Водний транспорт - морський і річковий - є видом масового транспорту, який здатний перевозити велику кількість пасажирів. Перевізна спроможність морського транспорту досить велика; вона обмежена тільки перевізною спроможністю портів і транспортним флотом. Реконструкція наявних і спорудження нових портів, будівництво суден, які мають вищу пасажиромісткість і швидкість руху, збільшують перевізну спроможність морського транспорту.
Річковим транспортом здійснюються перевезення пасажирів і вантажів по Дніпру, Дунаю, Чорному і Середземному морях із заходом у річкові порти Румунії, Словаччини, а також морські порти Туреччини, Греції, Ізраїлю, Франції, Італії.
Морські пасажирські перевезення за їх характером і дальністю поділяють на каботажні й закордонні. До каботажного плавання належать сполучення між портами однієї держави. Закордонне плавання - це сполучення між портами даної країни та інших держав.
Основна діяльність водного транспорту - задоволення потреб людей у пасажирських перевезеннях, а також попиту на відпочинок упродовж морської подорожі. Особливістю попиту на морські подорожі у нашій країні є досить чітко виражена сезонність. Умовно можна вважати травень-вересень сезонним періодом, а жовтень-квітень - несезонним.
Останні кілька десятиріч послуги пасажирського флоту значно розширилися. Поряд із звичайною доставкою пасажирів у міжпортовому сполученні різні типи пасажирських суден використовують:
o для перевезення пасажирів, які здійснюють ділові поїздки, і туристів з автомобілями на коротких і дальніх маршрутах;
o для різних круїзів, як суто морських, так і комбінованих;
o для доставки організованих пасажирських контингентів (учасників фестивалів, олімпіад тощо);
o для проведення конгресів, симпозіумів в умовах морської подорожі.
Перевезення туристів на внутрішніх водних артеріях проводять спеціалізовані комфортабельні теплоходи місткістю 250-400 пасажирів. На міжнародних лініях працюють комфортабельні круїзні судна, які вміщають до 2000-2500 пасажирів.
Особливою формою морських туристичних подорожей є круїзи. Судноплавні компанії практикують майже 10 їх видів. Найпоширенішими у світі є так звані класичні круїзи, тривалість яких складає 10-20 днів. Характерним для них є велика кількість заходжень в порти, різноманітні екскурсії, широка програма розваг.
Серед інших видів круїзів слід виокремити тому:
o "конгресний" туризм;
o оздоровлювальні круїзи;
o лікувальні круїзи;
o освітні круїзи;
o комбіновані круїзи.
У літературі з морського туризму виділяють міні-круїзи. Тривалість таких круїзів 2-3 дні, і проводять їх у святкові дні або наприкінці тижня.
Розкішними круїзними лайнерами, що курсують навколо Землі, є два судна фірми "Кристал Круїз Лайн" ("Crystal Cruse Lme"), які побудовані фактично за одним проектом у різних півкулях землі з інтервалом п'ять років. Вони вважаються найдорожчими у світі. "Кристал Хармоні" ("Crystal Harmony") побудований у 1990 році на верфі фірми "Міцубісі" в Японії, "Кристал Симфоні" ("Crystal Symphony") - у 1995-му на верфі в м.Турку (Фінляндія) фірмою "Kvatmer Masa Yards".
Пасажири можуть в будь-яких широтах і в будь-яку пору року користуватися послугами відкритих і закритих басейнів, тенісних кортів, соляріїв, ресторанів і казино. При водотоннажності судна 50 200 т на борту розміщується 975 пасажирів. Порівняно із середніми лайнерами такої ж водотоннажності, що мають пасажи-ромісткість 1500-2000 чоловік, рівень сервісу тут значно вищий.
Морський круїз, як відомо, не найдешевший вид закордонної подорожі. Кораблі "Carnival" - "Ecstasy", "Jubiпee", "Celebration", "Trop^ale" спеціально побудовані з розрахунку на круїзи підвищеної комфортності. Каюти цих лайнерів значно більші, ніж на інших круїзних суднах, а за дизайном і комфортом вони не поступаються найреспектабельнішим міжнародним готелям.
Для прикладу наводимо опис кают різних категорій на лайнері "Royal Princess":
o категорія GG (Om^de double): двоспальні ліжка (queen^ze bed), ванна кімната, телевізор і холодильник, вікно з виглядом на океан;
o категорія ВВ (Outside double with private balkony): двоспальні ліжка (queen-size bed), вікна на всю стіну від підлоги до стелі, ванна кімната, телевізор і холодильник, балкон;
o категорія AC (Outside mini-suite wh!! private balkony): двоспальні ліжка (queen-size bed), окреме приміщення з кріслами і балкон для відпочинку, вікно на всю стіну від підлоги до стелі, ванна кімната, телевізор і холодильник;
o категорія АА (Outside suite): одне ліжко (queen-size), окремо вітальня і балкон, вікно від підлоги до стелі, ванна кімната, телевізор і холодильник.
o категорія РН: пентгаус з ліжком і балконом.
Тривалість круїзу - 14 днів. Вартість визначається з розрахунку розміщення в каюті двох осіб. При одномісному розміщенні в каютах категорій АА і ВВ оплачується вартість всієї каюти. Розміщення в каютах категорії GG оплачується з розрахунку 160% вартості каюти.
Вартість річкових круїзів визначається величиною фрахту, категорією судна, комфортабельністю кают, експлуатаційними видатками, а також зборами за прохід каналів, вартістю берегових послуг, податками тощо.
Залізничні, судноплавні й автобусні компанії активно входять у туристичний бізнес. Судноплавні організовують круїзи і екскурсії, залізниці здійснюють туристські поїздки за пільговими тарифами, автобусні компанії самостійно організовують автобусні екскурсії та подорожі. Автомобільні компанії проникають в сферу туризму, надаючи послуги прокату автомобілів у країні перебування.
Внаслідок постійного зростання частки туристів у світовому пасажиропотоці, транспорт відіграє і надалі відіграватиме велику роль у туристичному бізнесі.
Заклади розміщення туристів. Види готелів
Основні заклади розміщення
Інші заклади розміщення
Комерційні та соціальні заклади розміщення
Спеціалізовані заклади розміщення
Системи класифікації готелів
Вимоги до готельних приміщень усіх категорій
Служби готелю
Вимоги до обслуги готелів