7.1. Сутність, значення та задачі прогнозування розвитку підприємства
Відповідно до Закону України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України": - "державне прогнозування економічного і соціального розвитку - є науково обґрунтоване передбачення напрямів розвитку країни, окремих галузей економіки або окремих адміністративно-територіальних одиниць, можливого стану економіки та соціальної сфери в майбутньому, а також альтернативних шляхів і строків досягнення параметрів економічного і соціального розвитку".
Прогноз економічного і соціального розвитку є засобом обґрунтування вибору тієї чи іншої стратегії та прийняття конкретних рішень органами законодавчої та виконавчої влади, органами місцевого самоврядування щодо регулювання соціально-економічних процесів. У основній діяльності підприємства розрізняють прогноз і прогнозування. Прогноз - оцінка майбутньої діяльності, а прогнозування - це вид передбачення, оскільки його суб'єкти отримують інформацію про майбутнє.
Під прогнозуванням розвитку підприємства слід розуміти емпіричне або науково обґрунтоване судження про можливі стани об'єкта прогнозування в майбутньому, альтернативні шляхи і терміни досягнення цих станів.
Прогнозування виступає як важлива зв'язуюча ланка між теорією та практикою регулювання основної діяльності підприємства. Воно виконує дві головні функції: передбачення (опису) і розпорядження, що сприяє своєчасному впровадженню прогнозу в загальний план діяльності підприємства.
Наукове прогнозування ґрунтується на вивченні об'єктивних закономірностей, яким підлягають певні процеси і події: випадкові події, чи імовірні (статистичні); детерміновані.
Фахівці виділяють п'ять основних етапів в процесі прогнозування:
1. збір даних - отримання конкретної інформації та обов'язкова перевірка її вірності;
2. редукція або ущільнення даних;
3. побудова моделі та її оцінка - добір моделі прогнозу, яка найбільш відповідає особливостям зібраних даних;
4. екстраполяція обраної моделі - фактичне отримання прогнозних значень;
5. оцінка отриманого прогнозу - порівняння розрахованих (прогнозних) величин з фактичними.
Виділяють два характерних підходи до прогнозування:
- вивчення закономірності зміни даної події;
- вивчення іншої події (чи групи інших подій, що мають відношення до даної).
Процес прогнозування має різні цілі й дозволяє визначити:
1) проходження процесу зміни об'єкта прогнозування протягом майбутнього періоду;
2) певну імовірність того, що досліджуваний процес не вийде за встановлені припустимі межі;
3) до якого класу за заданими параметрами потрібно віднести досліджуваний процес (об'єкт прогнозування).
Процес і результати прогнозування можуть використовуватися в двох напрямах: теоретико-пізнавальному та управлінському.
Теоретико-пізнавальне призначення прогнозування передбачає вивчення та удосконалення методології і методики робіт із складання прогнозів, виявлення тенденцій, характерних для розвитку підприємства, факторів, що сприяють виникненню та здійсненню можливих змін цих чинників, а також самих тенденцій. Управлінський аспект прогнозування - це використання прогнозів економічного і соціального розвитку підприємства для створення необхідних умов, які забезпечують підвищення наукового рівня відповідних управлінських рішень.
З метою якісного складання прогнозів підприємства, виникає потреба в їх класифікації. Вона може будуватися залежно від різних критеріїв та ознак, цілей, завдань, об'єктів прогнозування і методів його організації. Найважливішими з них є: масштаби прогнозування, термін, на який робиться прогноз, характер та специфічні особливості об'єкта, призначення прогнозу.
Розглянемо деякі класифікаційні ознаки більш детальніше.
За функціональною ознакою прогнозування розвитку підприємства поділяють на пошукові і нормативні.
Пошуковий прогноз базується на умовному продовженні в майбутньому тенденцій розвитку підприємства, виходячи з оцінки його діяльності в минулому і на нинішньому етапі, й не враховує чинники, які можуть змінити ці тенденції.
Нормативний прогноз розроблюється на підставі раніше визначених цілей. Його завданням є розробка шляхів і термінів досягнення можливих станів об'єкта прогнозування в майбутньому.
Ціль прогнозування розвитку підприємства полягає у тому, щоб зробити зрозумілим процес вироблення рішення; допомогти виявити базові тенденції в досліджуваній області; визначити основні критичні зони; врахувати ризики стрибкоподібних змін; запропонувати варіанти стратегій досягнення мети управління.
Прогнозування розвитку діяльності підприємства вирішує наступні завдання:
- оцінку економічних і фінансових перспектив в залежності від основних напрямів розвитку основної діяльності і її фінансування;
- формування обґрунтованих висновків і рекомендацій щодо вибору раціональної стратегії й тактики дій вищого керівництва підприємства.
У числі стратегічних і тактичних рішень можуть бути досліджені: виробничо-збутова програма підприємства; запланована структура активів та принципова схема їх фінансування; інвестиційні проекти, фінансова звітність, тощо. Тобто прогнозній оцінці підлегле будь-яке рішення щодо використання майна, трудових та фінансових ресурсів і оцінка наслідків його реалізації з метою визначення впливу на подальший розвиток підприємства.
7.2. Методи прогнозування розвитку підприємства
7.3. Поняття, принципи організації пошуку і підрахунку потенційних можливостей розвитку підприємства
7.4. Методика підрахунку і обґрунтування потенційних можливостей розвитку підприємства
7.5. Оптимізація величини прибутку підприємства
Тема 8. Аналіз фінансової звітності підприємства
8.1. Значення, мета та задачі аналізу фінансової звітності підприємства
8.2. Аналіз складу, структури і динаміки майна підприємства та джерел його формування
8.3. Оцінка ефективності використання майна та оптимальності структури капіталу підприємства
8.4. Аналіз доходів, витрат та фінансових результатів роботи підприємства