Залежно від мети страхування поділяють на комерційне та соціальне.
Комерційне страхування - різновид підприємницької діяльності, спрямованої на здійснення страхового захисту юридичних та фізичних осіб, яку можуть здійснювати як акціонерні, повні, командитні товариства або товариства з додатковою відповідальністю, так і державні страхові організації, метою яких є отримання прибутку. Комерційне страхування здійснюється шляхом купівлі-продажу страхових полісів.
Закон України "Про страхування" регламентує діяльність саме з комерційного страхування як різновиду підприємницької діяльності. В преамбулі до Закону "Про страхування" зазначається: "Цей Закон регулює відносини у сфері страхування і спрямований на створення ринку страхових послуг, посилення страхового захисту майнових інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Дія цього Закону не поширюється на державне соціальне страхування".
Соціальне страхування - це гарантована державою система заходів щодо забезпечення громадян у старості, на випадок захворювання, втрати працездатності, щодо підтримки материнства та дитинства, а також охорони здоров'я членів суспільства.
Необхідність соціального страхування зумовлена такими причинами:
o наявністю осіб, котрі, з огляду на певні обставини, не беруть участі в суспільно корисній праці, а отже, не можуть за рахунок заробітної плати підтримувати свою життєдіяльність;
o наявністю громадян, котрі є дієздатними, але не мають можливості реалізувати цю дієздатність.
У соціально-політичному аспекті соціальне страхування є способом реалізації конституційного права громадян на матеріальне забезпечення у старості, у випадках хвороби, повної або часткової втрати працездатності або за браком такої від народження, при втраті годувальника, при безробітті.
Соціальне страхування має виконувати такі функції:
o формування грошових фондів, з яких покриваються затрати, пов'язані з утриманням непрацездатних та осіб, що, з огляду на обставини, не беруть участі в трудовому процесі;
o забезпечення певною мірою чисельності та структури трудових ресурсів;
o скорочення розриву в рівнях матеріального забезпечення працюючих та непрацюючих громадян;
o сприяння вирівнюванню життєвого рівня різних соціальних груп населення, не залучених до трудового процесу.
Система соціального страхування складається з двох видів:
o перший пов'язаний з відновленням та збереженням працездатності працівників;
o другий має гарантувати матеріальне забезпечення громадянам, котрі втратили працездатність або не мали її.
Матеріальною основою для виконання цих завдань є певні фонди з характерними для них напрямами використання коштів.
В Україні система загальнодержавного соціального страхування здійснювалась у формі фінансування через систему податків. Вона передбачала функціонування на основі принципу самоокупності, коли надходження на соціальне страхування від податку з доходів фізичних осіб використовувались на покриття затрат у формі грошових виплат та натуральних трансфертів. За цією системою кошти на соціальне страхування надходили до державного бюджету, з якого й фінансувались соціальні видатки.
З часом у цій системі накопичились негативні тенденції, найсерйознішими з яких можна вважати: по-перше, зростання заборгованості по виплатах; по-друге, наявність випадків нецільового використання страхових коштів; по-третє, невідповідність форм управління фондами соціального страхування в наявній системі їх (фондів) формування.
Подолання цих тенденцій вимагало реформування системи загальнодержавного соціального страхування. Це реформування пов'язане з переходом до системи, основним джерелом фінансування якої є страхові внески роботодавців та застрахованих осіб.
Реформована система соціального загальнодержавного страхування має реалізувати такі цілі:
1) створення стійкої фінансової системи для економічного захисту людини у разі безробіття, тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів, народження дитини та догляду за нею, нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання; старості та інших випадків, передбачених законодавством, за рахунок страхових внесків роботодавців та застрахованих осіб;
2) створення ефективної системи управління соціальним страхуванням за участю трьох сторін соціального партнерства: держави, страхувальника та застрахованої особи;
3) удосконалення системи страхових соціальних виплат;
4) забезпечення дієвого контролю за цільовим використанням коштів із фондів соціального страхування.
У багатьох випадках соціальне страхування, як і комерційне, гарантує надання страхових послуг, пов'язаних з певними ризиками, індивідам. Так, страхування, пов'язане з втратою частки доходу у зв'язку з виходом на пенсію, може здійснюватись приватним страховиком і у формі соціального страхування. Або відшкодування затрат на лікування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, може здійснюватись як із фонду соціального страхування, так і з фондів приватного страхового бізнесу. Між комерційним (приватним) та загальнодержавним соціальним страхуванням головна відмінність полягає в тому, що в комерційному страхуванні має місце тісний взаємозв'язок між величиною внесків страхувальника, рівнем ризику та сумою страхових виплат застрахованому, тоді як у соціальному страхуванні цей зв'язок за податкової форми фінансування надто слабкий, а за страхової форми - сильніший, але набагато слабкіший, ніж в умовах комерційного страхування. Пояснюється це тим, що через загальнодержавне соціальне страхування не тільки надають страхові послуги, а й здійснюють перерозподіл доходів.
Окрім того, є інші важливі відмінності між цими видами страхування:
1) комерційне страхування, як правило, добровільне, соціальне - виключно обов'язкове;
2) страховий захист соціального страхування визначає держава, а комерційного - сам страхувальник;
3) зв'язок між попитом на соціальне страхування і рівнем доходу страхувальника опосередкований нормами, встановленими законодавством, тоді як попит на комерційні послуги з особистого страхування прямо залежить від рівня доходу (з урахуванням наявності альтернативних засобів захисту інтересів індивіда).
У найзагальнішому вигляді структура соціального страхування представлена на рис. 3.1.
Рис. 3.1. Структура фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування в Україні
3.4. Класифікація за об'єктами. Страхування життя, майна та відповідальності
Порівняльна характеристика галузей страхування
3.5. Класифікація страхування за родом небезпеки
Висновки
Частина II. ОСОБОВЕ СТРАХУВАННЯ
Розділ 4. СТРАХУВАННЯ ЖИТТЯ
4.1. Зміст і структура (види) страхування життя
Вплив різних чинників на величину внесків зі страхування життя
Індивідуальне та групове страхування життя