Соціологія / Теорія і методика роботи з дитячими та молодіжними організаціями України - Лісовець О.В.
Вони з'явились у США наприкінці 60-х років XX ст. Романтизація подорожей на важких мотоциклах, чітке розмежування на "своїх" та "чужих", агресивний шкіряний "прикид" та неприхована агресія були основними ознаками західних байкерів. Рух започаткували такі угруповання, як "Ангели пекла", що тривалий час тероризували провінційні американські містечка. У дослідженнях початку 90-х років перших байкерів ототожнювали з рокерами. Це спричинило певну плутанину в термінах. Байкери на теренах колишнього СРСР з'явилися наприкінці 70-х років, але розквіт цієї течії припадає на 1983-1986 pp. За суттю вони багато в чому відрізнялися від своїх західних побратимів. Для українських байкерів мотоцикл був предметом поклоніння. Швидкість, уміння втекти від ДАІ, знання техніки та акцентована виокремленість у загальній молодіжній тусовці стали основою і українського байкерського руху. Угруповання байкерів існують у багатьох регіонах України. Вони щорічно організовують байк-шоу, фестивалі та інші заходи.
Індіаністи
Ця течія виникла у змішаному середовищі хіпі та професійних етнографів і археологів наприкінці 70-х років XX ст. Спочатку індіаністи були чимось на кшталт клубу шанувальників етнічної культури північноамериканських індіанців. Вони намагалися відтворити середовище існування, активно вивчали історію, культуру та умови життя індіанських племен: особливості ведення господарства, внутріплемінну організацію, релігійні культи, символіку, вбрання, прикраси тощо. Такі індіаністські клуби докладали максимальних зусиль для захисту індіанської меншини в СІЛА, Канаді та Мексиці, Індіаністи першими застосували практику рольових ігор, вони вчилися зводити вігвами, готували індіанські страви. Учасники цих ігор називали один одного автентичними індіанськими іменами, одягалися у відповідне вбрання, "воювали" з іншими племенами, проводили змагання з володіння різними видами зброї, риболовлі, полювання тощо.
Рейвери
Музична течія рейв виникла в середині 80-х років XX ст. у Великій Британії. Новий стиль зародився з поєднання хаус-, есід- та техномузики. Популяризатором рейву став відомий діяч психоделічної лондонської тусовки Ф. Кларк, який видав "Encyclopedia Psychedelica International" ("Енциклопедію психоде-лічну інтернаціональну"), відвідував шаманські вечірки в Уельсі та був засновником руху ZIPPI (zen inspired professional ragans, що у вільному перекладі означає:
"професійні язичники, натхненні дзеном"). Рейв став музикою психоделічної тусовки, витіснивши автентичну, етнічну музику, реггі, рок, фактично інтегрувавши ці напрями, виробив нову їхню техно-версію. В Україну рейв потрапив у середині 90-х років. Значною мірою український рейв-рух зобов'язаний російським впливам. Масові московські й пітерські рейв-вечірки надихнули представників вітчизняної когорти "яппі від андеґраунду". За короткий строк (1995-1997) рейв-рух охопив велику молодіжну аудиторію.
Рейв за своєю суттю є музикою диск-жокеїв і створюється безпосередньо на рейв-вечірках. Його ритміка скидається на ритуальні племінні танці, які вводили людину у стан трансу. Поєднання такої ритміки з наркотичними препаратами і зараз може вводити в трансо-вий стан. Рейв називають також "кислотною тусов-кою". У деяких країнах Європи рейв-вечірки заборонені, оскільки рейвери схильні вживати "напівтяжкі" наркотики: екстазі та ЛСД.
У середовищі рейверів існує певна градація. Виокремлюють інтелектуальний рейв та масовий, комерціалізований. Масовий рейв є "емоційною" музикою, що діє на почуття слухача. Інтелектуальний рейв - це музика контркультури, ідеологів рейв-руху. Саме на основі інтелектуального рейву вітчизняні зіппі мають намір будувати культуру майбутнього. Пересічні рейвери одягаються в синтетичний яскравий одяг з багатьма додатковими деталями. Рейвери схильні до "шок-про-тесту", практикують пірсинг (проколювання різних частин тіла), прагнуть до яскравого самовираження в атрибутиці та символіці.
Толкієністи
Рольовики
Брейкери
Ролери
Графітчики (райтери)
Сатаністи
Флешмобери
Хакери
Геймери