Обслуговування залізничним транспортом
Основа діяльності залізничного пасажирського транспорту - здійснення міжнародних і внутрішніх перевезень між містами або регіонами, тобто надання послуг з перевезення.
Залізничний транспорт характеризується високою регулярністю роботи незалежно від кліматичних умов і пір року. Він забезпечує велику перевізну здатність, володіє достатньо високими швидкостями для доставки пасажирів, значною маневрувальністю у використанні рухомого складу, а також має порівняно низьку ціну за перевезення. Ставлення туристичної клієнтури до залізничного транспорту визначається такими характеристиками: надійність, безпека, зручність.
Для виконання пасажирських перевезень залізниця має у своєму розпорядженні технічні засоби, враховуючи рухомий склад, різноманітну техніку пасажирського господарства, пасажирські станції і вокзали. Більшість залізничних станцій має певні засоби, призначені для обслуговування туристів. Це зали очікування, камери схову, платформи для посадки і висадки пасажирів, багажні відділення. Є також спеціальні пасажирські станції з великими вокзалами.
Вокзали - це пасажирські споруди, призначені для обслуговування. Залежно від призначення приміщення вокзалу поділяють на:
o операційні: вестибюль, довідкове бюро, касова зала, приміщення для приймання і видавання багажу, пошта, телеграф;
o культурно-побутового обслуговування пасажирів: зали очікування, ресторани, буфети, кімнати відпочинку, перукарні;
o адміністративно-службові: кабінети начальника вокзалу, чергового.
Працівник туристичного підприємства повинен знати види залізничних сполучень, типи поїздів i вагонів.
На залізниці розрізняють декілька видів сполучення: пряме, місцеве, приміське, міжнародне, змішане. Прямим сполученням називають поїздку пасажирів двома i більше дорогами, місцевим - у межах однієї залізниці, але не в приміському сполученні. Приміське сполучення - це поїздка в межах приміських зон, але не більше 150 км. Міжнародне сполучення - це поїздка пасажирів залізницею двох i більше держав, змішане з використанням декількох видів транспорту.
Залежно від швидкості руху бувають швидкісні та пасажирські поїзди.
їх поділяють на:
o дальні - курсують на відстані понад 700 км;
o місцеві - від 150 до 700 км;
o приміські - до 150 км.
У Європі прийнята така класифікація поїздів:
o TD - міжконтинентальний експрес;
o JC - міжнародний експрес;
o JCL - швидкісний суперекспрес;
o TEE - фірмовий експрес;
o ЄС - швидкісний експрес.
Якість обслуговування на залізничному транспорті залежить від виду поїзда (поштовий, пасажирський, швидкий, фірмовий) і класу розміщення (загальний, плацкартний, м'який, спальний вагони).
За міжнародними правилами послуги спальних вагонів належать до послуг засобів колективного розміщення, а вагонів-ресторанів - до послуг харчування.
За договором залізничного перевезення, залізниця зобов'язується перевезти пасажира і його багаж до пункту призначення, надавши йому місце в поїзді згідно з купленим квитком, а пасажир - сплатити вартість проїзду за встановленим тарифом, у разі перевезення багажу понад встановлену норму - його вартість.
Факт укладення договору перевезення засвідчує квиток.
Вартість послуг перевезення містить:
o оплату права проїхати дорогою на певну відстань за тарифом перевезення;
o вартість плацкарти (право пасажира на спальне місце у вагонах різного класу);
o плату за страхування від нещасного випадку;
o комісійний збір за послуги з попереднього продажу квитків та ін.
Іноді до вартості послуг додають різні місцеві збори і доплати, наприклад, за доставку квитків додому або на роботу. Додаткові послуги (харчування, напої, постільна білизна) надаються за окрему плату.
На залізничному транспорті існує поняття - композиція потягу, його складу. Під цим поняттям розуміють порядок розташування у складі пасажирського поїзда різного типу вагонів, тобто схему його складу. Для поліпшення використання пасажирських вагонів велике значення має уніфікація, тобто одноманітність схем складу поїзда. До його складу, зазвичай входять такі вагони: 1-2 м'яких, 5-8 купейних, 7-8 плацкартних, 1 вагон-ресторан, багажні й поштові вагони. Для туристично-екскурсійного поїзда далекого сполучення прийнята єдина система формування. Якщо у поїзді є три вагони-ресторани, то їх розміщують під номерами 4, 8, 12, якщо два - їхні номери переважно 6 і 10.
Найпоширенішими для туристично-екскурсійних поїздів є цільнометалевий купейний вагон, який складається із 10 купе на 38 місць.
Існує три види туристичних залізничних перевезень:
o формується повністю турпоїзд;
o у поїзді виділяють один вагон для туристів;
o туристи їдуть самостійно.
Останнім часом в Україні чартерні перевезення на спеціальних туристських поїздах по лінійних, кільцевих і радіальних екскурсійних маршрутах практично не здійснюються.
Обслуговування автомобільним транспортом
Перевезення туристів повітряним транспортом
Перевезення туристів водним транспортом
5.3. Готельна індустрія
Заклади розміщення туристів. Види готелів
Основні заклади розміщення
Інші заклади розміщення
Комерційні та соціальні заклади розміщення
Спеціалізовані заклади розміщення