У класифікації готелів в різних країнах використовують різні системи, яких сьогодні понад тридцять. Введенню єдиної класифікації перешкоджає низка чинників, пов'язаних з культурно-історичним розвитком держав, що здійснюють туристичну діяльність, їхніми національними відмінностями, особливостями в критеріях оцінювання якості обслуговування та ін.
Найпоширенішими класифікаціями готелів є:
o система зірок (від * до *****), щ0 застосовується у Франції, Австралії, Угорщині, Єгипті, Китаї, Україні, Росії та інших країнах, що беруть участь в міжнародному туристичному обміні;
o система букв, що застосовується у Греції (а, в, с, б);
o система "корон", характерна для Великобританії;
o система балів (від 100 балів - категорія *, до 290 балів - категорія *****) - на основі індійської системи класифікації;
o система розрядів та ін.
При всьому різноманітті підходів до системи класифікації готелів на сучасному етапі їх можна об'єднати в дві групи: "європейський тип", основою якого є французька національна система, і бальна оцінка, заснована на індійській національній системі.
Французька національна система передбачає поділ готелів на п'ять категорій: "1 зірка", "2", "3", "4" і "4 зірки-Люкс" ("5 зірок").
У табл. 5.1 подано мінімальні вимоги до готелів за французькою (європейською) національною системою класифікації.
Як видно з таблиці, розмір готелю практично не впливає на його категорію. Головним критерієм оцінювання за французькою класифікацією, є комфортність і набір пропонованих послуг.
Таблиця 5.1
МІНІМАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ГОТЕЛІВ ЗА ФРАНЦУЗЬКОЮ СИСТЕМОЮ КЛАСИФІКАЦІЇ
Параметри | Один. вим. | 1 зірка | 2 зірки | 3 зірки | 4 зірки | 5 зірок |
Кількість номерів | одиниць | не менше 7 | не менше 7 | не менше 10 | не менше 10 | не менше 10 |
Площа холу | м2 | 9 | 30 | 30 | 30 | 150 |
Мінімальна площа: одномісного номера | - | 8 | 8 | 9 | 10 | 10 |
Двомісного номера | - | 9 | 9 | 10 | 12 | 14 |
Кількість апартаментів | % | - | - | - | - | 5 |
Номери з лазнею | % | - | 30 | 70 | 90 | 100 |
Номери з телевізором | % | - | - | 100 | 100 | 100 |
Гараж | +, - | - | - | + | + | + |
Ресторан | - | + | + | + | + | + |
Подавання їжі в номер | - | - | - | + | + | + |
Кондиціонер в номерах | - | + | + | + | + | + |
Знання іноземних мов службовим персоналом, який здійснює прийом | кількість | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 |
Вимоги до готельних приміщень усіх категорій
До готелів усіх категорій однаковими є такі вимоги:
o готель повинен мати зручні шляхи під'їзду з відповідними дорожніми знаками, майданчик з твердим покриттям для тимчасового паркування автотранспорту, вивіску з назвою установи та зазначеною категорією, якщо є окремий вхід до ресторану - вивіску з його назвою;
o готель має бути розташований у сприятливих екологічних умовах;
o у готелі має гарантуватися безпека життя, здоров'я та особистого майна;
o готель має бути оснащений інженерними системами та різноманітним обладнанням.
Будівлі готелів поділяють на головні та допоміжні. До головних належать корпуси для проживання, пункти харчування, обслуговування, спортивні комплекси та ін.
До допоміжні належать: котельні, пральні, складські приміщення, гаражі та ін.
До готельного комплексу належать і такі споруди: підстанції, насосні станції, артезіанські свердловини, резервуари, каналізаційні колектори та інші комунальні споруди.
Приміщення готелю поділяють на житлові, службові, обслуговувальні та допоміжні.
До житлових приміщень належать номери, голи, вітальні, куточки відпочинку, коридори. До службових приміщень - ті приміщення, де розташовані адміністративні служби.
Обслуговувальні приміщення це:
o служби зв'язку;
o кіноконцертна зала;
o перукарня;
o хімчистка;
o конференц-зал;
o ресторан, кафе, бар, їдальні;
o торгові підприємства;
o приміщення для спортивних, медичних, оздоровлювальних послуг;
o туристичний кабінет. Допоміжні приміщення:
o склади;
o пральні;
o кімнати для білизни та для прасування;
o ремонтні майстерні тощо.
Для ділового клієнта повинен надаватися номер класу "кабінет" збільшеного розміру з максимальною звукоізоляцією, з можливістю приймати бізнес-партнерів.
Специфічні вимоги поставлені до оснащення номерів для гостей з дітьми, для сімейних клієнтів, інвалідів, туристів з тваринами тощо.
У курортному готелі зазвичай передбачено спальне місце як у номері, так і в лоджії.
У деяких готелях передбачені номери, що трансформуються залежно від умов розсувними перегородками (номер "дубль").
За функціональним призначенням у готелі виокремлюють такі приміщення:
o групи приміщень вестибюлю;
o житлову частину;
o приміщення для харчування гостей;
o приміщення торгово-побутового обслуговування;
o приміщення для розваг;
o приміщення для занять спортом;
o службові приміщення;
o побутові приміщення;
o технічні приміщення.
Група приміщень вестибулю - одна із найвідповідальніших частин готелю, адже й у ній зустрічають і випроводжають гостей.
У ресторанах, барах, кафе та інших підприємствах харчування люди можуть також розважитися та поспілкуватися.
Великий склад приміщень розважального призначення - кіноконцертні, банкетні, танцювальні зали. Спортивні споруди представлені басейном, спортзалами, боулінгом тощо. Приміщення для ділових зустрічей - це конференц-зали, зали для ділових та банківських операцій, виставкові.
До групи приміщень торгово-побутового обслуговування, які надають послуги клієнтам, належать торгові підприємства, перукарня, хімчистка, фотографія, ательє тощо.
Службові та побутові приміщення готелю забезпечують умови роботи, побуту, харчування персоналу.
У технічних приміщеннях розташовані служби, які контролюють роботу техніки кондиціонування, централізованого прибирання, зв'язку, сигналізації та інших систем життєзабезпечення готелю.
Функціональною зоною є територія поблизу готельної будівлі. Вона забезпечує ізоляцію клієнтів та персоналу від довкілля (шум, загазованість та ін.), доступність для приїжджих.
Біля готелю передбачено місце для відпочинку гостей, паркування транспортних засобів, стоянку. Перспективним є також використання підземного простору території готелю.
Вимоги до обслуги готелів
Кваліфікація (до всіх категорій готелю)
Знання іноземної мови
Поведінка
Медичні вимоги
Уніформа
5.4. Система громадського харчування
Принципи функціонування закладів харчування
Класифікація підприємств ресторанного сервісу