Функціонування підприємства, незалежно від виду його діяльності і форми власності, в умовах ринку визначається йога здатністю приносити прибуток. В умовах ринкової економіки прибуток є найважливішим фактором стимулювання виробничо-господарської діяльності підприємства і створює фінансову основу для його розширення, задоволення соціальних і матеріальних потреб трудового колективу. Прибуток - це найважливіший узагальнюючий показник в системі оцінкових показників ефективності виробничої, комерційної та фінансової діяльності підприємства.
Основні завдання аналізу фінансових результатів діяльності підприємства такі:
- оцінка динаміки абсолютних показників фінансових результатів (прибутку і рентабельності);
- визначення напряму і розміру впливу окремих факторів на суму прибутку та рівень рентабельності;
- виявлення та оцінка можливих резервів зростання прибутку й рентабельності;
- аналіз порога прибутку.
Аналіз фінансових результатів діяльності підприємства включає такі основні елементи дослідження:
- зміна кожного показника за аналізований поточний період ("горизонтальний аналіз показників фінансових результатів за звітний період);
- дослідження структури відповідних показників та їх зміни ("вертикальний аналіз" показників);
- зміна показників фінансових результатів за відповідний період ("трендовий аналіз" показників).
Загальним фінансовим результатом діяльності підприємства є балансовий прибуток, формалізований розрахунок якого може бути представлений формулою:
де Р6 - балансовий прибуток (збиток);
Р° - прибуток (збиток) від реалізації продукції; Р*- прибуток (збиток) від іншої реалізації; Р° - результат від інших позареалізаційних операцій. Результат від реалізації продукції визначається таким чином:
де /V - виручка від реалізації продукції;
Я" - витрати на виробництво реалізованої продукції;
Н" - податки (ПДВ, акцизи, спецподатки та експортні мита).
5.3.1. Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції
Прибуток відображає загальний фінансовий результат виробничо-господарської діяльності підприємства. Найважливіший складник загальної величини прибутку - це прибуток від реалізації продукції, величина якої формується під впливом таких показників-факторів: обсяг реалізації; структура продукції; відпускні ціни на сировину, матеріали, паливо, тарифи на енергію та перевезення; рівень витрат матеріальних і трудових ресурсів тощо.
Методика формалізованого розрахунку цих показників може бути представлена в такому вигляді:
1. Розрахунок загальної зміни прибутку від реалізації продукції:
де АР - зміна прибутку від реалізації продукції за аналізований період;
Р - прибуток звітного року; Р0 - прибуток базисного року; /-фактори, що впливають на розмір прибутку. 2. Вплив на прибуток відпускних цін на реалізовану продукцію (АР,):
де А/," = ^РіЧі - реалізація у звітному році в цінах звітного року;
м(0 =^Ро<7і - реалізація у звітному році в цінах базисного
року;
р- ціна продукції; щ - кількість продукції. 3. Вплив на прибуток змін в обсязі продукції (ЛР,):
де к, - коефіцієнт зростання обсягу реалізації продукції у відпускних цінах, визначається за формулою:
к2 - коефіцієнт зростання обсягу реалізації продукції за повною собівартістю:
Де 8,0 - фактична собівартість реалізованої продукції за звітний рік у цінах і тарифах базисного року;
Б0 - собівартість реалізованої продукції базисного року. 4. Вплив на прибуток змін у структурі та асортименті реалізованої продукції (АР,):
Дв Рі-0 - прибуток, одержаний від фактично реалізованої продукції у цінах і за собівартістю базисного року.
5. Вплив на прибуток економії від зниження собівартості продукції (АР,):
де Б, - фактична собівартість реалізованої продукції.
6. Вплив на прибуток змін собівартості за рахунок структурних зрушень у складі продукції (ДР5).
7. Вплив на прибуток змін у цінах на матеріали і тарифи на послуги (АР6) можна визначити окремим розрахунком за даними бухгалтерського обліку.
5.3.2. Аналіз розподілу і використання прибутку
5.3.3. Аналіз показників рентабельності
5.4. Аналіз ділової активності та ефективності функціонування підприємства
5.4.1. Аналіз ефективності використання виробничих ресурсів
5.4.2. Аналіз стійкості економічного зростання підприємства
Глава 6. ФІНАНСОВЕ ПЛАНУВАННЯ І ПРОГНОЗУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
6.1. Види планів і послідовність їх розробки
6.2. Процес фінансового планування
6.2.1. Перспективне фінансове планування