціальні форми організації

Ознаки організації

Існує безліч соціальних форм організацій: сімейна, політична, військова, спортивна, туристична, виробнича, освітня, наукова, релігійна і т. д. Попри їх різноманітність можна виділити ряд ознак, які їх об'єднують у спільноту, яку ми і називаємо організацією.

1. Соціальна організація є об'єднанням людей, котрі завдяки своєму характеру, вмінням, знанням створюють особливий тип стосунків, що дає їм можливість діяти як єдине ціле.

2. Соціальна організація в основному є раціональним витвором: створюється вона для досягнення спільної мети на основі певної програми, положень, приписів, усної угоди, домовленості тощо. Звичайно, людина може вступати до організації з метою далеко не адекватною загальній цілі, але вона принаймні змушена хоча б зовнішньо прийняти правила гри, що вироблені більшістю її членів.

3. Завдяки організації є можливість чіткого розмежування обов'язків кожного її учасника, вилучення дублювання операцій, забезпечення максимального рівня виконання завдань з мінімальним психологічним навантаженням на людину.

4. Кожна організація є стосунково-автономною у системі суспільних відносин. її межі, можливі дії, склад персоналу, матеріальні ресурси і т. д. закріплюються і регламентуються різного роду нормативними документами.

Уже з початку свого існування кожна організація чітко визначає параметри діяльності, а саме: цілі і завдання, види і кількість членів, форми управління тощо. Якщо це фірма, яка функціонує в сфері матеріального виробництва, то до вище зазначеного вона самостійно визначає необхідну кількість закупівлі сировини, матеріалів, устаткування, терміни оренди або строки будівництва приміщень, необхідних для її функціонування, роботи тощо.

Якщо організація налаштована на духовну діяльність, то тут велике значення мають зв'язки з пресою, телебаченням, урядовими установами, різними партіями, бібліотеками, видавництвом тощо.

Вимоги до діяльності організацій

Вивчаючи особливості способів функціонування організацій, американський соціолог Карет Морган прийшов до висновку, що кожна з них для нормальної діяльності повинна відповідати найнеобхіднішим вимогам, а саме мати:

- високоосвічений, ініціативно налаштований апарат управління;

- раціонально продуману структуру;

- сучасні засоби для реалізації поставлених цілей;

- трудові ресурси, тобто наявність добре підготовлених працівників в усіх структурних підрозділах;

- визначене реальне завдання;

- продуманий технологічний процес;

- необхідну якість продукції.

Організація, незалежно від того, в якій сфері вона функціонує (матеріальній чи духовній), в умовах конкурентного тиску повинна постійно дбати про досконалість своєї продукції. Як зазначають американські вчені Кемпбелл Р. Макконнел і Стенлі Л .Брю, якщо та чи інша організація дозволяє собі розкіш забувати про це, вона ризикує загубити свій імідж, а звідси і замовників, клієнтів. "Конкуренція,— пишуть вони,— це:

а) наявність на ринку великої кількості покупців і продавців будь-якого конкретного продукту чи ресурсу;

б) свобода для покупців і продавців виступати на тих чи інших ринках або покидати їх". Чи буде потреба в тій чи іншій продукції, залежить від її якості.

І звичайно, важливою, якщо не найважливішою вимогою є наявність цілей організації. Саме цілі, з якою метою вона створювалась, є початком і кінцевим результатом діяльності будь-якої організації, зазначають зарубіжні соціологи П.Дракер, Р.Гріффін, Р.Вебер, К.Морган та українські — В.Андрущенко, М.Горлач, Б,.Гаєвський, М.Захарченко, М.Тулєнков.

Ознаки організації
Вимоги до діяльності організацій
Зовнішнє середовище і внутрішній простір
Характеристика соціальних форм організації
2.4. Функції і розвиток організації
Основні функції організації
Принципи розвитку організації
Форми змін в організації
ТЕРМІНИ І ПОНЯТТЯ
ЗАПИТАННЯ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru