План викладу
3.1. Рейтинги як інформаційні документи.
3.2. Методика складання рейтингів.
3.1. Рейтинги як інформаційні документи
Термін "рейтинг" походить від англійського rating - оцінка, порядок, класифікація й означає ранжирування певного явища за визначеною шкалою.
На Заході під рейтингом мають на увазі віднесення об'єктів до певної категорії або типу на підставі сукупності характеристик, а список об'єктів, проранжированих за єдиним параметром, називають ренкінгом.
Теоретично, рейтинги використовують тоді, коли існують об'єктивні труднощі у вимірюванні явища за заданою шкалою. Так, не буває рейтингу стрибунів у висоту, адже там результат є вимірюваним; але відома величезна кількість рейтингів естрадних виконавців, фігуристів, найпривабливіших акторів, кращих місць для життя на планеті, навчальних закладів і т. п.
o Насправді, рейтингування стало найбільш популярним засобом згортання інформації у великому масштабі. Головне пояснення цьому - вони є інформаційним продуктом, що найбільше наочно відбиває положення й перспективи підприємства, продукту або персони в конкурентному ринковому середовищі.
Попит на рейтинги створюють усі класи споживачів: інвестори, комерційні й некомерційні організації різного напрямку, громадяни. Рейтинги необхідні для здійснення коректного вибору в умовах як надлишкової, так і неповної інформації, оскільки в обох випадках людям важко зробити правильне рішення: якщо даних забагато, то їх складно узагальнити й структурувати, якщо замало - висока ймовірність зробити помилку, не врахувавши важливі параметри.
Рейтинги здатні виконувати й серйозну орієнтаційну функцію. Наприклад, в Англії діє система оцінки середніх шкіл за результатами зовнішнього тестування. Вона дозволяє не тільки об'єктивно визначити якість їх роботи, але також є інструментом стратегічного керування системою національної освіти, який допомагає збільшити фінансування успішним навчальним закладам і зменшити його для менш ефективних.
Основну роль у створенні рейтингів у розвинених країнах беруть на себе рейтингові агентства. Передусім, вони спеціалізуються на складанні рейтингів фінансово-кредитної надійності провідних корпорацій. Це міжнародні агентства Moody's, Standard&Poor's, Fitch. Рейтинги інвестиційної привабливості країн світу періодично публікуються такими відомими журналами, як "Форчун", "Евромані" тощо. Значення показників визначаються експертним або розрахунково-аналітичним шляхом. З російських рейтингових агенцій, що однією з перших почала свою роботу у цій царині, є рейтингова служба щотижневика "Експерт". В умовах глобальної фінансово-економічної кризи найвідоміші рейтингові агентства почали зазнавати судових переслідувань зі сторони інвесторів, які зазнали мільярдних збитків через свою довірливість до завищених рейтингів, пропонованих цими агентствами.
Ряд стандартизованих рейтингових сервісів існує в Інтернеті, найпоширеніший з яких - частота відвідування. Безкоштовні SEO-сервіси дозволяють також визначити, яке місце займає ваш сайт у системі певних пошукових запитів. У свою чергу, це дає можливість оцінити ефективність роботи сайту та визначити шляхи його подальшої пошукової оптимізації. Авжеж, абсолютна більшість користувачів пошукових систем обмежуються результатами пошуку на першій сторінці, відповідно весь трафік припадає на десятку перших сайтів, що видаються пошуковою системою.
Існує безліч рейтингів. їх можна класифікувати на підставі різних параметрів. За кількісними характеристиками рейтинги можна розділити на:
o однофакторні;
o поліфакторні (багатофакторні).
Залежно від того, скільки разів було випущено рейтинговий продукт, виділяють періодичні та неперіодичні рейтинги.
3.2. Методика складання рейтингів
Тема 4. Організація й документування експертної діяльності
4.1. Організація експертизи
4.2. Експертний висновок
Тема 5. Робота із клієнтськими базами даних
5.1. Вимоги до клієнтських баз даних
5.2. Складання клієнтських баз даних
5.3. Робота із клієнтськими базами даних
Тема 6. Керування і документування інформаційних проектів