Філософія завжди відігравала важливу роль у житті людини, визначенні її статусу, формуванні світогляду, виробленні життєвої стратегії, її роль значно зросла в XX столітті, яке не має собі рівних за масштабами й ґрунтовністю перетворень. Вона ще більше зросте у нинішньому столітті, яке продовжуватимуть роздирати глобальні проблеми. У їх осмисленні та вирішенні філософії належатиме провідна роль. Тому XXI століття стане століттям філософії й екології.
Розвиваючись стрімкими темпами, суспільство сьогодні часто змінює уклад свого життя. Ці зміни зачіпають усі сфери суспільства і кожного зокрема. Проте якими б різними не були інтереси і цілі людей, на перше місце все ж має стати те, що об'єднує їх (спільна доля, загальнолюдські цінності та ідеали). Все це має бути добре осмислене і зайняти першорядне місце, бути керівництвом до дії при плануванні майбутнього. Кожен повинен зробити свій внесок у розв'язання сучасних глобальних проблем. Для цього йому необхідно відкривати, розвивати і реалізовувати свої здібності.
Процес становлення й розвитку нашої держави вимагає підготовки висококваліфікованих спеціалістів, які в будь-якій сфері життя могли б проявити неабиякі знання, здібності, таланти. Тому кожному з нас слід розумно ставитися до вирішення нагальних проблем, прагнучи до того, щоб думки були конкретними й обґрунтованими, вміти терпимо ставитись до позиції іншого.
Проте слід знати, що здатність до ефективного раціонального мислення не з'являється сама собою. Для цього необхідна велика й копітка робота щодо освоєння знань, які створило людство, і, в першу чергу, досягнень філософської культури. Без їх освоєння особа користуватиметься лише побутовим мисленням, уявленнями, які не проникають у суть речей, а охоплюють лише їх поверхню. Такий спосіб мислення не дозволить їй правильно сформувати свої життєві позиції, ідеали, цінності. Шлях до розумного мислення лежить лише через оволодіння філософією, яка допомагає сягнути глибин людського буття з його складнощами й суперечностями. Філософія передбачає й критичне ставлення до дійсності, насамперед, до того, що відживає. Вона зайнята пошуком нового в самій реальності, її суперечностях, напрямах та засобах розвитку. Вона спрямовує свій пошук у русло перетворення реальності, практики, яка є засобом розв'язання філософських проблем і виявом могутності людського розуму.
Автори підручника поставили за мету допомогти тим, хто вивчає філософію і в доступній формі сформулювати уявлення про її проблематику, засоби й методи, поняття й категорії, що допомогло б їм самостійно орієнтуватися в проблемах сучасності.
Автори не дають готових рекомендацій, а показують різні підходи при вирішенні тих чи інших питань і запрошують читача до участі в їх розв'язанні. Вони виходять з того, що, беручи в цьому участь, читач сам навчиться розумно мислити. В цьому зв'язку зроблена спроба формування філософського (розумного) мислення уміння оперувати поняттями, висувати й обґрунтовувати нові думки, критикувати хибні судження, відділяти суттєве від другорядного, розкривати взаємозв'язки між явищами, виявляти й аналізувати суперечності, бачити все в постійній зміні та розвитку.
У вирішенні цих проблем ставиться акцент на:
- науковості й об'єктивності, усуненні зайвих ідеологічних моментів;
- відкритості до світової філософської думки, відмові від духу конфронтації, заміні його духом діалогу, осмисленні й засвоєнні найкращого, що міститься в цій думці;
- посиленні проблемного характеру навчання, вдосконаленні логічної структури курсу;
- стимулюванні самостійного мислення студентів; відмові від нав'язування якихось "істин в останній інстанції".
Все це дозволить зробити належний аналіз тих змін, які відбуваються в нашому суспільстві й у світі загалом.
У підручнику виділяються три основні частини. Першою з них є історико-філософська. В якій коротко викладено основні думки філософських шкіл минулого й сучасності. Це зумовлено тим, що на кожному етапі свого розвитку людство постійно звертається до попереднього досвіду, аби черпати з нього мудрість і не допускати помилок. Саме цей досвід найкраще виражає історія філософії.
Друга частина присвячена розгляду основних проблем власне філософії. В ньому розглядаються проблеми буття і його різновиди; розвитку природи, людини, її свідомості; можливості, форми і методи пізнання світу.
В останній частині аналізуються проблеми соціальної філософії, Йдеться про суспільство, основи його існування, головні феномени та перспективи розвитку. В ній проголошуються гуманістичні ідеали й моральні цінності, вказується на необхідність боротьби за рівність і справедливість, демократію і виживання людства.
Червоною ниткою підручника проходить думка про те, що жодна з філософських концепцій не може претендувати на абсолютну істину в останній інстанції. Філософський монізм і монополізм тут не збігаються. Основою об'єднання всіх напрямів у філософії, можуть бути лише загальнолюдські цінності. Саме вони визначають, наскільки та чи інша філософська система чи школа відповідають нагальним проблемам сучасності.
Підкреслюється, що філософія - це особлива галузь знання, яка істотно відрізняється від інших. її особливий статус проявляється в своєрідному стилі. Вона впливає не лише на інтелект, а й на емоції людини, на весь спектр її духовних здібностей, має свої способи обґрунтування й доказовості.
Для того щоб збагнути філософські проблеми, студентам потрібно освоїти необхідні першоджерела, систематично готуватися до семінарських занять, дискусій тощо.
Підручник розрахований на студентів та аспірантів вищих навчальних закладів.
Автори підручника будуть вдячні всім, хто висловить критичні зауваження, поради, побажання.
Тема 1. Філософія та її основні функції
1. Філософія - світоглядне знання
2. Виникнення філософії
3. Філософські позиції та проблема методу в філософії
4. Значення та функції філософії
Розділ І. Історія філософії, основні етапи розвитку
Тема 2. філософія Давнього світу
1. Філософія країн Сходу
2. Філософія Давньої Греції