Система податків та зборів України - це сукупність передбачених податковим законодавством України загальнодержавних та місцевих податків та зборів, принципів, форм і методів їх встановлення, зміни, скасування, обчислення та сплати. Система податків та зборів в Україні встановлюється виключно законами України.
У законодавстві України немає чіткого розмежування категорій "податок" та "збір". Однак за економічною суттю ці категорії суттєво відрізняються.
Податок - це обов'язковий, індивідуальний, безвідплатний платіж, який сплачують до бюджету фізичні та юридичні особи у порядку, встановленому податковим законодавством України.
Збір - це обов'язковий платіж, який сплачують юридичні та фізичні особи за вчинення державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами дій, які мають юридичне значення, за надання певних прав, видачу дозволів і ліцензій, а також для забезпечення функціонування системи державного соціального страхування і державного соціального забезпечення.
Не є податком або збором платежі, що не встановлені податковим законодавством України, а також платежі у вигляді штрафів та інших майнових стягнень за порушення податкового законодавства.
Обов'язок щодо сплати податку (збору) - це обов'язок платника податку (збору) сплатити належну суму податку (збору) в порядку та в термін, встановлені податковим законодавством України. Податок (збір) сплачується тільки грошовими коштами, причому допускається взаємозалік сум податку (збору), що підлягають сплаті за наявності заборгованості бюджету перед таким платником.
Соціально-економічна сутність податків виявляється в їх функціях. Як вважають більшість економістів, податки виконують такі основні функції:
- фіскальну;
- розподільчу;
- регулюючу.
Фіскальна функція забезпечує необхідні умови для створення матеріальної бази функціонування суспільства, тобто за допомогою податків держава мобілізує кошти для утворення грошових фондів, які забезпечують виконання покладених на неї функцій.
Розподільча функція забезпечує розподіл вартісних пропорцій між платниками податків і державою, тобто саме за допомогою податків держава встановлює вартісні пропорції такого перерозподілу.
Регулююча функція полягає у впливі податків на різні види діяльності та безпосередньо на платників податків. Через податки, власне, держава регулює процеси виробництва та споживання в суспільстві.
За формою взаємовідносин між платником і державою податки поділяють на прямі і непрямі.
Прямі податки - це податки, що встановлюються безпосередньо щодо платника, який сплачує їх до бюджету держави, і обсяги таких податків залежать від податкової бази.
Непрямі податки - це податки, які справляються до бюджету за допомогою цінового механізму, причому конкретні платники податків не завжди є їхніми носіями. Непрямі податки встановлюють у цінах товарів, робіт та послуг, а їх обсяг для окремого платника (носія податку) визначається обсягом споживання і не залежить від його доходів.
Залежно від органу влади, який встановлює податки, тобто за рівнем запровадження, податки поділяють на загальнодержавні та місцеві.
Загальнодержавні податки - це обов'язкові платежі, що встановлюються вищими органами влади і є обов'язковими для справляння на всій території країни незалежно від того, до якого бюджету вони зараховуються.
Місцеві податки - це обов'язкові платежі, які встановлюються місцевими органами влади, а їх справляння є обов'язковим лише на певній території.
Ставки податків та зборів не можуть змінюватися протягом бюджетного року. Однак на практиці в умовах активного реформування податкової системи цього правила не завжди дотримуються.
В Україні існує дворівнева система оподаткування підприємств, організацій та фізичних осіб: перший рівень - загальнодержавні (обов'язкові платежі), другий - місцеві податки і збори (обов'язкові платежі). До основних загальнодержавних податків і зборів, які встановлюються Верховною Радою України та справляються на всій території України, належать:
1) податок на додану вартість (ПДВ) (20 %);
2) акцизний збір;
3) податок на прибуток підприємств, у тому числі дивіденди, що сплачуються державними некорпоратизованими, казенними або комунальними підприємствами (25 %);
4) податок з доходів фізичних осіб (13 %, з 1 січня 2007 р. -15%);
5) мито;
в) державне мито;
7) податок на нерухоме майно (нерухомість);
8) плата (податок) за землю;
9) рентні платежі;
10) податок із власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів;
11) податок на промисел;
12) збір за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету;
13) збір за спеціальне використання природних ресурсів;
14) збір за забруднення навколишнього природного середовища;
15) збір на обов'язкове державне пенсійне страхування;
16) плата за торговельний патент на деякі види підприємницької діяльності;
17) фіксований сільськогосподарський податок;
18) збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства;
19) єдиний збір, що справляється у пунктах пропуску через державний кордон України;
20) збір за використання радіочастотного ресурсу України;
21) збори до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (початковий, регулярний, спеціальний).
З наведених вище загальнодержавних податків та зборів найбільше фіскальне значення мають ПДВ, податок на прибуток підприємств, податок з доходів фізичних осіб, акцизний збір. Частка їх у структурі податкових надходжень Зведеного бюджету України впродовж 2000-2004 рр. становила понад 80 %.
До місцевих податків належать:
1) податок з реклами;
2) комунальний податок.
До місцевих зборів (обов'язкових платежів) належать:
1) збір за паркування автотранспорту;
2) ринковий збір;
3) збір за видачу ордера на квартиру;
4) курортний збір;
5) збір за участь у бігах на іподромі;
6) збір за виграш у бігах на іподромі;
7) збір з осіб, які беруть участь у грі на тоталізаторі на іподромі;
8) збір за право використання місцевої символіки;
9) збір за право проведення кіно - і телезйомок;
10) збір за проведення місцевого аукціону, конкурсного розпродажу і лотерей;
11) збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг.
Механізм справляння та порядок сплати місцевих податків і зборів встановлюються сільськими, селищними та міськими радами відповідно до переліку і в межах граничних ставок, установлених законами України. Найбільші надходження забезпечують такі податки - з реклами, комунальний, а також ринковий збір. Решта 10 зборів забезпечують незначні надходження до місцевих бюджетів.
Ставки податків, податкові пільги та механізм стягнення кожного з податків і зборів визначаються спеціальними податковими законами (окремими для кожного виду податків і зборів). У цілому перелік податків та зборів, визначених законами України, відповідає світовим стандартам, а їх адміністрування вимагає реформування.
Вітчизняна податкова система вважається нестабільною та надмірно складною. Це стримує розвиток підприємництва і пригнічує економічні процеси в державі.
При проведенні податкової реформи в Україні необхідно зробити акцент на уніфікації методів визначення елементів за всіма податками (зборами) та вимог до ведення обліку нарахування податків (зборів), спрощення правової бази оподаткування, забезпечення дохідливості положень основних законодавчих актів з оподаткування.
У процесі реформування важливо забезпечити поетапне зниження рівня податкового навантаження на доходи суб'єктів господарювання та громадян, зрівняння податкового тиску на різні категорії платників податків.
За оцінкою В. Ревуна, працівника Державної податкової адміністрації України (ОПАУ), кандидата економічних наук, податки" що мобілізуються до державного і місцевого бюджетів, - це складна система, в якій налічується 226 різноманітних податків і зборів. За 114 із них громадяни та суб'єкти господарської діяльності зобов'язані періодично звітувати. Окремі податки й збори, створюючи безліч проблем для платників і збільшуючи обсяг роботи податковим інспекторам, не відіграють жодної ролі у формуванні бюджетних доходів. Найменшу частку надходжень до місцевих бюджетів становлять збір за використання лісових ресурсів і користування земельними ділянками лісового фонду (0,03 %), збір за спеціальне водокористування
(0,02 %), платежі за користування надрами(0,26 %). Зазначені податки надзвичайно дорогі в адмініструванні, отже, фіскально навіть збиткові. Проте ними наведений перелік, на жаль, не вичерпується.
З метою удосконалення структури податкової системи України екс-голова ДПАУ О. Киреєв пропонував ліквідувати такі збори: 1) за участь у бігах на іподромі; 2) за виграш у бігах на іподромі; 8) з осіб, які беруть участь у грі на тоталізаторі на іподромі; 4) ринковий збір; 5) за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг; 6) за проведення місцевого аукціону, конкурсного розпродажу і лотерей; 7) за право проведення кіно - і телезйомок; 8) збір за видачу ордера на квартиру. Натомість він пропонував запровадити такі додаткові податки та збори: 1) податок на майно; 2) плату за надані земельні ділянки; 8) місцевий податок з продажу; 4) готельний збір (який було скасовано з 2004 р.). На думку О. Киреєва, слід також розширити перелік загальнодержавних і місцевих податків і зборів за рахунок тих, які нині реально утримуються, але їх немає в цьому переліку: 1) частина прибутку (доходу), яка сплачується до бюджету суб'єктами господарювання, в статутному фонді яких державі належать певні частки (акції, паї); 2) збір на розвиток рекреаційного комплексу (для Автономної Республіки Крим); 3) збір на розвиток електротранспорту (для Автономної Республіки Крим).
Загальнодержавні й відомчі нормативні акти з питань оподаткування за своїм змістом залишають бажати кращого й постійно змінюються. Сьогодні важко сказати, що податкова система України відповідає трьом основним принципам: мінімальна кількість каналів мобілізації коштів; простота розрахунку податків і зборів; стимулюючий вплив на розвиток бізнесу та підвищення ефективності виробництва. Тому слід зупинитися лише на найбільш нагальних проблемах оподаткування.
Податкові пільги
Обов'язковість сплати податків
ПДВ чи податок з обігу
1.8. Пенсійний фонд України
1.9. Державний фонд загальнообов'язкового соціального страхування на випадок безробіття
1.10. Фонд соціального страхування у разі тимчасової втрати працездатності
1.11. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності
1.12. Проблеми соціального страхування в Україні
1.13. Фінанси підприємств