7.5.1. Сутність та класифікація управлінських рішень
Будь-які зміни в процесі управління (передбачені чи непередбачені) вимагають їх координування, тобто реакції суб'єкта управління на зміну кількісних та якісних параметрів об'єкта управління. Таке координування здійснюється шляхом прийняття відповідних рішень. Рішення - це результат творчого процесу обдумування конкретних ситуацій, проблем, які виникають в об'єктах управління, з метою реалізації цілей управління. Рішення - це акт вироблення якого-небудь судження або вибір конкретного напряму дій із можливих альтернатив.
За формою вираження рішення - це вольовий акт суб'єкта управління, спрямований на вирішення певних проблем з урахуванням відповідних можливостей. Управлінське рішення є також соціальним актом, який організовує та спрямовує в певне русло діяльність трудового колективу. Рішення вимагають відповідальності, організованості, систематизації дій тощо. їх можна класифікувати за рядом ознак.
За особистим вкладом керівника в прийняття рішення:
- ініціативні;
- вироблені вищестоящою організацією. За способом прийняття:
- одноособові;
- колегіальні (колективні).
Перевагою одноособових рішень є їх оперативність, безпосередній зв'язок з персональною відповідальністю керівника. Однак такі рішення залишають нереалізованою самостійність рядових керівників. Перевагою колегіальних рішень є підвищення ідентифікації працівників з цілями й завданнями колективу, а недоліком є зменшення особистої відповідальності за їх прийняття.
За рівнем обґрунтування:
- інтуїтивні, які базуються на здоровому глузді менеджера (досвіді, стажі, кваліфікації);
- професіональні, тобто науково обґрунтовані. За сферою прийняття:
- загальні (стосуються всієї організації);
- часткові (стосуються конкретних підрозділів, проблем тощо). За тривалістю дії:
- перспективні;
- поточні.
Для того щоб управлінське рішення досягло своєї мети, воно повинно відповідати вимогам, до яких належать об'єктивність, наукова обґрунтованість, цілеспрямованість, кількісна та якісна визначеність, правомірність, оптимальність, своєчасність, комплексність, гнучкість.
7.5.2. Процес розробки та умови прийняття управлінських рішень
Більшість рішень приймаються в умовах дії суперечливих чинників, боротьби інтересів. Прийняття управлінських рішень у багатьох випадках є мистецтвом знаходження ефективного компромісу.
На прийняття рішень впливають поведінкові обмеження й характер мислення підприємця. Кожний керівник має свою систему цінностей і професійних навичок, які впливають на рішення. Наприклад, керівник, який на перше місце ставить максимізацію поточного прибутку, найімовірніше не вкладатиме кошти в інноваційний процес і соціальну сферу.
Професійна придатність керівника не є універсальною. Його успішна діяльність в одному середовищі не ї гарантією успішної діяльності в іншому. Різні умови вимагають від підприємця різних підходів і методів вирішення проблем. У наукомісткому нестабільному середовищі від підприємця вимагається творчий підхід, готовність піти на ризик.
У найбільш загальному вигляді склад етапів процесу прийняття рішень представлений на рис. 7.9.
Роль керівника на першому етапі зводиться до формування або коригування цілей. На другому етапі відбувається виявлення проблем і можливих варіантів їх рішення. Сюди ж належить прогнозування сприятливих можливостей і загроз небажаних витрат для фірми.
Найкращим є активне випереджуюче управління, коли проблеми розглядаються як прогноз потенційних можливостей поліпшення справ у фірмі.
Аналіз проблем передбачає також визначення обмежень у потенціалах підприємства, ресурсах.
Наступний етап - формування набору варіантів альтернативних рішень проблеми. При цьому можуть бути використані різноманітні моделі й методи прийняття рішень: теорія ігор, теорія черг, моделі управління запасами, моделі оптимального програмування, імітаційне моделювання, економічний аналіз, платіжні матриці, дерево рішень.
Далі йде аналіз наслідків та оцінка альтернативних варіантів. При оцінці рішень керівник визначає позитивні якості й недоліки кожного з них і можливі наслідки. Майже всі важливі управлінські рішення містять компроміси.
Якщо проблема була правильно визначена, а кількість і якість альтернативних рішень були достатніми, то прийняти рішення після їх попередньої оцінки порівняно просто. У складних проблемах, за наявності декількох компромісів і невизначеностей, головна роль належить інтуїції й досвіду керівника.
На завершальному етапі в дію вступає система контролю, яка необхідна для узгодження фактичних результатів з тими, які очікувалися в період прийняття рішень.
Успішне прийняття рішень базується на таких умовах, як права, повноваження, обов'язковість, компетентність, відповідальність менеджерів.
Право приймати рішення мають усі менеджери, але деякі з них лише окремі менеджери (наприклад, загальні рішення можуть приймати тільки лінійні керівники).
Повноваження характеризують межу між групами менеджерів при прийнятті рішень (наприклад, начальники цехів не можуть приймати рішення, які, згідно з посадовими обов'язками, може приймати лише директор підприємства).
Обов'язковість неминуче вимагає від менеджера прийняття рішення, якщо цього потребує ситуація.
Компетентність характеризує уміння менеджера приймати кваліфіковані рішення.
Відповідальність показує, які санкції можна застосувати щодо менеджера в результаті прийняття хибного рішення.
7.5.3. Методи прийняття управлінських рішень
Теорією та практикою менеджменту вироблено чимало методів прийняття ефективних управлінських рішень. Ми розглянемо чотири з них: метод мозкової атаки, метод номінальної групи, метод "рінгі" та ділової гри.
Метод мозкової атаки передбачає прийняття рішення менеджером з тієї чи іншої проблеми на основі індивідуальної точки зору колективу. Схема прийняття рішення має такі етапи:
1. Керівник інформує колектив про проблему, яка підлягає вирішенню.
2. Члени колективу висувають свої ідеї. При цьому необхідно дотримуватися таких принципів:
- усі члени колективу повинні знаходитися у рівноправному становищі;
- критика не допускається;
- чим сміливіший і нетрадиційніший задум, тим краще;
- чим більше ідей, тим якіснішим буде прийняте рішення;
- учасники повинні взаємно покращувати й скеровувати задуми інших;
- член колективу за один виступ може висловити лише один задум;
- керівник може висувати власні ідеї лише тоді, коли їх немає у членів колективу.
3. Усі пропозиції ідей записуються й нумеруються.
4. Вибираються найкращі пропозиції і вирішується, які з них можна реалізувати.
Дуже близьким за змістом до методу мозкової атаки є метод номінальної групи.
Метод номінальної групи. Він передбачає прийняття рішення згідно таких етапів:
1. Керівник або колектив висуває проблему для обговорення.
2. Відбувається генерація ідей кожним індивідумом без обговорення.
3. Учасники обговорення висловлюють свої ідеї вголос, але тільки по одній (можна пропонувати й більше ідей, але за другим, третім і т. д. колом висловлювань).
4. Проходить обговорення ідей згідно з порядком їх висування. Деякі пропозиції можуть вилучатися із загального переліку, якщо ніхто цього не заперечує.
5. Здійснюється ранжування ідей. Кожний член номінальної групи найкращій, на його думку, ідеї присвоює 8 балів, а найгірший - один бал. Далі на 7 балів він оцінює найкращу, на його думку, ідею з тих, що залишились, а найгіршу - на 2 бали і т. д. Бали, присвоєні найкращим ідеям, заносяться в окремі карточки.
6. Підраховуються бали й визначається найкраща ідея, згідно з якою і приймається рішення.
Метод "рінгі". Термін "рінгі" трактується в перекладі з японської мови як отримання згоди на рішення шляхом опитування без скликання засідання. Процедура "рінгі" включає такі етапи:
1. Керівництво фірми висуває свої судження щодо проблеми, за якою має бути прийнято рішення.
2. Проблема передається "вниз" - у підрозділ, де організовується робота над нею.
3. Відбувається згладжування протилежних точок зору зацікавлених у вирішенні проблеми осіб.
4. Обговорюються конкретні шляхи вирішення проблеми на зборах чи конференціях.
5. Затверджується й візується документ ("рінгісе") керівництвом фірми щодо вирішення проблеми.
Метод ділової гри. Діловою називається така імітаційна гра, при якій імітується певна ситуація (проблема) та діяльність керівників і спеціалістів щодо її вирішення. Застосування ділової гри дозволяє моделювати майбутні дії працівників апарату управління, аналізувати їхні рекомендації щодо вирішення існуючих чи очікуваних проблем.
Застосування методу ділових ігор особливо ефективне при розробці рішень, пов'язаних з прогнозуванням господарських процесів на перспективу.
Прийняття рішень - постійна турбота менеджера. Він приймає рішення з різноманітних питань: організаційних, технологічних, кадрових і навіть життєвих. Будь-яке управлінське рішення матиме зміст лише тоді, коли воно буде ефективним.
7.5.2. Процес розробки та умови прийняття управлінських рішень
7.5.3. Методи прийняття управлінських рішень
7.6. Організація роботи менеджера
7.6.1. Зміст організації управлінської роботи менеджера
7.6.2. Організація роботи з документами
7.6.3. Організація та проведення ділових зустрічей
7.6.4. Організація прийому відвідувачів
Розділ 8. Суть та зміст маркетингу в туризмі
8.1. Суть маркетингу в туризмі