2.1. Види і принципи екологічної політики. Теорія зовнішніх ефектів
Екополітика - система заходів, пов ’язаних із впливом суспільства на природу.
Екологічна політика (ЕП) буває п’яти видів:
1. Глобальна - проведення міжнародних, політичних і зовнішньоекономічних акцій з урахуванням екологічних обмежень у соціально-економічному розвитку, запасів наявних у світі природних ресурсів і їхнього розподілу між країнами.
Україна підписала більш як 40 міжнародних правових документів, серед яких: Договір про заборону випробувань ядерної зброї в атмосфері, у космічному просторі і під водою; Конвенція ВОЗ про захист від іонізуючої радіації; Конвенція про трансграничне забруднення повітря на великій відстані; Протокол про обмеження викидів сірки; Віденська Конвенція про охорону озонового шару; Конвенція про біологічне розмаїття; Конвенція про захист Чорного моря від забруднення; Конвенція про зміну клімату і т.д.
2. Державна - соціально-економічна політика, у тому числі міжнародна, побудована на розумінні ефектів і недоліків, пов’язаних з екологічним станом території й акваторії.
Наприклад, Чорне море в межах України відрізняється високим рівнем забруднення, тому стримує розвиток рекреації і туризму міжнародного рівня, а це додаткові валютні надходження для країни. Тому, при вирішенні екологічних проблем, підвищиться соціально-економічна привабливість Причорномор’я і Приазовя. Підсилиться їхня інвестиційна привабливість для тих країн і фірм, що займаються туристичним чи рекреаційним бізнесом.
3. Регіональна екополітика - політика держави стосовно регіонів, а також екополітика, здійснювана самими регіонами.
Регіональним рівень передбачає:
• регулювання використання природних ресурсів місцевого значення;
• визначення нормативів забруднення природного середовища (встановлення нормативів ГДВ, ГДС і розміщення відходів);
• введення економічного механізму природокористування на регіональному рівні;
• проведення моніторингу й обліку об’єктів природокористування і забруднення навколишнього середовища;
• проведення державної екологічної експертизи;
• здійснення державного контролю за дотриманням природоохоронного законодавства;
• розробка програм проведення природоохоронних заходів, визначення і реалізації інвестиційної політики;
• інформування населення і зацікавлених підприємств, установ і організацій з екологічних питань
4. Місцевий рівень - проведення локального й об’єктивного моніторингу; здійснення державного контролю за дотриманням природоохоронного законодавства; організація розробки місцевих екологічних програм і проектів.
Розглядається ідея про створення загальнодержавного фонду підтримки розвитку регіонів у розмірі 10% від суми регіональних податкових надходжень у державний бюджет.
Оздоровлення екологічної ситуації в регіоні припускає зміну відносин власності і передачу природних ресурсів суспільству, зокрема, місцевій владі.
Принципами екополітики в Законі України »Про охорону навколишнього природного середовища» (1991 р.) передбачено:
• введення плати за погіршення якості природних ресурсів (ці платежі повинні здійснюватися за рахунок прибутку підприємств, установ і організацій);
• введення екологічного страхування. Страхування повинно бути добровільним чи обов’язковим у випадку збитку, завданого в результаті забруднення навколишнього середовища, а також погіршення якості природних ресурсів;
• надання пільг при оподатковуванні підприємств, організацій і громадян у випадку реалізації ними заходів, спрямованих на раціональне використання природних ресурсів і охорону природного середовища;
• встановлення підвищених норм амортизації основних виробничих природоохоронних фондів.
5. Екологічна політика на рівні підприємства. Після отримання екологією домінуючого статусу в системі суспільних цінностей, підприємство вже не може обійтися без відображення своєї екополітикп в довгострокових планах.
Екополітику господарського об’єкта необхідно розглядати як стратегічний елемент довгострокового планування.
Екологічні фактори впливають на ряд фінансових показників підприємства:
• на коефіцієнт валового і чистого прибутку;
• показник собівартості реалізованої продукції;
• коефіцієнт оборотності основних фондів;
• оборотності матеріальних запасів;
• прибуток на середній капітал і прибуток на акцію,
f(C,P,m)-->min (1)
де: С - витрати на заходи для дотримання на підприємстві норм по технологічних процесах і продукції, що випускається;
Р — втрати від адміністративних штрафних санкцій за порушення зазначених норм;
m - втрати від неприступності для даного підприємства ри н кі в держав з більш твердими нормами екологічно чистих товарів.
Таким чином, для стабільної переваги над конкурентами керівництво підприємства чи фірми повинно спиратися не тільки на ринкову ефективність, але і на екологічну.
При цьому важливе врахування екологічної конкурентоздатності.
Екологічна відповідальність підприємств виявляється у відношенні до мінімізації витрат на охорону навколишнього середовища.
Це виявляється в:
• адаптації продукції, що випускається, до сучасних екологічних вимог;
• освоєнні пової продукції лише у випадку відповідності вимогам »якісного зростання» у процесі її виготовлення, використання, збуту, використання і ліквідації відходів;
• обов’язковому й усвідомлено добровільному виконанні умов ресурсозбереження.
Теорія зовнішніх ефектів. Глобальним і локальним екосистемам властива відносна стійкість до зовнішніх та внутрішніх впливів, пластичність, виживання в екстремальних умовах, циклічність і ритмічність процесів, збалансованість природних процесів.
Однак одні види діяльності можуть призводити до змін стану природних компонентів і впливати на результативність інших видів діяльності.
Так, промислове забруднення атмосфери викликає зниження врожайності сільськогосподарських культур; скидання забруднених вод у водойми знижує їхню рибопродуктивність.
Це наслідок зовнішніх ефектів стосовно первинних джерел забруднення.
Як правило, зовнішні ефекти не враховуються першими, але впливають на економічний результат інших суб’єктів господарювання.
Екологічна мета - загальний екологічно значущий напрямок діяльності організації, встановлений екологічною політикою цієї організації. Ступінь досягнення мети оцінюється (кількісно) у тих випадках, коли це практично можливо.
Основні ознаки екологічної мети:
Взаємозв’язок з екологічною політикою і зобов’язаннями.
Конкретність. Мета повинна відноситися до визначеної конкретної сфери екологічної діяльності підприємства, бути доступною і зрозумілою для керівництва, персоналу, зовнішніх зацікавлених осіб і сторін.
Можливість оцінки (вимірність). Наявність визначених критеріїв і показників (кількісних, де це можливо), що дозволяють оцінювати результати, що досягаються в рамках поставленої мети.
Досяжність. Реальна наявність необхідних ресурсів для досягнення визначених завдань у рамках поставленої мети. Екологічні цілі ні в якому разі не повинні підмінюватися бажаннями і бути с відомо недосяжними.
Ефективність. Кожна мета повинна бути мотивованою для керівництва підприємства і персоналу та пов’язаною з отриманням визначених вигод й переваг.
Орієнтованість у часі. Екологічні цілі в першу чергу спрямовані на розвиток визначених процесів (наприклад, процесів послідовного поліпшення у всіх сферах діяльності, де це практично досяжне). Кожна з поставлених цілей повинна давати можливість постановки конкретних завдань (короткострокових, середньострокових, довгострокових) на планований період.
Взаємопідтримка. Екологічні цілі об’єднані екологічною політикою, зобов’язаннями підприємства, і реалізація кожної з них залежить від реалізації інших цілей. Дії чи рішення, необхідні для досягнення однієї мети, не повинні заважати досягненню інших цілей.
Екологічне завдання — конкретизація екологічної мети для визначених етапів її досягнення (тимчасових кількісних чи якісних). Для практичної реалізації екологічних цілей і завдань розробляється система конкретних заходів і дій, що складає основу програми чи ряду програм екологічного менеджменту на підприємстві. У програмах менеджменту для кожної дії чи заходу вказуються відповідальні виконавці, терміни реалізації і необхідні фінансові і матеріальні ресурси, включаючи джерела фінансування.
Екологічне завдання (завдання екологічної діяльності) -детальна вимога у відношенні екологічних показників діяльності організації в цілому чи її підрозділів, котра випливає зі встановленої екологічної мети діяльності організації і підлягає виконанню в порядку досягнення цієї мети.
2.3. Критерії екобезпеки
2.4. Зони екологічного лиха
2.5. Типи аварійних ситуацій
ЧАСТИНА 2. ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ РАЦІОНАЛЬНИМ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯМ
РОЗДІЛ 3. ПРИРОДНІ РЕСУРСИ ТА ЇХНЯ ЕКОНОМІЧНА ОЦІНКА
3.1. Природні ресурси та природні умови
3.2. Функції і показники економічної оцінки природних ресурсів та умов
3.3. Вартісні теорії оцінки природно-ресурсного потенціалу
3.4. Методи економічної оцінки природно-ресурсного потенціалу