Економіка підприємства - Гетьман О.О. - 10.3. Інноваційні цикли і показники дифузії на підприємстві

Відповідно до прийнятих міжнародних стандартів інновація визначається як кінцевий результат інноваційної діяльності, що одержав втілення у вигляді нового чи удосконаленого продукту, упровадженого на ринку, нового чи удосконаленого технологічного процесу, використовуваного в практичній діяльності, або в новому підході до надання соціальних послуг. Поряд з терміном "інновація" у вітчизняній літературі використовуються такі терміни як "нововведення", "новація".

Багатьма фахівцями ці поняття нерідко ототожнюються. Але, на наш погляд, поняття інновація, нововведення і новація варто розмежовувати. Нововведенням може бути будь-який винахід, спосіб, порядок, метод, запропоновані їх розробниками. Якщо це нововведення використовується (навіть в обмеженому масштабі), воно стає новацією. А вже якщо новація одержала значне поширення, вона здобуває нову якість і стає інновацією.

Основні характеристики нововведення, новації й інновації в залежності від різних класифікаційних ознак наведені в табл. 10.2.

Особливу роль в діяльності підприємства відіграють технологічні інновації, оскільки вони створюють базу для оновлення всіх виробничо-господарських процесів.

Під технологічними інноваціями слід розуміти матеріалізацію нових ідей і знань, відкриттів, винаходів і науково-технічних розробок у процесі виробництва з метою їхньої комерційної реалізації для задоволення вибагливих потреб споживачів.

Пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні

Рис. 10.1. Пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні


Таблиця 10.2

Основний зміст і властивості нововведень, новацій та інновацій

ТермінСтадія виробничого циклуЗмістВластивості
НововведенняПочатковаНовий спосіб, відкриття, ноу-хау, винахід, патент ,Наявність новизни
НоваціяПроміжнаВикористання нововведенняНовизна, матеріалізація
ІнноваціяКінцеваПоширення нововведенняНовизна, матеріалізація, поширення, комерціалізація

Спід зазначити, що комерціалізація інновацій можлива лише в тому випадку, коли інновації виступають як товар на ринку. У випадку, коли інновації не мають товарної форми (нова техніка і технологія створюється для використання у виробничому циклі підприємства), комерціалізація є лише потенційною їх властивістю і може бути реалізована в перспективі. Швидка комерціалізація інновацій унеможливлюється в зв'язку з недостатньою ефективністю нової техніки і технології в існуючих економічних умовах. Життєвий цикл інновації обумовлений періодом від її зародження до заміни більш ефективним продуктом чи процесом і в значній мірі залежить від швидкості її дифузії.

Дифузія Інновації - процес поширення нововведення в нових умовах чи сферах застосування. У результаті дифузії зростає число виробників і споживачів, змінюються їхні якісні характеристики. У реальних інноваційних процесах швидкість дифузії залежить від ряду факторів, у тому числі від форми прийняття рішення, способу передачі інформації, властивостей самого нововведення, сприйнятливості до нововведень суб'єктів соціально-економічної системи.

Проникнення інновацій у виробничі процеси на підприємстві підпорядковується об'єктивному закону, представленому на рис. 10.2 кривою Фішера-Прайа.

Точка 1 характеризує перехід від інкубаційного періоду до прискореної дифузії нововведення у виробництво.

Точка 2 розмежовує дифузійні процеси і ступінь повного насичення підприємства певною новацією.

Точка 3 є межею між повним насиченням виробництва конкретною інноваційною розробкою і затуханням даної інноваційної діяльності.

Інноваційна крива Фішера-Прайа

Рис. 10.2. Інноваційна крива Фішера-Прайа

Слід зазначити, що повного, стовідсоткового проникнення нововведения у виробництво ніколи не відбувається, тому що динамізм розвитку спричиняє безперервну появу нових підприємницьких ідей (як) власне і є рушійною силою розвитку підприємства), розробку нових видів товарів (послуг), виготовлення (надання) яких відбувається паралельно з розвитком нових технологій.

Завдяки наведеній схематичній характеристиці інноваційного циклу видається можливим оцінити швидкість впровадження інновацій у виробництво (v) на кожному етапі дифузії за допомогою розв'язання диференційного рівняння (10.1)

де Fi, F2 - рівень дифузії та рівень насичення інновацією виробництва відповідно;

t1,t2 — час на дифузію та насичення виробництва даною інновацією відповідно.

Для статистичної оцінки темпів дифузії інновацій у виробництво застосовують такі показники:

- рівень нової продукції (JH). виготовленої підприємством в загальному обсязі вироблюваних товарів (послуг), який визначається як відношення кількості найменувань нової продукції (NH) до загальної кількості найменувань товарного асортименту підприємства (Nзаг). тобто обчислюється за формулою (10.2):

- коефіцієнт оновлення продукції (kOH) представляє собою частину вартості тільки-но започаткованої у виробництві продукції (ВРнов) У сукупних надходженнях від реалізації всієї вироблюваної підприємством продукції на кінець звітного періоду (ВРкп) і визначається за формулою (10.3):

- коефіцієнт вибуття застарілої продукції, яка не відповідає сучасним потребам споживачів (kВИБ), представляє собою частину вартості продукції, що знімається . з виробництва (ВРст), У сукупних надходженнях від реалізації всієї вироблюваної підприємством продукції на початок звітного періоду (ВРпп) і визначається за формулою (10.4):

Якщо розуміти інноваційну діяльність як процес, який включає комплекс робіт, починаючи від зародження інноваційних ідей, здійснення фундаментальних досліджень, прикладних досліджень до конструкторських розробок та їх упровадження у виробництво, то ефективність науково-технічного прогресу буде визначатися успішною діяльністю спеціалістів в цій сфері, тому що саме від них надходить перший імпульс. Отже, на науково-дослідні і дослідно-конструкторські розробки (НДДКР) припадає найвідповідальніша роль в інноваційному процесі.


10.4. Інноваційний потенціал підприємства і показники його оцінки
10.5. Інноваційний проект: поняття, етапи здійснення, оцінка ефективності з урахуванням ступеня ризику
10.6. Напрямки підвищення ефективності здійснення інноваційної діяльності на підприємстві
10.7. Особливості державного регулювання інноваційної діяльності
РОЗДІЛ 11. ВИТРАТИ І ЦІНИ НА ПРОДУКЦІЮ
11.1. Поняття витрат, їх класифікація та роль
11.2. Поняття собівартості продукції
11.3. Особливості калькуляції собівартості продукції на підприємствах
11.4. Методи калькуляцїї собівартості продукції на підприємстві
11.5. Напрямки зменшення собівартості продукції на підприємстві
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru