Фінанси місцевих органів влади як система включають у себе кілька основних взаємопов'язаних структурних елементів:
o видатки;
o доходи;
o способи формування доходів;
o інститути системи;
o суб'єкти системи;
o об'єкти системи;
o відносини між суб'єктами системи, системою та іншими ланками фінансової системи держави взагалі (табл. 1.1).
Таблиця 1.1
Система місцевих фінансів _
Елементи системи | Структура елементів системи |
Видатки | Поточні, розвитку, на фінансування власних повноважень, обов'язкові, факультативні, на фінансування делегованих повноважень |
Доходи | Власні, закріплені, передані, податкові, неподаткові |
Способи формування доходів | Місцеві податки і збори; частки загальнодержавних податків; комунальні платежі; доходи від майна та землі, що належать місцевій владі; доходи комунальних-підприємств; кредити; комунальні позики; трансферти |
Місцеві фінансові інститути | Громадські послуги; самостійні місцеві бюджети; комунальна форма власності; позабюджетні валютні та цільові фонди; місцеві податки і збори; комунальний кредит; фінанси комунальних підприємств; комунальні платежі |
Суб'єкти | Територіальні громади; міські, селищні та сільські ради; голови міст, селищ і сіл; обласні, Київська та Севастопольська міські, районні, районні в містах Києві і Севастополі державні адміністрації і ради; Рада Міністрів та Верховна Рада Автономної Республіки Крим; Міністерство фінансів України; Кабінет Міністрів та Верховна Рада України |
Об'єкти | Фінансові ресурси у фондовій і нефондовій формах |
Взаємовідносини | Між суб'єктами системи; між місцевими фінансами та іншими ланками фінансової системи держави |
Головним елементом фінансів місцевих органів влади є видатки. Видатки є точним відображенням функцій і завдань, що покладаються на місцеву владу.
Видатки місцевих органів влади, залежно від їхніх завдань, поділяються на декілька функціональних видів:
o обов'язкові видатки: видатки, спрямовані на виконання обов'язкових завдань, які покладаються на всі органи місцевої влади з метою забезпечення певних стандартів послуг у масштабах всієї країни. До обов'язкових видатків належать також видатки місцевих органів влади, пов'язані з їхніми борговими зобов'язаннями за кредитами та позиками;
o видатки, що здійснюються для реалізації, зав дань у межах власної компетенції, а також так званих добровільних або факультативних обов'язків;
o видатки для реалізації делегованих (доручених) центральною владою завдань.
o Крім функціонального поділу, с поділ видатків відповідно до їхнього економічного призначення. У зв'язку з цим законодавство більшості країн вирізняє дві великі трупи видатків:
o поточні (адміністративні) видатки;
o капітальні (інвестиційні) видатки.
Доходи місцевих органів влади може бути класифіковано за їхніми джерелами та за економічною природою. За джерелами доходи місцевих органів влади поділяються на:
o податкові доходи; -
o неподаткові доходи (платежі, доходи від майна, .що належить місцевій владі, та від господарської діяльності підприємств комунальної (муніципальної) форми власності, залучені місцевими органами влади на ринку позичкового капіталу);
o доходи за рахунок кредитів і позик;
o трансферти від центральної влади та органів влади вищого територіального рівня.
За економічною природою доходи місцевих органів влади поділяються на:
o власні доходи: доходи, що мобілізуються місцевою владою самостійно на основі власних рішень і за рахунок джерел, визначених місцевим органом влади. До власних доходів належать місцеві податки і збори, доходи від майна, що належить місцевій владі, та від господарської діяльності комунальних (муніципальних) підприємств, комунальні платежі, а також доходи за рахунок комунальних кредитів і позик;
o передані доходи: доходи, що передаються місцевій владі центральною владою або органами влади вищого територіального рівня.
В Україні за економічною природою доходи місцевих органів влади, згідно із законодавством, поділяються на власні, закріплені та регульовані:
o закріплені доходи - це одна з форм переданих доходів місцевим органам влади на стабільній, довгостроковій основі;
o регульовані доходи - це також одна з форм доходів, що передаються центральною владою місцевим органам влади або з бюджетів територій вищого адміністративного рівня до бюджетів територій нижчого адміністративного рівня.
1 Основним способом формування доходів місцевих органів влада в більшості розвинутих країн є місцеві податки і збори. Важливими способами є комунальні платежі, доходи від комунального майна та землі, доходи від діяльності комунальних підприємств, залучення кредитних ресурсів і мобілізація коштів за рахунок комунальних позик. Велику роль відіграють дотації та інші трансферти, закономірним явищем у практиці надання яких є перехід у більшості країн від спеціальних (цільових) трансфертів до загальних субсидій.
В Україні основним способом формування доходів місцевих органів влади нині є відрахування від регульованих доходів. Місцеві податки і збори, кредити та інші способи формування доходів місцевих органів влади, характерні для розвинутих індустріальних країн, в Україні відіграють незначну роль.
Під Інститутами в системі місцевих фінансів, з одного боку, слід розуміти сукупність норм права, звичаїв, традицій, культурних зразків. З другого - це сукупність організаційних структур, які забезпечують функціонування місцевих фінансових систем. У системі місцевих фінансів з'явились і розвиваються такі інститути, як самостійний місцевий бюджет, позабюджетні, валютні та цільові фонди" комунальна власність, місцеві податки і збори, комунальний кредит, комунальні позики, фінансові ресурси комунальних підприємств, комунальні платежі, поточні видатки і видатки розвитку, поточний бюджет і бюджет розвитку та ін.
В окремих країнах до таких інститутів належить і комунальне страхування. У зарубіжних країнах ключова роль також належить інституту громадських послуг.
Головним суб'єктом місцевих фінансів в Україні є територіальна громада та органи місцевого самоврядування, правовий статус яких закріплено в Конституції України.
В інших країнах головними суб'єктами фінансових відносин у сфері місцевих фінансів є муніципалітети, комуни, регіони, департаменти, провінції, області, округи та інші адміністративно-територіальні утворення.
Об'єктами системи місцевих фінансів є фінансові ресурси, що мобілізуються, розподіляються та використовуються місцевими органами влади для виконання покладених на них функцій і завдань. Фінансові ресурси місцевих органів влади формуються як у фондовій, так і в нефондовій формах. Головними фінансовими фондами місцевих органів влади є: місцеві бюджети, резервні, позабюджетні валютні та. цільові фонди, фонди грошових ресурсів комунальних підприємств та ін. Ресурси, що залучаються місцевими органами влади у вигляді банківських кредитів, від розміщення місцевих позик, та деякі інші, як правило, перебувають у нефондовій формі.
5. Територіальна громада: поняття, функції, роль, правовий статус
ТЕМА 2. Основи фінансової автономії місцевих органів влади
1. Поняття фінансової автономії місцевих органів влади
2. Межі та кількісні показники фінансової автономії
3. Взаємозв'язок місцевих і державних фінансів
4. Міжнародні стандарти організації місцевих фінансів
ТЕМА 3. Система місцевих фінансових інститутів інститут самостійних місцевих бюджетів
1. Структура системи місцевих фінансових інститутів
2. Поняття самостійності бюджету