Філософія - Губерський Л.В. - Розділ другий. Фундаментально-феноменологічні розмисли

Едмунд Гуссерль (1859-1938)

Німецький філософ, засновник феноменології і відповідного їй методу аналізу свідомості, з допомогою якого прагнув надати філософії характеру точної науки. Він обстоював тезу, що феноменологія та притаманний їй метод редукції є шляхом абсолютного виправдання повноцінного людського існування, способом реалізації морально-етичної автономії людини.

Ідеї до чистої феноменології та феноменологічної філософії

Вступ

Чиста феноменологія... у її намірах продемонструвати роль фундаментальної філософської науки, - це наука істотно нова, внаслідок своєї принципової своєрідності далека від природного мислення, а тому лише в наш час починає розвиватися. Вона іменує себе наукою про "феномени". Інші, з давніх часів відомі науки також мають стосунок до феноменів. Так, можна почути, що психологію називають наукою про психічні, природознавство - наукою про фізичні "явища", або "феномени"; так само в історії часом говориться про історичні, у культурології - про культурні феномени; аналогічно для всіх наук про реальність. Як би не відрізнявся в усіх цих речах зміст слова "феномен" і які б значення воно б не мало крім усього цього, беззаперечним є те, що феноменологія пов'язана з усіма цими "феноменами" відповідно з усіма значеннями, однак за умови цілковито іншої установки, за допомогою якої своєрідно модифікується будь-який смисл "феномена", що зустрічається у звичних для нас науках. У феноменологічну сферу він потрапляє не інакше, як... чиста феноменологія, до якої ми тут маємо намір вторувати шлях... - це не психологія, і віднесення її до психології є неможливим не через випадкове розмежування сфери та термінологічно, а й через принципові засади... - усе-таки вона (вже як наука про ідеї) є зовсім не психологією, як і геометрія - не природнича наука. І більше того - виявляється, що відмінність усе більш радикальна, ніж у цьому порівнянні. При цьому нічого не змінюється від того, що феноменологія має справу зі "свідомістю", з усіма різновидами переживань, з актами та їх корелятами... - ми почнемо створювати метод "феноменологічної редукції", згідно з... зможемо долати обмеженість пізнання, невіддільну від будь-якого природничого способу дослідження, й абстрагуватися від притаманного йому однобічного спрямування погляду - поки нарешті не отримаємо вільний горизонт "трансцендентально" очищених феноменів, а тим самим і поле феноменології у нашому специфічному розумінні.

...Чиста, або трансцендентальна, феноменологія отримає своє обґрунтування не як наука про факти, а як наука про сутності (як наука "ейдетична"), як наука, що має наміри констатувати виключно "пізнання сутності" - ніякі не "факти".

...Феномени трансцендентальної феноменології отримують свою характеристику як ірреальні. Інші редукції - специфічно трансцендентальні очищують психологічні феномени від того, що надає їм реальності, а тим самим відбувається включення у реальний "світ"... усіх трансцендентально очищених "переживань" - суть ірреальності - які покладаються за межі будь-якого включення у "дійсний світ". Саме такі ірреальності досліджує феноменологія, проте не лише як одиничні та окремі, а в їх "сутності"...

Розділ другий. Фундаментально-феноменологічні розмисли

Глава друга. Свідомість та природна дійсність

36. Інтенціональне переживання. Переживання як таке

...Те, що переживання - це переживання чогось, наприклад, вигадка - це вигадка кентавра, а сприйняття - сприйняття "реального" предмета, судження - судження про відповідний стан справ і т. ін. - усе це має стосунок не до переживання факту у світі, зокрема у фактичному психологічному взаємозв'язку, а має стосунок до чистої сутності, яка осягається за допомогою ідеації1 просто як ідея. До сутності переживання належить не лише те, що воно є свідомістю, а й те, що саме усвідомлюється, а також у якому визначеному чи невизначеному смислі воно є щось... Під переживаннями у найбільш широкому значенні слова ми розуміємо все і кожне, що тільки знаходиться у потоці переживання, отже, не самі інтенціональні переживання, актуальні й потенціальні, узяті у всій їхній конкретизації, а й взагалі будь-які реальні моменти, які містяться у цьому потоці та його окремих частинах.

Неважко помітити, що не будь-якому реальному моменту конкретної єдності інтенціонального переживання самому по собі притаманний засадничий (основоположний) характер інтенціональності, тобто властивість бути "свідомістю чого-небудь". ...У переживанні сприйняття ось цього аркуша білого паперу ми за допомогою належного руху наших очей отримуємо дане у відчутті "біле". Це біле є невід'ємним від сутності конкретного сприйняття - належить (йому) як реальна конкретна складова... постає носієм інтенціональності, однак само по собі воно не є свідомістю чого-небудь. Так само стосовно інших даних переживання, наприклад, стосовно так званих чуттєвих емоцій. Про це ми ще докладніше поговоримо далі...

Не маючи наразі можливості глибше зануритися в описовий аналіз сутності чистих переживань, виокремимо деякі моменти, на які слід звернути увагу для наступного викладу. Якщо інтенціональне переживання актуальне, тобто здійснюється за способом cogito (осмислення), то в ньому суб'єкт "спрямовує" себе на інтенціональний об'єкт. Від самого cogito є невід'ємним іманентний йому "погляд-на" об'єкт, погляд, який, з іншого боку, випромінюється з "Я", так що неможливо заперечувати його існування. Такий погляд Я на що-небудь є, залежно від акту, чи то такий, що сприймає у сприйнятті, чи то такий, що вигадує у вигадці, чи то такий, що симпатизує тому, що подобається, чи то такий, що бажає у бажанні і т. ін. Отже, це означає, що це невід'ємне від сутності cogito... не є особливим актом і, почасти, не може бути змішаним ні зі сприйняттям (навіть у будь-якому широкому значенні), ні з іншими різновидами актів, які властиві сприйняттю. Необхідно звернути увагу на те, що інтенціональний об'єкт свідомості, - якщо взяти його як повний корелят останньої, - аж ніяк не є тим самим, що і схоплений (у сприйнятті) об'єкт... Якщо говорити про річ, то до неї ми можемо звернутися не інакше як через "схоплювання її", - і так до всіх інших "просто уявних" предметностей... Однак в акті оцінювання ми звертаємося до цінності, в акті радості - до радісного, в акті любові - до улюбленого, в діянні - до дії, і все це ми ніколи не схоплюємо. Інтенціональний об'єкт - цінне, радісне, улюблене, очікуване як таке, діяння як діяння - усе це перетворюється на схоплений предмет лише в особливому "опредметненому" повороті. Звернутися до чого-небудь в оцінюванні - у цьому і полягає схоплювання цього щось, проте не це щось, а цінне або цінність - ось що є тут повним інтенціональним корелятом акту оцінювання. Звідси, "звертатися до чого-небудь в оцінюванні" ще не означає "отримати цінність як предмет" у тому особливому смислі схоплювання, в якому ми повинні отримати предмет, для того, щоб робити предикативні висловлювання про нього; і так само щодо всіх логічних актів, які мають відношення до цінностей.

Отже, в усіх актах, подібних до оцінювання, ми маємо інтенціональний об'єкт у двоякому значенні: нам необхідно розрізняти просто "щось" і повний інтенціональний об'єкт і відповідно до цього подвійну інтенцію, як подвійну спрямованість-на. Якщо в акті оцінювання ми спрямовані на щось, то це спрямування на щось є увагою до нього і схоплюванням його; при цьому ми спрямованні також і на цінність - проте на за способом схоплювання. Модус "актуальність" притаманний не лише сприйняттю чогось, а й оцінюванню його. Однак до цього ми маємо негайно додати, що лише в простих актах оцінювання ситуація є настільки простою. Загалом акти душевного ладу та волі фундуються вищою мірою, і відповідно множиться інтенціональна об'єктивність... У кожному акті панує один із модусів уваги. Однак, якщо така не зводиться до простого споглядання чого-небудь, якщо в такій свідомості фундується ще інше, яке "виражає своє ставлення" до цього щось свідомості, це щось та повний інтенціональний об'єкт (наприклад "щось" і "цінність"), так само як і увага та володіння в духовному погляді, розходяться між собою...

Глава друга. Свідомість та природна дійсність
36. Інтенціональне переживання. Переживання як таке
39. Свідомість та природна дійсність. "Наївна" людина з її осягненням
42. Буття як свідомість та буття як реальність. Принципова відмінність способів споглядання
Розділ третій. Питання методики та проблематика чистої феноменології
Глава перша. Попередні методичні міркування
63. Особливе значення методичних міркувань для феноменології
65. Обернена співвіднесеність феноменології з нею самою
66. Адекватне вираження ясних даностей. Однозначні терміни
69. Метод цілковито ясного схоплювання сутності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru