Із багатогранної діяльності київських князів щодо розбудови держави виділимо ті аспекти, які безпосередньо або опосередковано стосувалися поповнення або використання коштів княжої казни. При цьому розглянемо їх за двома напрямами — зовнішнім і внутрішнім.
Олег (882—912 pp.)
Зовнішній напрям:
За Олега Русь постала як могутня держава — у військовому, економічному й культурному аспектах, з якою почали рахуватись сусідні держави.
Укладення торговельних договорів з греками. Договори 907 і 911 pp. були досить вагомими для Русі — купці отримували привілейовані права на торгівлю з Грецією.
Внутрішній напрям:
Утвердження Олега на Київському престолі. За свідченням істориків, ця подія, яка сталась близько 882 p., ознаменувала початок створення східнослов'янської державності. Руська Північ була об'єднана з руським Півднем. Поступово володіння розширились. Загалом у Київській Русі проживало близько 20 різних народів.
Заклав основи стабільних надходжень до казни київського князя. Це були як військові джерела, так і доходи від інших видів діяльності, зокрема примусові податки або торгівля. Так, Новгород платив 300 гривень на рік.
Створив адміністративний апарат, який брав участь у державних справах. Наприклад, у договорі Олега згадується "под рукой его светлых її великих князь її его великих бояр".
Ольга (945—964 pp.)
Зовнішній напрям:
1. Установлення дружніх стосунків з могутніми державами — Германією часів цісаря Оттона Великого та Візантією.
2. Прийняття християнської віри, що було початком підготовки до Хрещення Русі.
Внутрішній напрям:
Запровадження дійового державного апарату, що дозволив правити близько 20 років без значних соціальних і військових потрясінь.
Постійний контроль за поточними державними справами. Так, Ольга об'їхала всю державу: була і на Десні, на Лузі, на Мсті, у Новгороді, у Пскові. У санях або на звичайному возі проїжджала тисячі кілометрів.
Вважається по праву "матір'ю" податкової системи — створила не лише спеціальний апарат із державних чиновників, а й установила такі норми і правила збору данини, які забезпечували княжу казну і не викликали повстань населення. Ось як про це оповідає "Повість минулих літ": "І пішла Ольга по Древлянській землі з сином своїм і дружиною, встановлюючи устави й уроки; й існують становища її й ловища"; "...пішла Ольга до Новгорода й встановила по Мсті погости й данини, й по Лузі оброки й данини, ловища (мисливські угіддя) її є по всій землі".
Від системи полюддя, яке існувало до неї, вона перейшла до нового порядку стягнення данини через спеціально посланих для цього чиновників від князівської адміністрації, що приймали її від населення в укріплених пунктах — "становищах". Порядок сплати данини і податків доводився наперед.
Започаткувала стабільність надходжень до казни з власних княжих угідь — ловищ, перевесищ (землі для полювання), знамен (бортних дерев, де були бджоли).
Уперше запровадила елементи розподілу між державною княжої казною і власними доходами. Данину з древлян, а можливо й з інших племен було поділено на три частини: дві надходили в Київ, а третина — у Вишгород, місто Ольги1.
Запровадила постійний судоустрій держави, який включав державних чиновників і певний механізм винесення вироків.
Володимир Великий (980—1015 pp.)
Зовнішній напрям:
1. Забезпечення дружніх стосунків з могутніми, а також сусідніми державами шляхом війн, дипломатичних стосунків, матримоніальних союзів. Українська держава постає як одна з наймогутніших в Європі, про що оповідав Київський митрополит Іларіон через 30—35 років після смерті Володимира в "Слові":. .не в худій бо і невідомій землі володів (Володимир), но в Руській, яка відома і слишима в усіх кінцях землі" і був там "єдинодержцем".
Запровадження християнства на Русі, що поставило Київську Русь в один ряд із цивілізованими державами Європи й Азії.
Надійно забезпечив захист держави від посягань ворожих племен і держав.
Внутрішній напрям:
Запровадження християнства дало змогу вирішити важливі соціальні питання:
запровадити писемність і книжність;
влаштувати школи і книгописні майстерні (скрипторії);
запровадити в державі могутній механізм управління державними справами, що суттєво допомагав князю, — церкву.
Повернув до складу Київської Русі окремі території, які на той час відійшли. Так, у 981 р. увійшли до складу держави хорвати і дуліби, протягом 981—984 pp. — радомичі і в'ятичі. За Володимира чіткіше визначилися кордони, що збігалися з етнічними рубежами східнослов'янської етнокультурної спільноти. На Сході кордони сягали межиріччя Оки і Волги, Заході — Дністра, Карпат, Західного Бугу, Німану, на Півночі — Чудського, Ладозького, Онезькогоозер, Півдні — Дону, Росі, Південного Бугу. Це поповнило доходи княжої казни.
Провів адміністративну реформу. Суть її полягала в тому, що в княжих містах, які входили до Київської держави, правили нащадки місцевих племен і проводили досить незалежну політику, яка не завжди відповідала внутрішнім інтересам об'єднаної держави. Тому Володимир наприкінці 80-х років X ст. послав 12 своїх синів, а також близьких до себе людей — бояр, старших дружинників тощо до різних міст Київської Русі, що в основному забезпечило єдність внутрішньої політики. Будь-які спроби непокори Володимир жорстоко карав. Так, відомий випадок з його сином Ярославом (Мудрим), коли за небажання платити данину Володимир збирався йти на нього війною.
Провів судову реформу. Сутність її полягала в запровадженні нового зведення законів усного звичаєвого права, яке Нестор-літописець назвав "Уставом земельним". Був удосконалений також попередній кодекс — "Закон руський". Відтоді від імені київського князя не тільки призначали довірених людей на посади земельних князів, а й суд здійснювали люди князя, підлеглими яких, у свою чергу, були урядовці нижчого рангу, що порядкували у тій чи іншій волості.
Забезпечив подальшу системність у зборі надходжень до княжої казни, що її започаткувала княгиня Ольга. Ця системність будувалась на зміцненні позицій київського князя в економічному і політичному аспекті, контролі за збиранням податків, упровадженні офіційних юридичних норм збирання податків і судочинства.
Запровадження стабільних відрахувань із княжої казни на підтримання функціонування церковних закладів.
Ольга (945—964 pp.)
Володимир Великий (980—1015 pp.)
Ярослав Мудрий (1018—1054 pp.)
Розділ 4. ПОЛЬСЬКО-ЛИТОВСЬКА ДОБА (XIV—XVI ст.)
4.1. Історична довідка
4.2. Бюджетні відносини
Державний устрій
Розділ 5. КОЗАЦЬКА ДОБА (XV-XVIII ст.)
5.1. Історична довідка