Дисконтна політика виконує ще одну функцію для Федеральної резервної системи: вона може застосовуватися, щоб сигналізувати про наміри ФРС щодо майбутньої монетарної політики. Отже, якщо ФРС вирішує уповільнити темпи піднесення економіки, дозволяючи процентним ставками зростати, то це може просигналізувати про її наміри вчинити саме так, підвищуючи дисконтну ставку. Цей сигнал може допомогти уповільнити темпи економічного піднесення, адже економічні суб'єкти очікуватимуть, що монетарна політика буде менш експансіоністською у майбутньому.
Проблема з ефектом оголошення полягає в тому, що воно є об'єктом для неправильного тлумачення. У розділі 16 ми бачили, що коли ринкові процентні ставки зростають стосовно дисконтної ставки, то обсяг дисконтних позичок збільшується. У такій ситуації ФРС не матиме намірів змінювати політику на менш експансіоністську; для
Вставка 19.2. Надання дисконтних позик для попередження фінансової паніки: крах фондової біржі в "чорний понеділок" 1987 р.
Хоча день 19 жовтня 1987 р., що іменується "чорним понеділком", увійде в історичні аннали як найбільше падіння курсу акцій протягом одного дня, саме у вівторок 20 жовтня 1987 р. фінансові ринки майже перестали функціонувати. Фелікс Рогатин, одна з найпомітніших фігур на Вол Стріт, заявив, що "вівторок був найнебезпечнішим днем за 50 років"1. Більшість похвал за запобігання розпаду фінансового ринку після "чорного понеділка" слід адресувати Федеральній резервній системі і голові Ради керуючих Алану Грінспену.
Напруження від утримання ринків у робочому стані під час різкого падіння курсів акцій в понеділок 19 жовтня означало, що багато брокерських фірм і спеціалістів (ділери-брокери, що підтримують організовану купівлю-продаж на фондових біржах) гостро потребували додаткових коштів, щоб фінансувати свою діяльність. Проте нью-йоркські банки, а також іноземні і регіональні банки США, що все більше нервували з приводу фінансового стану фірм, які оперують з цінними паперами, почали урізувати їм кредити тоді, коли вони найбільше були потрібні Паніка висіла у повітрі. Один голова великої спеціалізованої фірми так коментував цей понеділок: "З 14 години і далі був загальний розпач. Вся група інвесторів покинула біржу. Ми залишилися в залі". Це був час для ФРС як для кавалерії прийти на допомогу.
Вивчивши стан справ у сфері цінних паперів, Грінспен і Е. Джералд Коріген - президент федерального резервного банку Нью-Йорка, та службовці ФРС, що перебували у найтіснішому контакті з Вол Стріт, боялися наростаючого краху фірм, що оперують з цінними паперами. Щоб запобігти цьому, Грінспен заявив перед відкриттям ринку у вівторок, 20 жовтня, що Федеральна резервна система "готова послужити джерелом ліквідності, щоб підтримати економічну і фінансову систему". Крім цієї надзвичайної заяви, ФРС дала зрозуміти, що забезпечить дисконтні позички будь-якому банку, що надасть позички фірмам, які оперують з цінними паперами. Один банкір з Нью-Йорка сказав, що заява ФРС означала: "Ми тут. Ми дамо вам усе, що ви потребуєте".
Наслідком цього кроку ФРС стало те, що фінансова паніка була відвернена У вівторок вдалося підтримати функціонування фондових бірж, на ринку того дня відбулося деяке пожвавлення, й індекс Доу-Джонса піднявся понад 100 пунктів.
Надання дисконтних позик для попередження фінансової паніки: крах фондової біржі в "чорний понеділок" 1987 р.
утримання розміру дисконтних позичок від надмірного зростання потрібно підвищувати дисконтну ставку, щоб вона перебувала у відповідності з ринковими процентними ставками. Коли дисконтна процентна ставка зростає, то біржа може витлумачити це як сигнал, що ФРС прямує до обмежувальної політики. Кращий підхід для ФРС - це спілкуватися безпосередньо з громадськістю, заявляючи чесно про свої наміри, а згодом намагатися виконувати їх. Повідомленням ФРС довіряли б, і біржа відповідно реагувала б на них.
Запропонована реформа дисконтної політики
Чи слід скасувати надання дисконтних позичок?
Чи дисконтну ставку слід прив'язувати до ринкової ставки процента?
Резервні вимоги
Переваги і недоліки зміни резервних вимог
Запропоновані реформи резервних вимог
Чи слід скасовувати резервні вимоги?
Чи слід резервні вимоги поширити до 100 %?
Розділ 20. Проведення монетарної політики: завдання та цілі